• 1
  • 2
2012-06-12, 23:17
Medlem
Mankas avatar
Som man ser på världen och universum ser man bara en dynamik, att alla partiklar är isolerade ifrån varandra. Att jorden rör sig enligt naturlagarna osv. Men i och med kvantmekaniken så har varje partikel "kontakt" med andra partiklar. Att information kanske flödar partiklar emellan. Betyder det kanske att Gud är universum eller alternativt att livet kom till med hjälp av universums intelligens (informationsflöde).
Citera
2012-06-12, 23:21
Medlem
Regina.Spektors avatar
Kanske.

Skapade då universum hönan eller ägget först?
Citera
2012-06-12, 23:35
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Kanske.

Skapade då universum hönan eller ägget först?
Ja den kända tidsepoken då en massa färdigutvecklade arter fanns i jordlager (vet inte vad det hette, men arters big-bang kallas det). De äldre jordlagren hade väldigt simpla livsformer, men plötsligt fanns en massa avancerade. Det kan betyda att hönan kom först.
Citera
2012-06-12, 23:50
Medlem
damies avatar
Tror den är som Naturen
Citera
2012-06-13, 00:04
Medlem
adequates avatar
Metafysik hör inte hemma här.

FMT -> Filosofi

/Mod
Citera
2012-06-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Som man ser på världen och universum ser man bara en dynamik, att alla partiklar är isolerade ifrån varandra. Att jorden rör sig enligt naturlagarna osv. Men i och med kvantmekaniken så har varje partikel "kontakt" med andra partiklar. Att information kanske flödar partiklar emellan. Betyder det kanske att Gud är universum eller alternativt att livet kom till med hjälp av universums intelligens (informationsflöde).

Jag förstår inte riktigt, menar du att sättet varje atom, elektron och alla andra partiklar rör sig styrs av Gud eller att Gud har skapat naturlagarna? Utveckla.
Citera
2012-06-13, 00:43
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:

"Men i och med kvantmekaniken så har varje partikel "kontakt" med andra partiklar. Att information kanske flödar partiklar emellan. Betyder det kanske att Gud är universum eller alternativt att livet kom till med hjälp av universums intelligens (informationsflöde)."
"Konsekvenser" av vågfunktioner är knappast ett bevis för gud. Förövrigt så är inte alla partiklar "isolerade ifrån varandra". Innan du börjar teorisera om gudomliga samband i kvantmekaniska företeelser så bör du kanske läsa lite om grunderna först.
Citera
2012-06-13, 04:08
Bannlyst
Citat:

Universum kan inte tänka eller planera. Det som styr materians rörelser är de sk "kraftfälten". Det är riktigt att man bara ser rörelse i universum och det är förunderligt att utvecklingen har haft sin gilla gång ända sedan Big Bang och lett hit till dagens situation - som om materian vore tvingad till det.

Det betyder att Gud, i den mån den nu är meningsfullt att tala om en Gud, måste ha räknat ut allting in i minsta lilla detalj i förväg innan han startade Big Bang. Men i så fall kan vi inte veta något om det.
Citera
2012-06-13, 09:44
Medlem
Einstein sa bland annat att han ville hitta en formel som kunde förklara allting i universum, han ville "se guds ansikte" (see the face of good - låter bra mycket bättre på engelska). Jag ser inga problem med att kalla universum för gud. Skulle du gå ut med detta som tro tror jag däremot att många skulle misstolka dig och tro att du är buddist/New Age hippie.

Att livet kom till pga universums "intelligens" låter däremot väldigt fel. Livet är bara en osanolik händelse.
Citera
2012-06-13, 13:38
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummerseven
Jag förstår inte riktigt, menar du att sättet varje atom, elektron och alla andra partiklar rör sig styrs av Gud eller att Gud har skapat naturlagarna? Utveckla.
Kanske både och.
Citera
2012-06-27, 17:51
Medlem
freddemaltes avatar
Citat:
Det låter som en kraftig form av antropomorfism.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antropomorfism

Hälsar Fredrik
Citera
2012-06-27, 18:03
Medlem
jag tror att universum har en strævan
det blir ju høgre och høgre strukturer med mer och mer avancerat liv och komunikation och
svåra balans øvingar før skøra komplexa ting
dærfør tror jag att universum strævar

men jag tror universum/gud/vårt gemensamma medvetande ær spontan/spontant
bara olika ord dær som før mig inte har någon tydlig skilljelinje dær av /
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem