Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-09, 15:57
  #1
Medlem
Bakgrund om mig:
24 årig kille
Bor i en stad utanför Jönköping
Aldrig straffad för något förut.

För ett tag sen blev jag inplockad för pisseprov och blodprov för misstanke om drogfylla å rattonykterhet. Men sättet det gick till på känns väldigt skumt. Hela historien följer nedan.

Jag kom hem till staden jag bor i efter att ha jobbat från 05.30 - 16-30 och gick inte ur bilen på hela tiden. Utan jag plockade upp tjejen utanför lägenheten och vi åkte direkt ner till Ica för å handla.
När jag parkerar på Ica så stiger tjejen ut ur bilen å jag sitter kvar å plockar fram plånbok osv.
Hör henne hälsa på någon men tänker inte mer på det. 10 sec senare knackar någon på rutan å jag tittar då å ser ett polislegg. Blir ombedd å visa körkort och stiga ur bilen.

Ser sen 4 civilare. 2 står å pratar med tjejen å dom andra 2 sätter sig i civilbilen med mig.
Polisen börjar fråga om jag testat droger osv.
Sen ber han mig följa antennen på walkie talkien med ögonen medans han rör den från sida till sida å fram å tillbaka.
Enligt polisen ryckte mitt vänstra öga till lite när han förde den fram å tillbaka mot min näsa å enligt honom var det ett tecken på att jag tagit droger.
Jag sa då till honom att jag varit uppe sen 04.30 å jobbat hela dagen å varit stressad. Men det hade enligt polisen ingenting å göra med att jag såg trött ut och att öga ryckte till.
Sen frågade han om det skulle va några problem om jag fick följa med till station å pissa å ta blodprov. Jag sa nej å sen fick jag följa med till stationen.
Tjejen fick gå hem ifrån ica utan å veta vad det hela gällde. Henne hade dom bara frågat om hon tagit droger osv och sagt att jag får berätta vad det gällde när jag kmr hem.

Väl på polisstationen frågar dom om adress vad jag har för inkomst å om det va ok att dom skickade böter direkt utan att det gick till domstol. Vilket givetvis va ok eftersom jag visste att jag va ren.
Poliserna va väldigt otrevliga å korta ändra fram tills dom fick svar på Urinprovet å det va rent.
Då frågade jag dom varför dom tog just mig. Då får jag som svar att: Vi kan inte berätta allt vi får veta.

Så min fråga är. Får polisen plocka in vem som helst på stickprov lr är det så att någon man gjort sig ovän med har sagt nåt till polisen så dom har en misstanke?
Kändes i varje fall väldigt kränkande å få följa med å inte få ett svar på varför just mig

Mvh
Citera
2012-06-09, 16:03
  #2
Medlem
Maxthons avatar
Dom hade ju en misstanke... Ja dom får göra så
Citera
2012-06-09, 16:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxthon
Dom hade ju en misstanke... Ja dom får göra så

Så det räcker då med det lilla ögontestet han gjorde i civil bilen?
I så fall är det ju jävligt godtycklig :S
Citera
2012-06-09, 16:09
  #4
Medlem
Regina.Spektors avatar
Om de misstänker dig för brott får de göra det.

OT: Innerst inne tror jag du vet varför de plockade in dig. Har du däremot aldrig rört droger hade du väl bara otur och de tog fel kille.
Citera
2012-06-09, 16:11
  #5
Medlem
Maxthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooki
Så det räcker då med det lilla ögontestet han gjorde i civil bilen?
I så fall är det ju jävligt godtycklig :S

Det är ju så det funkar, vem ska avgöra det då tycker du? ska det gå till rättegång innan dom gör testet på den misstänkte?
Citera
2012-06-09, 16:12
  #6
Medlem
cammos avatar
Dom hade ju uppenbart rätt när dom tog dig.

https://www.flashback.org/find_threa...?userid=239876
Citera
2012-06-09, 16:18
  #7
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooki

Då frågade jag dom varför dom tog just mig. Då får jag som svar att: Vi kan inte berätta allt vi får veta.

De talar ju i princip om att det inte bara är en helt slumpmässig intagning.

Troligtvis har de fått in antingen tips från någon som vet att du åtminstone har hållit på med sånt, eller så har de snappats upp sms/mail om såna saker.
__________________
Senast redigerad av negerbarn 2012-06-09 kl. 16:20.
Citera
2012-06-09, 19:13
  #8
Medlem
Låter i mina öron som att det var en slumpmässig kontroll. Om de nu hade fått in ett tips och ska åka för att plocka TS, så känns det väldigt osannolikt att de knackar på rutan utanför Ica. De hade väll i så fall bara kommit hem till TS? Fast om TS bor i ett väldigt litet samhälle kanske det inte skulle vara så konstigt att de "håller ögonen öppna" och stöter på honom slumpmässigt.

Rent juridiskt sett så får de väll plocka en för vad som helst om man är "misstänkt"? Säger polisen att man ser påverkad ut så får man snällt följa med.
Citera
2012-06-09, 19:24
  #9
Medlem
Jailniggers avatar
En polisman får vid misstanke om narkotikapåverkan eller anabolapåverkan kroppsbesiktiga en misstänkt enligt RB 28 kap 12 §. Skälig misstanke är tillräckligt och denna misstanke kan bestå, och består oftast av, att polismannen uppfattar den misstänkte som påverkad. Detta räcker alltså.

Polismannen i din berättelse har alltså agerat helt enligt gällande lag. Om han däremot sedan uppträtt korrekt eller liknande är svårt för mig att uttala mig om. Polismannens uppträdande har dock inget med dennes rätt att kroppsbesiktiga dig.

Så ja, en polismans skönsmässiga bedömning räcker för att avkräva en medborgare urin/blodprov. Vi har sossarna i allians med folkpartiet och annat pack att tacka för detta, särskilt dåvarande sosseregeringens narkotikasamordnare Björn Fries (S).

Många vanliga svenssons fattar inte att det är olagligt att tex ta ett av frugans sömnpiller och att detta sömnpiller kan bevisas i urin i veckor efteråt och då bli dömd för ringa narkotikabrott precis som att den svensson som äter ett av frugans sömnpiller och kör bil en vecka efteråt åker dit för drograttfylla. Jag har sett många fall där vanliga svenssons förtvivlat utbrister för domstolen att "men hur kan jag anses rattfull när jag tagit ETT SÖMNPILLER EN VECKA INNAN???"... Att inte den här lagen rivs upp är pga att den ändå drabbar väldigt få vanliga människor men är ett effektivt medel för polisen att djävlas med brottslingar.
__________________
Senast redigerad av Jailnigger 2012-06-09 kl. 19:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback