• 1
  • 2
2012-06-28, 08:22
Medlem
Folkess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Som man ser på världen och universum ser man bara en dynamik, att alla partiklar är isolerade ifrån varandra. Att jorden rör sig enligt naturlagarna osv. Men i och med kvantmekaniken så har varje partikel "kontakt" med andra partiklar. Att information kanske flödar partiklar emellan. Betyder det kanske att Gud är universum eller alternativt att livet kom till med hjälp av universums intelligens (informationsflöde).

Jag tror att det är så som du skriver även om man kan vända sig mot ordvalen. Jag tror att universum tänker genom organiserade delar av sig själv, dvs oss själva. Det skulle i så fall innebära att döden är en upplösning av förmågan att tolka sig själv, inte en upplösning av existensen själv.

Jag vet inte exakt vad du menar med att livet kom till med hjälp av universums intelligens. Menar du att en del av vad livet är redan fanns innan vår hjärna utvecklades tror jag att du har rätt. Menar du att universum planerade uppkomsten av liv så tror jag att du har fel.

Men självklart håller jag mig öppen inför att inget av detta stämmer.
Citera
2012-06-28, 23:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Som man ser på världen och universum ser man bara en dynamik, att alla partiklar är isolerade ifrån varandra. Att jorden rör sig enligt naturlagarna osv. Men i och med kvantmekaniken så har varje partikel "kontakt" med andra partiklar. Att information kanske flödar partiklar emellan. Betyder det kanske att Gud är universum eller alternativt att livet kom till med hjälp av universums intelligens (informationsflöde).

Har du något om tyder på detta ?
På vilket sätt skulle informationsflödet vara intelligent över huvud taget ?
Det handlar ju om fall av kvantmekanisk sammanflätning och interaktion pga naturkrafterna.
Tex månens rotation runt jorden.
Citera
2012-06-29, 20:32
Medlem
Mankas avatar
Vårt medvetande tycks sträcka sig utanför kroppen, angående detta. När min morbror låg sjuk så på natten så vaknade min far och min mor samtidigt! Och då tog min far min mors hand och hon grät, för de visste båda två att morbror hade dött. På morgonen ringde telefonen hos mina föräldrar och de sade att morbror hade dött...
Citera
2012-06-30, 01:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vårt medvetande tycks sträcka sig utanför kroppen, angående detta. När min morbror låg sjuk så på natten så vaknade min far och min mor samtidigt! Och då tog min far min mors hand och hon grät, för de visste båda två att morbror hade dött. På morgonen ringde telefonen hos mina föräldrar och de sade att morbror hade dött...

Joo, sådana exempel finns det ju ett och annat av.
Citera
2013-03-03, 14:31
Medlem
du får nog lägga fram en ingående stycke på hur du definerar tänka
om du vill få ut något av diskutionen

annars blir det samma glapp i språket som trasslat till det i de flästa fall i de senaste tusentals åren
Citera
2013-03-04, 19:25
Medlem
Citat:

Partiklar finns bara när du observerar dem. Den stora frågan är "vem" kvalificerar sig som observatör?
Citera
2013-03-04, 22:32
Bannlyst
Jag skulle säga ja, eftersom vi är en del av universum och kan tänka och planera.
Citera
2013-03-05, 20:53
Medlem
Sigeas avatar
Möjligen kan unversum tänka, planera och "göra". Men det går inte att bevisa varken för eller mot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in