• 1
  • 2
2012-06-07, 09:12
Medlem
Ett vårddygn kostar runt låt säga 2300kr/dygn. Detta innebär att det finns en kostnad på runt 100 miljoner i månaden med folk som kliver över gränsen för att begå brott.

Varför tar vi ens kostnaden? Varför skickas inte dessa ur landet bums?

Det skulle kosta en storkommun runt 700 miljoner för att att skolor, förskolor skulle få egna kök vilket alltså skulle innebära betydligt bättre och näringsrikare mat till våra barn.

På 7 månader bränns det alltså 700 miljoner på att "klåfingringt"pack kliver över gränsen. År efter år. Det blir många kök runt om i landet!

Är det fel att genast kasta ut folk som saknar svenskt medborgarskap? Även vid lindrigare brott?
Citera
2012-06-07, 09:14
Medlem
mungs avatar
Har du några källor till dina siffror?

Nej, jag tycker inte det är fel att avvisa brottslingar som saknar svenskt medborgarskap, om brottet har fängelsestraff som påföljd.
Citera
2012-06-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Har du några källor till dina siffror?

Nej, jag tycker inte det är fel att avvisa brottslingar som saknar svenskt medborgarskap, om brottet har fängelsestraff som påföljd.

http://www.kriminalvarden.se/Om-Krim...agor-och-svar/
Citera
2012-06-07, 09:46
Medlem
Danne90s avatar
Många utlänningar häktas i väntan på besked ifall de får stanna eller inte. Vissa sitter i häktet upp till 23 månader. Dessa människor är inte misstänksamma för några brott eller har varit brottslingar i de egna hemländer utan häktas helt godtyckligt.
Citera
2012-06-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Många utlänningar häktas i väntan på besked ifall de får stanna eller inte. Vissa sitter i häktet upp till 23 månader. Dessa människor är inte misstänksamma för några brott eller har varit brottslingar i de egna hemländer utan häktas helt godtyckligt.

Ännu värre eftersom att ett vårddygn i häktet kostar 3000kr/dygn.
Citera
2012-06-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jollejoll
Ett vårddygn kostar runt låt säga 2300kr/dygn. Detta innebär att det finns en kostnad på runt 100 miljoner i månaden med folk som kliver över gränsen för att begå brott.

Varför tar vi ens kostnaden? Varför skickas inte dessa ur landet bums?

Det skulle kosta en storkommun runt 700 miljoner för att att skolor, förskolor skulle få egna kök vilket alltså skulle innebära betydligt bättre och näringsrikare mat till våra barn.

På 7 månader bränns det alltså 700 miljoner på att "klåfingringt"pack kliver över gränsen. År efter år. Det blir många kök runt om i landet!

Är det fel att genast kasta ut folk som saknar svenskt medborgarskap? Även vid lindrigare brott?

Det vi borde göra är att införa tvångsarbete i fängelset, antingen jobbar man och betalar kostnaden för att sitta där eller så får man sitta inspärrad i en minimal isoleringscell 24/7. Nu pratar jag om samtliga intagna.
Citera
2012-06-07, 10:23
Medlem
det är ju den höga säkerheten som är källan till kostnaderna, personal m.m. om det är färre fångar så delas kostnaderna på färre personer= dyrare/fånge. frågan är om den höga säkerheten skulle minska om 28% av fångarna "försvann"?

Staten har ju alltid alternativet att privatisera fängelser i Sverige.
Citera
2012-06-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingFlow
det är ju den höga säkerheten som är källan till kostnaderna, personal m.m. om det är färre fångar så delas kostnaderna på färre personer= dyrare/fånge. frågan är om den höga säkerheten skulle minska om 28% av fångarna "försvann"?

Staten har ju alltid alternativet att privatisera fängelser i Sverige.

Jag syftar mer på att slänga ut ickesvenska medborgare ur landet bums. 28% är en hög siffra. Många kronor skulle sparas.
Citera
2012-06-07, 12:09
Medlem
Jotuns avatar
28% är utländska medborgare.

Justera upp siffran till 75% så är vi närmare verkligheten, då blattar födda i Sverige och blattar med uppehållstillstånd, osv osv inte räknas in i de 28% du nämnde.
Citera
2012-06-07, 12:31
Medlem
Jag tror inte att TS har tänkt riktigt hela varvet runt. Sverige skulle ju bli rena paradiset för resten av världens brottslingar, som kan åka hit och begå brott och som straff för det får en gratis flygbiljett hem igen.
Citera
2012-06-07, 12:36
Medlem
voOys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jotun
28% är utländska medborgare.

Justera upp siffran till 75% så är vi närmare verkligheten, då blattar födda i Sverige och blattar med uppehållstillstånd, osv osv inte räknas in i de 28% du nämnde.

Stämmer. Jag har själv varit och vänt i finkan och det var inte många svenskar där.
Citera
2012-06-07, 12:41
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voOy
Stämmer. Jag har själv varit och vänt i finkan och det var inte många svenskar där.

Vad för typ av anstalt var du på? Jag tänker mig att det är ungefär 50-50 på öppna anstalter som funkar för utslussning och för ekobrottslingar, men att det på Hall och Kumla är ungefär 80 % blattar/juggar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in