Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-08, 14:36
  #1
Medlem
Mankas avatar
Jag undrar när jag torkat mig under armarna med hushållspapper om jag känner mig fuktig där att när hushållspappret har torkat så luktar detta hushållspapper helt ok!

Ett gammalt hushållspapper som jag använt många gånger för under armarna luktar bra! Vad är orsaken? Finns det någon kemisk förklaring? Ni borde pröva på någon gång att testa lukta på ett. Jag kan utesluta att det är deodoranten som luktar, för nog för att jag använder deodorant men ibland går jag naken efter dusch och har torkat, men att det fuktas under armarna, då använder jag hushållspapper för att det inte skall gå i kläderna. Så varför luktar det inte svett om hushållspappret?
Citera
2012-06-08, 14:53
  #2
Avstängd
CrilleCrocs avatar
pappret absorberar bort lukten bra , som en blöja fast i mindre skala eller så är pappret parfymerat alt intensiteten av svett per ytenhet minskar
Citera
2012-06-08, 16:49
  #3
Medlem
negerbarns avatar
Luktar du illa under armarna när du torkar dig med pappret? (antar att du inte gör det, annars skulle du väl tvätta dig).

Om inte, så luktar pappret gott för att du enbart utsätter det för svett, som egentligen mest består av salt och vatten. Detta dunstar fort och inga bakterier hinner växa till innan fukten är borta.

Svett i sig luktar inte, till skillnad mot vad många tror. Är du svettig börjar du dock lukta efter ett tag, men det är en annan sak.
Citera
2012-06-08, 18:04
  #4
Medlem
GalFisks avatar
Bakterier bildar lukten genom sin ämnesomsättning. På det torra pappret finns det nog inte så mycket för dom att leva av. Jag har märkt att det kan sitta i till exempel en nersvettad tröja - när den torkat luktar den inte så mycket, men kommer den i kontakt med en svett kropp (även nyduschad) börjar det lukta minsann. Kanske är det bakterierna som vaknar ur sin dvala (eller vad dom nu gör) och börjar producera unk igen? Testa om det samma är sant för pappret vetja
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback