2012-07-07, 10:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ryssland skulle kunna bli en skurkstat och sälja sin olja och gas till länder som betalar med vad de vill ha. Svårare är det inte! Kan Ryssarna hålla uppe sin matproduktion klarar de av att hålla ut. Förnyelsebar energi är kul men inte realistisk då större delen av världen saknar all möjlighet att använda sig av den. Solceller, vind/vatten-kraft och annat är kul att diskutera runt men det är inte i närheten av vad olja ger i energiutbyte.

Vindkraften har faktiskt ökat sin andel av den svenska energibalansen ganska kraftigt de senaste åren, och denna ökning kommer förhoppningsvis att fortsätta.

Ryssland är redan en skurkstat vars regim bäst kan betecknas som FSB-maffia.

Citat:
Ryssarna är brutala, det är därför man inte vill kriga med dem. De bedriver en blanding mellan krig, terror och folkmord när de blir arga och det i sig är nog anledning för att inte vilja kriga med dem. Man kan prata runt om hur snälla eller dumma de är men det är så de gör. Ryssarnas specialförband är väldigt bra internationellt sett och inget ett par bönder klarar sig mot.

Inget folk vill ha krig. Och, ja, man skall inte underskatta Spetsnaz, ett samlingsnamn för alla ryska specialförband, men som man oftast brukar förknippa med speciella diversions förband som används i ett militärt skymningsläge. Men efter att ha sett, (på You-tube) Rysk/vitryska landstigningsövringar där soldater lallade runt i strandkanten som öppna måltalvlor, och ryska förband som övade inbrytning i hus, när t.o.m den svenska nationella försvarsstyrkan kan göra det proffsigare, så är jag inte precis livrädd i dagsläget för den allmänna ryska militära konventionella kapaciteten.

Citat:
Du missade nog vad jag skrev, jag skrev att folket skulle vara mobiliserat, arméer är kul och behövs i krig men om inte folket är psykologiskt förberedda på krig förlorar man då det civila faller sönder. Ser du på de kriser Ryssarna får genomlida med jämna mellanrum förstår du att de är härdade. Ta en titt på vad georgiska maffian gjorde i Ryssland när det klappade ihop, ställ dig sedan frågan om utlänningarna i Europa och USA skulle göra det samma för sitt nya land.

Det är sant att det ryska folket är ett härdigt folk, ständigt beredda på uppoffringar i maktens tjänst. Men detta är en del av den ryska svagheten, då folket sätter sin tillit till en inkompetent centralmakt.

Citat:
Jag håller med om att man kan vänta ut Ryssarna och då krävs att Ryssarna låter omvärlden vänta ut dem.

Jag instämmer att där kan finnas en fara. För innan Ryssland bryter ihop, så kan man bli riktigt desperata. Det är därför jag är för kraftigt ökande svenska försvarsutgifter redan nu!
Citera
2012-07-07, 11:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vill bara påminna om EUs solidaritetsförklaring. Sverige, men också de andra EU länderna, (vilka är NATO medlemmar skulle inte stå passiva vid ett ryskt angrepp emot Finland, (eller Sverige). Detta vet ryssarna, så något sådant angrepp kommer inte att ske, i alla fall inte de närmaste åren. Vad som händer sedan, med ett ganska upprustat, men desperat Ryssland i fullt sönderfall kan man bara spekulera om. Men jag anser inte att vi bör chansa utan måste öka våra försvarsutgifter ganska kraftigt redan nu för att vara redo för det som ev. kan inträffa och fem år.
Sönderfallande stater är alltid utåtagerande, det enda vi kan hoppas på är att de inte får svultna blickar på Europa utan vänder dem söderut. Militären är oftast bland det sista att falla sönder när stater kollapsar.

Citat:
Vindkraften har faktiskt ökat sin andel av den svenska energibalansen ganska kraftigt de senaste åren, och denna ökning kommer förhoppningsvis att fortsätta.
Det hör hemma i en annan tråd men ingen av de hållbara energiteknikerna kan mäta sig med olja, inte ens kärnkraft kommer i närheten och ved har oftast bättre energiutbyte än solceller och vindkraft.

Citat:
Inget folk vill ha krig. Och, ja, man skall inte underskatta Spetsnaz, ett samlingsnamn för alla ryska specialförband, men som man oftast brukar förknippa med speciella diversions förband som används i ett militärt skymningsläge. Men efter att ha sett, (på You-tube) Rysk/vitryska landstigningsövringar där soldater lallade runt i strandkanten som öppna måltalvlor, och ryska förband som övade inbrytning i hus, när t.o.m den svenska nationella försvarsstyrkan kan göra det proffsigare, så är jag inte precis livrädd i dagsläget för den allmänna ryska militära konventionella kapaciteten.
Spetsnaz är allt från bondlurkar till elitförband, det beror lite på vilka man har att göra med. Skulle tro att Ryssarna gjort som jänkarna som döpt om infanterisoldater till Navy seals för att öka intresset för militären. Tittar du på vissa navy seals förband du kan hitta på tuben ser du att det inte är något vidare avancerat förband utan vanliga sodlater som får glänsa lite och ges en fin placering för att kunna skryta när de kommer hem.

Citat:
Det är sant att det ryska folket är ett härdigt folk, ständigt beredda på uppoffringar i maktens tjänst. Men detta är en del av den ryska svagheten, då folket sätter sin tillit till en inkompetent centralmakt.

Jag instämmer att där kan finnas en fara. För innan Ryssland bryter ihop, så kan man bli riktigt desperata. Det är därför jag är för kraftigt ökande svenska försvarsutgifter redan nu!
Detta är vad som gör Ryssarna svårhanterliga, hela samhället befinner sig ständigt i ett halvmobiliserat tillstånd som gör att de lättare klarar av en stat som fördelar om resurser till en armé som skall ut i krig. Sen är den stora arbetslösheten bra för dem då de har en stor reserv att ta manskap från ifall det blir krig.
Citera
2012-07-07, 11:31
Medlem
Quid pro quos avatar
Ja just det, det var bland annat det här vi skulle ha investerat miljarderna i istället för i mångkultur. Ett försvar. Ett enat, friskt och starkt svensk folk som tränas väl i ett svenskt folkförsvar kunde kanske vara något att ha när ryssen får ett återfall i sitt storhetsvansinne.
Åtminstone skulle ett starkt invasionsförsvar få ivan att tänka sig för två gånger, eller vad tror du Rajnfält?
Citera
2012-07-07, 11:37
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Hmm...svårt att veta om du är ett troll eller om det är illa ställt med den mentala hälsan. Finland ligger ekonomiskt på västerländsk nivå och deras skola ligger i topp 4 i världen. De andra 3 länderna som ligger på samma nivå är östasiatiska länder, medan negerländer ligger i botten i båda avseendena, samt den nivå de ligger på i första hand bestäms av hur mycket vita länderna lyckas pumpa in pengar i negrernas länder utan att negrerna lyckas sabba allt. Ryssland ligger inte i något avseende på finsk nivå, förutom sitt övertag ifråga om storlek och enormt kärnvapenarsenal.

Tverskoy har under årens lopp åstadkommit många muntrationsnummer här på FB.

Kolla bara den här tråden från 2007, där en bronsstaty blev föremål för hans ömma känslor.

Eller hans avslöjande att Carolus Linnaeus "pluggade" i Ryssland.

(Off topic kanske - men det är bra att veta hurdana intellektuella triumfer ens motdebattörer fordom har presterat innan man går i svaromål.)
Senast redigerad av Ördög 2012-07-07 kl. 11:47.
Citera
2012-07-07, 11:42
Medlem
KonstapelGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Vilken fantastisk analys, tycker du själv att den är annat än psykotisk? Rimligtvis finns det inget som hindrar NATO att "starta tredje världskriget" redan nu, med eller utan Finland, om de så önskar. Rimligtvis vill de inte det, samt inte heller lär Ryssland vilja det.

Hmm...svårt att veta om du är ett troll eller om det är illa ställt med den mentala hälsan. Finland ligger ekonomiskt på västerländsk nivå och deras skola ligger i topp 4 i världen. De andra 3 länderna som ligger på samma nivå är östasiatiska länder, medan negerländer ligger i botten i båda avseendena, samt den nivå de ligger på i första hand bestäms av hur mycket vita länderna lyckas pumpa in pengar i negrernas länder utan att negrerna lyckas sabba allt. Ryssland ligger inte i något avseende på finsk nivå, förutom sitt övertag ifråga om storlek och enormt kärnvapenarsenal.

Som sagt, troll eller psyksjuk.

För att undslippa den större skada som kanske uppstår genom att inte agera i tid? Du låter som en typisk svensk som tror att neutralitet garanterar från att bli angripen och utsättas för enorma förluster. Hade det varit så, så hade inte 6 av 8 neutrala europeiska länder blivit angripna under Andra världskriget, samt Sverige hade inte riskerat att bli angripet och förmodligen blivit en central plats för kriget om finnarna inte hade lyckats mota ryssen vid porten. Inte heller skulle Sverige samarbetat med USA under hela efterkrigstiden om svenska ledarna trodde på neutralitetens välsignelser, även om de nu tutade i folket att Sverige var neutralt och odlat myten om neutralitetens välsignelser.

Men kanske är det en tröst för dig att det nog är troligare att ryssarna skulle djävlas med finnarna (t.ex. flyga med sina plan över finskt territorium, vilket jag har vagt för mig att de redan gjorde för några år sedan, när de även gnabbades med andra EU-länder, eller möjligtvis skjuta ned ett finskt plan nära gränsen), medan en konkret invasion nog är troligare ifråga om Sverige, eftersom Sverige varken har NATO och verkar ha till stor del lagt ned sitt försvar.

Ja, vi har ju tydligen lyckats rätt bra innan. Eller hur?
Citera
2012-07-07, 11:56
Medlem
0zs avatar
Citat:

Och du är... hrrrm.. svensk?
Citera
2012-07-07, 12:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Sönderfallande stater är alltid utåtagerande, det enda vi kan hoppas på är att de inte får svultna blickar på Europa utan vänder dem söderut. Militären är oftast bland det sista att falla sönder när stater kollapsar.

Instämmer, men bäst vore det naturligtvis om Ryssland, på allvar, började lösa sina egna problem istället för att agera utåt.

Citat:
Det hör hemma i en annan tråd men ingen av de hållbara energiteknikerna kan mäta sig med olja, inte ens kärnkraft kommer i närheten och ved har oftast bättre energiutbyte än solceller och vindkraft.

Vilket iof inte spelar någon roll om det ändå går ihop ekonomiskt och miljön skonas.

Citat:
Spetsnaz är allt från bondlurkar till elitförband, det beror lite på vilka man har att göra med. Skulle tro att Ryssarna gjort som jänkarna som döpt om infanterisoldater till Navy seals för att öka intresset för militären. Tittar du på vissa navy seals förband du kan hitta på tuben ser du att det inte är något vidare avancerat förband utan vanliga sodlater som får glänsa lite och ges en fin placering för att kunna skryta när de kommer hem.

Det är inte alls omöjligt det du skriver. I Beslam så fick terorristerna skydda gisslan genom att försöka flytta på dem när ryska trupper besköt en byggnad med granatkastare!

Och vad gäller USA så kan jag bara konstatera att det var navy seals som tog ut Usama Bin Laden. De lär ha ett ganska hårt träningsprogram. Så det låter onekligen lite märkligt att man skulle ha släppt på kraven. Något du hört ifrån RT?

Citat:
Detta är vad som gör Ryssarna svårhanterliga, hela samhället befinner sig ständigt i ett halvmobiliserat tillstånd som gör att de lättare klarar av en stat som fördelar om resurser till en armé som skall ut i krig. Sen är den stora arbetslösheten bra för dem då de har en stor reserv att ta manskap från ifall det blir krig.

Sovjetunionen var faktiskt i praktiken en renodlad militärekonomi. Och hade Stalin inte varit så inkompetent vad gäller sin militär, så hade Sovjet klarat det Tyska överraskningsanfallet betydligt bättre. Dock hade man inte klarat sig alls om inte Stalin initierat den massiva industrialiseringen och militäriseringen av industriproduktionen. Så att detta drag av militärekonomi lever kvar till viss del är inte att förvåna. Sedan blir det inte något kriga á la 1914 eller ens 1941. Ett krig mellan USA och Kina skulle vara över på högst tre månader, med massiv förstörelse, främst av Kina. Förstörelsekraften hos precisionsvapnen är enorm, men det finns inte så många utav dem, så ammunitionen skulle ta slut inom två månader. Sedan skulle man lurpassa på varandra i ca en månad innan stillestånds- förhandlingarna burit frukt.
Citera
2012-07-07, 12:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0z
Och du är... hrrrm.. svensk?

Ja, jag är inte rysk

Eller för att uttrycka det tydligare: Jag är väldigt svensk på flera sätt:

Först och främst kulturellt då jag omfamnar det svenska folkets överlägsna moderna/postmoderna attityder och värderingar.

Sedan även släktmässigt då min fars soldat och bondesläkt är kartlagd fram till 1400-talet. På min moders sida så är det mer oklart, åtminstone längre tillbaka än min mormors mor.

Och du? Är du kanske ryska i den ryska statens progagandatjänst?
Citera
2012-07-07, 12:49
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ja, jag är inte rysk

Eller för att uttrycka det tydligare: Jag är väldigt svensk på flera sätt:

Först och främst kulturellt då jag omfamnar det svenska folkets överlägsna moderna/postmoderna attityder och värderingar.

Sedan även släktmässigt då min fars soldat och bondesläkt är kartlagd fram till 1400-talet. På min moders sida så är det mer oklart, åtminstone längre tillbaka än min mormors mor.

Och du? Är du kanske ryska i den ryska statens progagandatjänst?
OBS! Kodord för att vara kulturmarxist och svenskhatare.
Ryssland kan tycka vad de vill, då de numera är en stormakt och inte en supermakt. Finlands beroende av dem bröts redan iom efterverkningarna av Sovjetunionens fall och den finska omställningen av sin utrikeshandel i början av nittiotalet.
Senast redigerad av Gift44 2012-07-07 kl. 12:52.
Citera
2012-07-07, 13:34
Medlem
Consiglieri.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Ja just det, det var bland annat det här vi skulle ha investerat miljarderna i istället för i mångkultur. Ett försvar. Ett enat, friskt och starkt svensk folk som tränas väl i ett svenskt folkförsvar kunde kanske vara något att ha när ryssen får ett återfall i sitt storhetsvansinne.
Åtminstone skulle ett starkt invasionsförsvar få ivan att tänka sig för två gånger, eller vad tror du Rajnfält?
Helt jävla rätt. Dock så skulle detta Sverige givetvis ha stått närmare Ryssland än det mångkulturella imperiet USA som dagens Sverige är en liten lydstat till.

Gör om, gör rätt Sverige!
Citera
2012-07-07, 14:02
Tur att han "den där" politikern Tjarinowski eller vad han nu hette inte fick makten, som satt med en karta på skrivbordet och redogjorde för reportern vilka länder han ville invadera, typ hela skandinavien och övriga europa. Han var tydligen "kompis" med Saddam oxå.
Citera
2012-07-07, 14:10
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Det är lite kalla kriget feelings över detta. Sovjet hade ju vänskaps- och biståndspakt med finnarna och kontrollerade hårt att Finland inte närmade sig eller samarbetade med NATO. Dessvärre gjorde ju finnarna detta indirekt ändå. Skillnaden nu är att Ryssland inte har så mycket att komma med mot Finland. Detta är bara Ryssland som morrar, och det kommer inte leda till något annat än sura miner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in