Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-05, 23:01
  #1
Medlem
Frangsters avatar
Just invisterat ett gymkort, men känner att jag behöver lite proffshjälp. Har tränat på gym förut men bara i små och intensiva perioder. Dessutom har träningen varit lite oseriös då jag tränat lite vad jag känner för eller det som jag tycker syns på stranden. Med andra ord har den senaste tiden träning som jag åstadkommit varit en enda lekstuga. Jag behöver därför få lite råd och kanske någon vänlig person kan skriva eller posta en länk på ett bra träningsschema som man kan följa. Dock inte allt för avancerat. Hade tänkt att träna 3-4 gånger i veckan.

Jag är ca 180cm lång och väger runt 67kg. Jag är med andra ord ganska smal. Syftet med träningen är att få en någorlunda attraktivkropp. OBS att jag inte vill bli ett köttberg med solbrända skinkor och rakad pung, utan jag vill få en atletiskkropp

Det bör även tilläggas att jag ska mönstra i september och jag satsar på att bli kustjägare. Något bra tips man bör tänka på då?
Citera
2005-03-06, 10:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Just invisterat ett gymkort, men känner att jag behöver lite proffshjälp. Har tränat på gym förut men bara i små och intensiva perioder. Dessutom har träningen varit lite oseriös då jag tränat lite vad jag känner för eller det som jag tycker syns på stranden. Med andra ord har den senaste tiden träning som jag åstadkommit varit en enda lekstuga. Jag behöver därför få lite råd och kanske någon vänlig person kan skriva eller posta en länk på ett bra träningsschema som man kan följa. Dock inte allt för avancerat. Hade tänkt att träna 3-4 gånger i veckan.

Jag är ca 180cm lång och väger runt 67kg. Jag är med andra ord ganska smal. Syftet med träningen är att få en någorlunda attraktivkropp. OBS att jag inte vill bli ett köttberg med solbrända skinkor och rakad pung, utan jag vill få en atletiskkropp

Det bör även tilläggas att jag ska mönstra i september och jag satsar på att bli kustjägare. Något bra tips man bör tänka på då?

bröst, triceps, axlar
ben, mage
Rygg biceps

sen kör du 2 pass kondition i veckan så har du även lite sådant till mönstringen.. + att det har posetiva effekter på muskelutvecklingen.. detta tillsammans med bra mat kommer bli bra, efter 8 veckor kan du lägga om schemat
Citera
2005-03-06, 11:16
  #3
Medlem
sceptics avatar
Huruvida muskelutvecklingen gynnas av konditionsträning är väl inte helt självklart. Missförstå mig fel, cardio är väldigt bra rent generellt, du kommer orka mer på gymmet. Däremot hävdar vissa att muskler bryts ner av för mycket cardio mellan passen. Jag rekommenderar dig verkligen att köra cardio, men räkna inte med att det kommer göra dig grövre än om du inte skulla köra cardio. Glöm inte bort att vila och äta ordentligt, musklerna växer inte på gymmet, de växer under vilan mellan passen.
Citera
2005-03-06, 11:44
  #4
Medlem
När du ska mönstra och vill bli kustjägare så har du ingen nytt av att se ut som Arnold, alla dom musklerna ska syresättas och då funkar det inte att springa milen under timmen kan jag säga.

Så satsa inte på styrketräningen för att bli grov utan för att bygga upp uthålliga muskler, satsa mer på kondition och uthållighet.

Träna styrka 2-3 gånger i veckan och dela upp det på överkroppen ena dagen och underkroppen andra dagen, kör mycket basövningar med många repetitioner och lättare vikter, när du tjänstgör sedan så kommer du inte att lyfta en så tung vikt som möjligt någon enstaka gång utan få släpa omkring på den ett jävla tag, så satsa mer på uthållighet. Mycket rygg, axlar och ben.

Varva HIIT och löpning, börja försiktigt med 2-3 pass kardio i veckan och öka på tempot, tiden och antalet pass successivt, men glöm inte att ha vilodagar också så att din kropp kan återhämta sig och bli starkare. Ät mycket långsamma kolhydrater också, parboiled ris, Al dente pasta, fullkornspasta och kokt potatis av fast sort.

...Så välj vilket du prioriterar, mönstringen eller beachen, väljer du beachen så kör på mindre kardio (om ens någon om du är ganska slank och smal nu) och kör tyngre styrketräning 3-4 gånger i veckan med massor av mat istället.
Citera
2005-03-06, 12:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Huruvida muskelutvecklingen gynnas av konditionsträning är väl inte helt självklart. Missförstå mig fel, cardio är väldigt bra rent generellt, du kommer orka mer på gymmet. Däremot hävdar vissa att muskler bryts ner av för mycket cardio mellan passen. Jag rekommenderar dig verkligen att köra cardio, men räkna inte med att det kommer göra dig grövre än om du inte skulla köra cardio. Glöm inte bort att vila och äta ordentligt, musklerna växer inte på gymmet, de växer under vilan mellan passen.

konditions träningen kompenserar du med mat så är det ingen risk för muskelnedbrytning, konditions träningen ökar bl.a konditionen och syreupptagningsförmågan vilket är posetivt vid muskelbyggande
Citera
2005-03-06, 13:24
  #6
Medlem
Frangsters avatar
Somsagt är jag helt nybörjare så jag måste nog fråga vad Kardio innebär? Annars, tack för alla svar!
Citera
2005-03-06, 14:11
  #7
Medlem
enslavements avatar
Börja träna seriöst efter nyår och har fått grym bra resultat kör eftrer detta schema. Alltså det funkar bra iaf.

Rygg/triceps

axlar/underarmar/möjligtvis vader

bröst/biceps

ben

mage brukar lite olika.
Citera
2005-03-06, 20:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Somsagt är jag helt nybörjare så jag måste nog fråga vad Kardio innebär? Annars, tack för alla svar!

konditions träning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback