Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-11, 18:54
  #1
Medlem
HeavyDisturbeds avatar
Hejhej, jag hoppas jag startar denna tråd i rätt kategori och så men ni får ha överseende, detta är den första tråden jag skapar :]
Och ja, jag har sökt och letat men inte hittat en liknande tråd så...

Iaf till saken, det är så att jag förmodligen kommer börja arbeta på Freja Produkter, ett företag som säljer allt inom rengöringsmedel för transportsektorn, verkstadsindustrin, livsmedelsindustrin samt hushåll och kroppsvård (taget från deras hemsida) via telefonförsäljare ....

Det jag nu undrar om är för det första vad ni tycker om att arbeta med provisionslön redan från början, samt att man måste sälja för minst 15000 kr innan man börjar få betalt...

Sen undrar jag om ni har hört några rykten, har några erfarenheter, tankar osv kring företaget.... är det lika mycket skitsnack som det är kring företaget Xzakt (arbetat där tidigare) eller är det bättre...?
Google hjälpe mig inte mycket, så jag försöker här.

Tack på förhand !
Citera
2012-06-11, 18:58
  #2
Medlem
Ingen grund/garantilön alls är starka indikationer på en oseriös arbetsgivare, jag rekommenderar dig att hålla dig borta.
Citera
2012-06-12, 00:36
  #3
Medlem
HeavyDisturbeds avatar
Men de har ändå flera kontor i hela landet, helt oseriösa kan de ju inte vara... Vi får se imorgon (senare idag), ska på uppföljning av intervjun då
Citera
2012-06-12, 22:13
  #4
Medlem
provocative77s avatar
Jag är säljare. Jag har ett säljande sätt. När jag jobbade för provision så gav jag upp efter två veckor o gick på stående fot.
Provision innebär att du inte kostar något o de kan behandla dig som de vill.
Att du sedan måste sälja till en viss summa innan du får lön är värst av allt. Kommer du inte upp i provision (ganska troligt att de räknat ut detta) så får du ingen lön o arbetsgivaren tjänar 100% av det du sålt.
Är inte produkten självsäljande så lär du ha en jobbig tid framför dig. Värre blir det om jag har rätt i mina farhågor. Du kan inte säga upp dig utan att få problem med bidragen.

Ett stort företag innebär inte att de är seriösa utan mer att de tjänar bra.
Kolla bara på Pro Aqua. Finns i hela landet o utnyttjar sina säljare fullt ut innan de är uttjänta.
Citera
2012-07-22, 15:37
  #5
Medlem
jag jobbar på freja jusst nu. och garantilönen fungerar som så att direkt du sålt för 15000kr så har du dina 8500kr garanterat i lön.
Citera
2012-07-22, 16:38
  #6
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
jag jobbar på freja jusst nu. och garantilönen fungerar som så att direkt du sålt för 15000kr så har du dina 8500kr garanterat i lön.

Och säljer du för 14990 så har du 0 i lön, ingen vidare deal...
Citera
2012-07-22, 17:19
  #7
Medlem
Danielxbf32s avatar
Jag tycker att det är ett jävla otyg detta men samtidigt vet jag vad det beror på eftersom jag driver säljbolag själv, man vill helt enkelt hålla nere kostnaderna för misslyckade, kortvariga anställningar och inom sälj är de tyvärr rätt många.

Problemet med att välja denna dumgiriga väg är att man ofta stöter bort de anställda med bäst förutsättningar och att verksamheten fort blir sjukt oseriös. Nog för att man man göra pengar på det ändå men det funkar faktiskt att ha en lägre grundlön plus provision. Enligt mig funkar det dessutom betydligt bättre om man är långsiktig.
Citera
2012-07-22, 20:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och säljer du för 14990 så har du 0 i lön, ingen vidare deal...
Säljer man för 14990 så har man 10% i provision. Detta pga att inte behöva betala speciellt mkt i lön till dom som inte kan sälja!
Hur länge skulle ett företag överleva ifall dom anställda drog in 5000 kr och ska ha en lön på 8000. Tänk själv!
__________________
Senast redigerad av kapa-ved 2012-07-22 kl. 20:12.
Citera
2012-07-22, 20:22
  #9
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Säljer man för 14990 så har man 10% i provision. Detta pga att inte behöva betala speciellt mkt i lön till dom som inte kan sälja!
Hur länge skulle ett företag överleva ifall dom anställda drog in 5000 kr och ska ha en lön på 8000. Tänk själv!

Oftast är det då något fel på produkten som inte går att sälja, hela upplägget är då rent jävla bedrägeri av säljbolaget - tänkte du ens så långt?
Citera
2012-07-22, 20:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Oftast är det då något fel på produkten som inte går att sälja, hela upplägget är då rent jävla bedrägeri av säljbolaget - tänkte du ens så långt?
Jag har jobbat där i 2,5 år och företaget har hållit på i 11 år! Så förmodligen så säljer produkten eller?
Problemet sitter i att tm har ett dåligt rykte så folk är skeptiska till att köpa via telefon! Och det är där vissa inte klarar av att vara en säljare och övertala kunden!
Citera
2012-07-22, 20:28
  #11
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Säljer man för 14990 så har man 10% i provision. Detta pga att inte behöva betala speciellt mkt i lön till dom som inte kan sälja!
Hur länge skulle ett företag överleva ifall dom anställda drog in 5000 kr och ska ha en lön på 8000. Tänk själv!

Har man koll på sina nyckeltal och koll på vilken utvecklingskurva man bör vänta sig av en säljare så är det där inga problem. Har man däremot en skitprodukt eller en inkompetent säljorganisation så måste man överleva genom att lura sina anställda.
Citera
2012-07-22, 20:29
  #12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Jag har jobbat där i 2,5 år och företaget har hållit på i 11 år! Så förmodligen så säljer produkten eller?
Problemet sitter i att tm har ett dåligt rykte så folk är skeptiska till att köpa via telefon! Och det är där vissa inte klarar av att vara en säljare och övertala kunden!

Om ett företag inte klarar att garantera garantilön så är något fuffens, de säger i princip samma sak som "vi tror inte ens själva på produkten och därför vågar vi inte stå lönekostnadsrisken"....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback