• 1
  • 2
2012-06-10, 16:04
Medlem
Tjenare, som efter mina andra trådar där jag är livrädd att få psykos så har det börjat om igen

Fick ångest när jag va på bio och var tvungen att gå därifrån, sen började jag googla om schizofreni m.m sen har jag haft så jävla mycket ångest. Livrädd för att få det, livrädd att börja höra röster m.m. Har varit hos flera läkare/psykologer men alla säger att jag inte håller på att utveckla schizofreni/psykos men det går inte släppa det.
Senaste dagarna har jag haft konstant ångest och känner mig trött hela tiden, känner mig så jävla hjälplös!
Hur ska jag veta att det bara är ångest och att allt är lugnt?
Citera
2012-06-10, 16:10
Bannlyst
Tänk lite större, om du nu har schizofreni, vad gör det? Du kommer ju ändå dö snart, det gör vi alla och det är onödigt att lägga ner tid på att oroa sig. Sedan finns det djupare tankar efter det, men jag tror att om du tänkte så här skulle du inte lägga ner alla tankar åt någonting som inte ens existerar.
Citera
2012-06-10, 16:13
Medlem
lambents avatar
Alltså man kan ju inte sätta diagnos på sig själv, (då har man alla symptom man läser om)
Så hur tror du det skulle vara att släppa det helt?
Alltså att inte sitta å läsa om symptom mm, exempelvis om jag skulle läsa om livmoderhals cancer (bara ett exempel nu) så skulle jag säkert känna igen massa symptom i mig själ och sen är det snöbolls effekt av det hela. Sen hur omöjligt det än må vara för mig med livmoderhals cancer (jag är man) så hade man ändå trott sig ha symptom.
Så sluta läs om allt sånt, du oroar dig i onödan
Citera
2012-06-10, 16:15
Medlem
Jarans avatar
Jag hör röster i huvudet ibland och ser människor som igentligen inte finns. Jag tror inte på spöken men det är så lite så jag bryr mig inte, inte något problem direkt. Men du kan väl börja oroa dig om dessa saker börjar hända, känns lite löjligt för dig att oroa dig om detta när denna sjukdom är hyffas ovanlig.
Du kan väl oroa dig för att få cancer, hjärtsjukdom eller något liknande.

Att du är trött är normalt ibland. Drick en kopp kaffe om du är rädd för att vara trött.

edit: gör något bättre än att läsa om sjukdomar som du inte har, börja spela något roligt spel som Diablo 3 eller Bloodline Champions.

http://blc.ru/
Citera
2012-06-10, 16:15
Bannlyst
kanske är det aspergers?
Citera
2012-06-10, 16:18
Medlem
Tack för snabba svar.
Nej jag vet att det inte är nån ide att oroa sig men det skrämmer mig så extremt mycket.
Brukar alltid hjälpa när jag har pratat med psykolog/läkare men inte nu, sitter och oroar mig som satan och tror att snart så blir jag galen, tänker att det måste vara nått mer än ångesten.
Har alltid kunnat kontrollera ångesten någelunda men inte nu.

Kan tilläggas att både min mor/morbror dött i cancer varav morbror dog för nån månad sen, men cancer oroar jag mig inte det minsta för.
Senast redigerad av Morbideglidaren 2012-06-10 kl. 16:20.
Citera
2012-06-10, 17:08
Medlem
Finns det schizofreni i släkten?
Citera
2012-06-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razerman
Finns det schizofreni i släkten?

Nej det gör det inte, inte på nån sida av släkten.
Citera
2012-06-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbideglidaren
Nej det gör det inte, inte på nån sida av släkten.

Tror nämligen det kan vara släktbetingat, inte alla fall men många. Är bara något som jag hört dock, någon annan med mer kunskap kanske kan svara?
Citera
2012-06-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razerman
Tror nämligen det kan vara släktbetingat, inte alla fall men många. Är bara något som jag hört dock, någon annan med mer kunskap kanske kan svara?

Visst är det så att det är släktbetingat, men jag tycker ju att jag borde släppt det efter x antal läkare och psykologer har avfärdat det. Men icke då, jag fortsätter googla och sitter och oroar mig för att börja se och höra saker.
Undra om inte ssri kanske skulle hjälpa för att bryta tankemönstret.
Citera
2012-06-10, 19:02
Medlem
Googla ocd fear of schizophrenia. Sen googlar du pure ocd. Sen tackar du mig.
Citera
2012-06-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Googla ocd fear of schizophrenia. Sen googlar du pure ocd. Sen tackar du mig.

Haha du tror inte jag googlat klart då? Har kollat det där förut men det övertygar inte mig om att jag inte är påväg in i schizofreni tyvärr. Men visst jag ger det en chans till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in