Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-11-14, 19:57
  #1
Medlem
Hej! jag har inte läst boken, bara sett filmen och jag tyckte inte riktigt att det framgick vad faran med ringen var. Om det är någon som läst boken eller sitter inne med information så får ni gärna dela med er
Citera
2002-11-16, 22:21
  #2
Medlem
I gammal hederlig klychéanda - om ringen kommer i Saurons händer kan han styra hela "Middle Earth" in i ett evigt mörker.
Citera
2002-11-17, 10:00
  #3
Medlem
Jag tycker det är oklart i boken också.. t ex, varför kan inte den mörka sidan med sina ringvålnader, demoner, orchhärar och tom fåglar som spioner, få tag på de små hoberna?

Varför kan ringen ligga i Fylke så många år utan att ringvålnaderna söker sig dit?

Varför låter man två små Hober med noll kunskap om terrängen och livet leta sig in i mordor? Det är ju ett omöjligt uppdrag nästan
Citera
2002-11-17, 20:22
  #4
Medlem
Axelklos avatar
ljh., du får göra en egen alternativ version

"Det var en varm och solig dag. Fåglarna kvittrade och allt var frid och fröjd. Men plötsligt kommer ett gäng flåsande ringvålnader. De letar snabbt rätt på ringen och tar sig helt utan motstånd tillbaka till Mordor och ger den till sin herre. Snart ligger hela världen i mörker (det ska visst vara nåt att sträva efter) och Sauron skrattar ondskefullt. Gwahahahawaha. The End."

Hmm.. lite kort, men jag förväntar mig att tjäna mycket pengar på den ändå. 8)
Citera
2002-11-18, 22:56
  #5
Medlem
Hehe.. Jag kan tänka mig filmen.
Citera
2002-11-21, 08:50
  #6
Medlem
stoffes avatar
anledningen enligt vad ja tror till att det är frodo som får bära ringen är för att han har mer motståndskraft till ringens "onska".. han gandalf kunde ju knappt röra vid fanskapet.. eller hur?
Citera
2002-11-21, 09:13
  #7
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffe
anledningen enligt vad ja tror till att det är frodo som får bära ringen är för att han har mer motståndskraft till ringens "onska".. han gandalf kunde ju knappt röra vid fanskapet.. eller hur?

Hober i allmännhet, och Frodo i synnerhet, saknar girighet och ärelystnad, och har således lättare att motstå Ringens kraft. Det är därför Gandalf vägrar ta emot ringen--han är männioska, och han känner till sina svagheter.
Citera
2002-11-21, 09:55
  #8
Medlem
stoffes avatar
jaja.. de va ju de ja menade heh.. ungefär
Citera
2002-11-30, 01:20
  #9
Medlem
varför inte dem bara tar ringen så där av några små hober...? Hober är bättre än du tror Sen är dem inte ensama...följs ju åt av Gandalf,Legolas,Gimli,Aragorn,Boromir vilka är mycket duktiga krigare bla. Sen får dem hjälp från utomstående + att Frodo bär ju "Mithrill" vilket räddar livet på de lilla livet...(även Tom B. räddar livet på honom men d får man dock inte se i filmen =( )

Även jag tycker det är lite oklart varför inte dem hittar ringen förrän flera år ? Är det så att det är först nu som Sauron har blivit tillräkligt stark eller nå liknande ?

Sen...nazgûlz kan ju se Frodo även fast han har ringen på sig, hur ? Sen känner dem typ ringen men då borde dem kuna känna sig till/ lukta sig till den ju....!?!

mvh Dave^
Citera
2002-11-30, 01:21
  #10
Medlem
Jag ber om ursäkt för mina stavfel..blir lätt så när man skriver på datorn :cry:
Citera
2002-12-02, 17:40
  #11
Medlem
Ringen ingjöts med den mörke herrens självaste väsen, och Ringen och Sauron är för evigt ett. Sauron förlorade Härskarringen när Isildur högg den av hans finger, men medan förlusten av Ringen kraftigt försvagade Sauron, så till den grad att han endast existerar i andevärden och ej i fysisk form, så var det inte tillräckligt för att förgöra honom. Så länge Ringen finns så kommer Sauron, bunden till ringen, att söka den med alla krafter han kan uppbåda för att återbörda den till sitt finger, och på så sätt nå fullkomlighet. Om detta sker så kommer Saurons makt att bli så oerhörd att allt motstånd krossas, och hela kontinenten kommer att falla "into a second dark age" d.v.s förslavas under hans hand.

När Ringen först försvann så tog det flera tusen år för Sauron att växa sig tillräckligt stark för att söka efter ringen. Vid den tidpunkten så hade Ringen legat i många många år på botten av floden Anduin, för att sedan upphittas av Gollums bror, Deagol. Gollum dräpte sin broder för Ringens skull och tog så småningom hemvist i det berg där Bilbo mötte draken i "the hobbit". Bilbo mötte Gollum, så vid det här laget var mycket gammal och slug, och fullständigt fördärvad av Ringens svarta kraft. Bilbo kom över Ringen och förde med sig den tillbaks till Fylke, och ärvdes så småningom av Frodo.

Men inget av det här kom till Saurons vetskap förrän senare. När trilogin tar sin början så tillfångatas Gollum och torteras, och det är först då som Sauron får en avgörande ledtråd till var Härskarringen har hållits gömd. Ungefär samtidigt så har Gandalf fått sina misstankar bekräftade och resten är historia. Frodo och Sam beger sig iväg till Vattnadal, Nazgûlerna kommer i samma veva till Fylke och får upp spåret på hoberna.

Nåja, i stora drag så är det väl något i den stilen, det var ett tag sedan jag läste boken. Hoppas att det är er till någon hjälp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback