2012-07-07, 10:52
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ryssland skulle kunna bli en skurkstat och sälja sin olja och gas till länder som betalar med vad de vill ha. Svårare är det inte! Kan Ryssarna hålla uppe sin matproduktion klarar de av att hålla ut. Förnyelsebar energi är kul men inte realistisk då större delen av världen saknar all möjlighet att använda sig av den. Solceller, vind/vatten-kraft och annat är kul att diskutera runt men det är inte i närheten av vad olja ger i energiutbyte.
Vindkraften har faktiskt ökat sin andel av den svenska energibalansen ganska kraftigt de senaste åren, och denna ökning kommer förhoppningsvis att fortsätta.
Ryssland är redan en skurkstat vars regim bäst kan betecknas som FSB-maffia.
Citat:
Ryssarna är brutala, det är därför man inte vill kriga med dem. De bedriver en blanding mellan krig, terror och folkmord när de blir arga och det i sig är nog anledning för att inte vilja kriga med dem. Man kan prata runt om hur snälla eller dumma de är men det är så de gör. Ryssarnas specialförband är väldigt bra internationellt sett och inget ett par bönder klarar sig mot.
Inget folk vill ha krig. Och, ja, man skall inte underskatta Spetsnaz, ett samlingsnamn för alla ryska specialförband, men som man oftast brukar förknippa med speciella diversions förband som används i ett militärt skymningsläge. Men efter att ha sett, (på You-tube) Rysk/vitryska landstigningsövringar där soldater lallade runt i strandkanten som öppna måltalvlor, och ryska förband som övade inbrytning i hus, när t.o.m den svenska nationella försvarsstyrkan kan göra det proffsigare, så är jag inte precis livrädd i dagsläget för den allmänna ryska militära konventionella kapaciteten.
Citat:
Du missade nog vad jag skrev, jag skrev att folket skulle vara mobiliserat, arméer är kul och behövs i krig men om inte folket är psykologiskt förberedda på krig förlorar man då det civila faller sönder. Ser du på de kriser Ryssarna får genomlida med jämna mellanrum förstår du att de är härdade. Ta en titt på vad georgiska maffian gjorde i Ryssland när det klappade ihop, ställ dig sedan frågan om utlänningarna i Europa och USA skulle göra det samma för sitt nya land.
Det är sant att det ryska folket är ett härdigt folk, ständigt beredda på uppoffringar i maktens tjänst. Men detta är en del av den ryska svagheten, då folket sätter sin tillit till en inkompetent centralmakt.
Citat:
Jag håller med om att man kan vänta ut Ryssarna och då krävs att Ryssarna låter omvärlden vänta ut dem.
Jag instämmer att där kan finnas en fara. För innan Ryssland bryter ihop, så kan man bli riktigt desperata. Det är därför jag är för kraftigt ökande svenska försvarsutgifter redan nu!