2015-03-19, 21:06
Medlem
Finland har ju alltid fått gå på tårna för att inte reta upp ryssen. Nu sneglar man väl allt mer åt Nato och inleder intimare samarbete med Sverige. Är det någon som vet vad ryssen är kapabel till så är det ju finnarna. Nu hotar ju ryssen åt alla väderstreck men Finland ligger ju oroande nära Ryssland tyvärr.
Nu är väl dom flesta som skanderar slagord i bästa Hitlerstil gammelkommunister med alkoholproblem, men ändå. Det kan urarta om Ryssland fortsätter att öka spänningen i vår region.
Citera
2015-03-19, 21:14
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks

Gå med Tyskland och Frankrike och öka handeln med Kina, Ryssland och Indien och fimpa inflytandet ifrån USA och arabvärlden.
För det första har det senaste årets händelser visar väl att ska man handla med Ryssland ska man akta sig för att göra sig beroende av sådan handel, vad det än gäller inom import eller export. Ryssland har alltid varit benäget att utnyttja handelsberoenden i politiska syften när 'det kniper'.
För det andra har Ryssland stort sett inget att sälja förutom gas, olja o möjligen vapen. Och där finns alternativa leverantörer (med affärsmoral o värderingar mer liknande våra egna).
Citera
2015-04-06, 11:58
Medlem
flyer1s avatar
Eu är som skapt för länderna i mitten, och ja det var ju Frankrike och Tyskland som skapade Eu, eller dess föregångare kol-stål unionen. Alla deras viktigaste närmaste handelsparners är med i Eu. Finland därimot som ligger på utkanten hindras av Eu att tex ha handel mot Ryssland pga sanktioner. Eu:s bästa är alltid i Tysklands o Frankrikes bästa men sällan Finlands bästa.

Finland levde för under Finlandiseringen med VSB paktern med Ryssland i ett tämligen fritt förhållande med goda förbindelser och handel både med öst o väst. Jag har bott i Finland och Sverige under den tiden och upplevde mig ej som en öststatare då jag var i Finland,jag upplevde ingen skillnad jämfört med att vara i Sverige.
Jag tror det skulla vara bra att hamna i detta mellanläger mellan öst o väst Finland hade förut, det var ingen nackdel. Men dagens USA kanske skulle djävlas med Finland i ett sådant läge ?
Jag är inte särskillt rädd för Ryska armen. Syrien ,Libyen,Ukraina är platser som talar sitt språk. Finska soldater jag talat med är inte rädda heller. Jag upplever Putin vettig, han reagerar, men inte med övermott, och jag kan inte tänka mig han skulle militärt ingripa mot Finland i något realistiskt läge då det blir för stor kostnad både militärt och politiskt. Men jag tycker Finland frivilligt skulle återgå till statusen de hade under VSB paktern, för sin egen ekonomiska nyttas skull. Naturligtvis förväntar jag mig de får visa bonusar från öst för detta, liksom de hade förr.
Senast redigerad av flyer1 2015-04-06 kl. 12:08.
Citera
2015-04-06, 12:06
Medlem
flyer1s avatar
Jag är inte blind, jag ser tecken till krigsförberedelser mot Finland, och Propaganda har riktats mot Finland.Men jag ser det som den nya generationens krigsföring, där man försöker vinna något utan egentliga strider. Dvs skramla med krigstrummer så man får det man vill (Att Finland lovar ej gå med i NATO).
Konstig taktik ,då just detta, är det ända som skulle kunna få Finland gå med i NATO !

Men det förendrar inte faktum att ett närmare sammarbete med Ryssland skulle kunna vara bra.
Senast redigerad av flyer1 2015-04-06 kl. 12:13.
Citera
2015-04-07, 11:14
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Men det förendrar inte faktum att ett närmare sammarbete med Ryssland skulle kunna vara bra.
Helt rätt, det skulle kunna vara bra, förutsatt att man kan lita på att Ryssland respekterar internationell lag (som förbjuder ensidiga annekteringar) och avtal, som Budapestavtalet.
Citera
2015-04-10, 12:37
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Helt rätt, det skulle kunna vara bra, förutsatt att man kan lita på att Ryssland respekterar internationell lag (som förbjuder ensidiga annekteringar) och avtal, som Budapestavtalet.
Det enda samarbetet med Ryssland som jag vill se är att Karelen töms på ryssar (de kan lämna kvar 20000 kvinnor av lämplig ålder och önskvärt utseende) och att Finlands nationsgränser återskapas enligt Tartu avtalet, den enda gränsförhandling som skett på lika villkor. Samt att Ryssland betalar ut ett skadeståndsbelopp, som Finlands folk får bestämma storleken på, för av Ryssar orsakade krig, dödsfall, förstörelse och konfiskation. Vill de ha varor härifrån då ska pengar levereras i förskott och varorna levereras till gränsen så slipper vi ha dem här i onödan.
Ryssen skall behandlas som den opålitlige jordträl han är.
Citera
2015-04-10, 21:46
Medlem
flyer1s avatar
ForumAppache, önskar du vårda språkbruket, jag tycker ryssarna och deras betalda propagandister här på Flashback har ett mer diplomatiskt språk. Kan förstå viss ilska för vad som ev drabbat dina förfäder, men det vore bra om vi i framtiden kan leva i fredlig och lönsam samexistens.
Nog blir Ryssland hellre nya Kina, än nya 3:e riket.
Men vill de fightas så ger jag gärna igen för gammal ost. Jag kan bli heligt förbannad. Men inte idag och förhoppningsvis inte imorgon heller. Vad Stalin gjorde kan man inte lasta dagens ryss för.
Citera
2015-04-11, 07:53
Medlem
Ördögs avatar
En så kallad rektor för ett så kallat universitet i den så kallade kulturnationen Putleristan ger prov på sina vittgående kunskaper och sin flödande humor i följande lilla betraktelse över Finland. Enligt hans förmenade är Finland en "randstat" som går helt i USA:s ledband, och som vad det lider kommer att gå "samma olyckliga öde till mötes" som Estland, Lettland och Litauen.

Kanske inget uttalat ryskt hot mot Finland, men ett belysande prov på Putleristans syn på de grannländer som har fräckheten att visa prov på självständigt tänkande och handlande.

Professor i Putins närkrets går hårt åt Finland
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...r-hart-finland

Ryskkunniga har törhända mer utbyte av originalartikeln, som åtföljs av en hel rad berömmande läsarkommentarer.

Почему петербуржцы вскоре перестанут ездить в Финляндию

http://www.spb.kp.ru/daily/26360/3242558/

En artikel av samme tänkare, avfattad vid samma tidpunkt, i samma ämne:

О проблемах взаимоотношений России и Финляндии
http://www.gup.ru/events/smi/detail.php?ID=180050

Mina finskkunniga landsmän kan gärna också betänka vad den mycket beläste och alltid välformulerade Timo Vihavainen skriver på sin blogg.

Täivaltio
http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2...taivaltio.html
Senast redigerad av Ördög 2015-04-11 kl. 08:38.
Citera
2015-04-11, 23:29
Medlem
flyer1s avatar
Undrar hur mycket en professor får ge sig in i den offentliga utrikespolitiken. Förmodligen inte alls. Antar professorns utalanden kommer direkt från Putins tankesmedja.

Jag tycker inte Finland ska böja sig för några ryska krav, det behöver de/vi inte. Men jag tyckar man ska försöka återtgå till det sammarbete som fanns och hålla NATO stången, OM ryssar visar välvilja. OM... Så det är upp till ryssen vilken linje Finland väljer. Efter det som hänt i Ukraina kan jag förstå driveds biten Finland tillfälligt fördes närmare NATO. Men jag tror saker håller på att neutraliseras nu så Finland bör hålla alla optioner öppna.
Citera
2015-04-12, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
ForumAppache, önskar du vårda språkbruket, jag tycker ryssarna och deras betalda propagandister här på Flashback har ett mer diplomatiskt språk. Kan förstå viss ilska för vad som ev drabbat dina förfäder, men det vore bra om vi i framtiden kan leva i fredlig och lönsam samexistens.
Nog blir Ryssland hellre nya Kina, än nya 3:e riket.
Men vill de fightas så ger jag gärna igen för gammal ost. Jag kan bli heligt förbannad. Men inte idag och förhoppningsvis inte imorgon heller. Vad Stalin gjorde kan man inte lasta dagens ryss för.
Det är väldigt löjligt hur Ryssland ständigt ses som fiende, när det är i princip endast då pro-amerikansk President som var vid makten, då västvärlden blev lycklig. Det finns inget intresse i världen för ett Ryssland som vill ignorera EU, NATO, och diverse organistationer där USA har den sista ordet direkt (ála NATO) eller indirekt (EU). Ryssland borde redan 1991 skrota relationerna med USA totalt, och stänga den amerikanska ambassaden i Moskva, som Iran gjorde 1979. Ryssland borde bryta relationerna totalt, när det har visat sig redan för 200 år sedan, att hatet är inte riktat mot staten, Ryssland utan folket, som individer, det ser vi tydligt i inlägg av sådana som ForumApache, som vill alltså inte förinta den ryska staten, som är hans personliga åsikt han har rätt till, utan förinta den ryska folket, vilket man inte ens behöver läsa mellan raderna för att förstå.

Ryssland har ständigt visat sig vara en pålitlig internationell partner, USSR hjälpte Vietnam till sista man, förhindrade amerikanska attacker mot Syrien och Iran, och är har ingen fobi för västvärlden, som motpartnern hatar, det räcker med att påminna om mannen som skrek för ett par veckor sedan "kill Russians" på CNN, eller Kongressen som likställer ISISs mediala propaganda för att rekrytera medlemmar, med RT.
Citera
2015-04-12, 21:26
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Det är väldigt löjligt hur Ryssland ständigt ses som fiende, när det är i princip endast då pro-amerikansk President som var vid makten, då västvärlden blev lycklig. Det finns inget intresse i världen för ett Ryssland som vill ignorera EU, NATO, och diverse organistationer där USA har den sista ordet direkt (ála NATO) eller indirekt (EU). Ryssland borde redan 1991 skrota relationerna med USA totalt, och stänga den amerikanska ambassaden i Moskva, som Iran gjorde 1979. Ryssland borde bryta relationerna totalt, när det har visat sig redan för 200 år sedan, att hatet är inte riktat mot staten, Ryssland utan folket, som individer, det ser vi tydligt i inlägg av sådana som ForumApache, som vill alltså inte förinta den ryska staten, som är hans personliga åsikt han har rätt till, utan förinta den ryska folket, vilket man inte ens behöver läsa mellan raderna för att förstå.

Ryssland har ständigt visat sig vara en pålitlig internationell partner, USSR hjälpte Vietnam till sista man, förhindrade amerikanska attacker mot Syrien och Iran, och är har ingen fobi för västvärlden, som motpartnern hatar, det räcker med att påminna om mannen som skrek för ett par veckor sedan "kill Russians" på CNN, eller Kongressen som likställer ISISs mediala propaganda för att rekrytera medlemmar, med RT.

Inget av Rysslands grannfolk har angripit er först, bara ni har angripit era grannländer.
Förstår du nu vilken som är den faktor som orsakat krig i vår del av världen?
Jag vill att ni bildar en egen lagom stor stat med bara etniska ryssar och lämnar alla era grannfolk ifred.
Vi ska hjälpa er med detta efter nästa krig som ni startat, eftersom vi nu är fler allierade.
Senast redigerad av ForumApache 2015-04-12 kl. 21:33.
Citera
2015-04-12, 21:31
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Hej, tack för att du skriver något substantiellt och inte bara postar en rad med länkar till ryska mediesiter!

Citat:
Det är väldigt löjligt hur Ryssland ständigt ses som fiende, när det är i princip endast då pro-amerikansk President som var vid makten, då västvärlden blev lycklig.
Inte löjligt alls. Titta bara på utvecklingen ekonomiskt, socialt och kulturellt för de länder som hade Ryssland som "vän" efter andra världskriget, med de länder som i stället var vän med USA. Jämför Öst- och Västtyskland. Jämför Nord- och Sydkorea. Jämför Grekland med Bulgarien. Jämför Polen/Tjeckien/Ungern med Belgien/Schweiz/Österrike.Jämför Sverige med Finland. Jämför Ukraina och Baltikum med... Ja visst ja, USA anekterade ju inte några länder efter VK2.

Citat:
Det finns inget intresse i världen för ett Ryssland som vill ignorera EU, NATO, och diverse organistationer där USA har den sista ordet direkt (ála NATO) eller indirekt (EU). Ryssland borde redan 1991 skrota relationerna med USA totalt, och stänga den amerikanska ambassaden i Moskva, som Iran gjorde 1979.
1979... verkligen ett höjdarår i Irans utveckling. Inte.
Iran dränerades på miljoner unga, friska, utbildade medborgare. (Däribland din familj, om jag har förstått dig rätt?) Iran angreps militärt av ett grannland. De stannade helt i sin kulturella utveckling och ägnar all sin kraft åt att rensa bort "olämpliga" företeelser som jeansklädda tjejer och böcker med fel innehåll.

Iran är verkligen inte något lyckat exempel på samhällsutveckling.

Ifall Sovjetunionen/Ryssland hade isolerat sig från omvärlden, var hade de vairt idag? Skulle någonting alls i det samhället vara bättre idag, än det har blivit nu?

Citat:
Ryssland borde bryta relationerna totalt, när det har visat sig redan för 200 år sedan, att hatet är inte riktat mot staten, Ryssland utan folket, som individer, det ser vi tydligt i inlägg av sådana som ForumApache, som vill alltså inte förinta den ryska staten, som är hans personliga åsikt han har rätt till, utan förinta den ryska folket, vilket man inte ens behöver läsa mellan raderna för att förstå.
Det där får du gärna motivera bättre. Jag har inte läst allt som ForumApache har skrivit men har i vilket fall inte sett några tecken på hat mot det ryska folket.

Citat:
Ryssland har ständigt visat sig vara en pålitlig internationell partner, .
Va?
HahahahahahaHAHAHAHAHA!!!!

Bortsett från Molotov-Ribbentroppakten har väl Ryssland knappt hållit sina löften mot andra länder någon enda gång? Fråga balter, polacker, ungrare, tjecker, rumäner, afghaner, tyskar, finländare. Alla har blivit blåsta av Rysslands statsledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in