Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Förloppet var detta:
1. USA (Bush) aviserar att de tänker placera ut missilförsvar i Polen och Tjeckien.
2: Medvedevs färska regering tvärvägrar.
3. Obama kommer till makten och säger "okejdå" eftersom han vill förtjäna sitt fredspris och inte reta upp eller försvaga Medvedev, som ju är en mycket mer sansad ledare än Putin.
4. Putin ser ändå till att bli nästa president och aviserar likt förbaskat Guds heliga moders upprustning av sina offensiva militära styrkor. Men han vill ändå att Obama och halva västeuropa ska göra otroliga uppoffringar av sin säkerhet.
Och det kallar du och Makarov för "samarbete".

Jag har på inget sätt uttryckt mig i den aktuella frågan, mer än att förtydliga det som du och ett antal andra skribenter uppenbarligen missförstått.
Medvedev och Obama kom därtill överens om att diskutera kring frågan, vilket framgår i det jag citerade i tidigare inlägg. Man enades kort och gott om att, "se över möjligheterna för ett framtida samarbete".
Men sen kom ju som sagt Putin tillbaka till makten igen och då blir det ju lite mer hårdfört. Putin lägger då fram detta förslag (kartan) som grund till fortsatt diskussion inom frågan.
Citat:
Den senaste månaden har Ryssland vid åtminstone ett par tillfällen hotat med att atombomba västs missilförsvar direkt ifall en konflikt skulle bli aktuell. Med andra ord, kärnvapenattacker i Östersjön, över Natoländer och möjligtvis även i Sverige och Finland ifall vi skulle råka ha uppgraderat vårt luftvärn. Och du tycker tydligen att det är helt rimligt?
Rimligt är det väl inte initialt, men det blir desto rimligare då Ryssland kan förvänta sig minst lika många kärnvapenbestyckade missiler som går i motsatt riktning. Men, man är inte så dumdristig i Kreml att man inte inser att Europa och USA är bra mycket större än Ryssland, man rår helt enkelt inte på västmakterna. En sak är väl om kineserna följer med på ett hörn, men det är inte realistiskt i dag eller på ett antal årtionden.
Att hota grannländer hit och dit med ord och diverse "felnavigeringar" osv går däremot helt i linje med den bild som Ryssland försöker återuppbygga kring sig självt, "ryss-skräcken". Detta som ett direkt svar på att dessa länder alltmer söker sig västerut, mot Europa (EU) och i vissa fall även NATO.