2008-02-16, 21:38
Medlem
nobles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_Remorse
Är i valet och kvalet mellan två olika Omega klockor:

1. www.uret.se/omega-seamaster-planet-ocean-black-bracelet-p-307.html
2. www.uret.se/omega-speedmaster-date-black-dial-bracelet-p-2386.html

Vilken klocka av dom det än blir så kommer den inte att handlas på uret.se utan hos en riktig Omega återförsäljare över disk. Åsikter om dessa klockor tas varmt imot.

I ditt fall skulle jag bara gå på personligt tycke, båda är toppenklockor och du kommer bli nöjd i vilket fall. Själv sitter jag på en Seamaster och är lite sugen på Speedmastern du länkade! Jag skulle, om jag var du, köra på Speedmastern, tycker att en Seamaster ska ha kronograf!

Citera
2008-02-16, 21:42
Medlem
No_Remorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noble
I ditt fall skulle jag bara gå på personligt tycke, båda är toppenklockor och du kommer bli nöjd i vilket fall. Själv sitter jag på en Seamaster och är lite sugen på Speedmastern du länkade!

Ja det är ju just det som är så svårt för båda är ju snygga. Men Seamastern känns mera dressad lr ska jag säga diskret kanske. Ja hursom helst så är det svårt att välja.
Citera
2008-02-16, 21:57
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ja det är ju just det som är så svårt för båda är ju snygga. Men Seamastern känns mera dressad lr ska jag säga diskret kanske. Ja hursom helst så är det svårt att välja.

Köp båda! Måste du välja så tycker jag du skall köpa PO. Jag tycker den är grymmare än Speedmastern.
Citera
2008-02-16, 22:01
Medlem
F5MMANs avatar
Vad är dessa för klockor?
Det är ju liksom inte en vanlig DS Podium, denna ser mer avancerat ut om ni kollar lite noggrannare.

http://www.dubach-uhren.ch/chronograph.html
Citera
2008-02-16, 22:28
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F5MMAN
Vad är dessa för klockor?
Det är ju liksom inte en vanlig DS Podium, denna ser mer avancerat ut om ni kollar lite noggrannare.

http://www.dubach-uhren.ch/chronograph.html

Verket är ett Valjoux 7750. Ett mycket bra chronographurverk som tillverkas i 300000 ex om året. Ett av de vanligaste chronographverken. Urverk från Valjoux kan hittas i bland annat Patek Philippe,Vacheron Constantine ,Audemars Piquet och Rolex. Daytonan hade exempelvis inte ett Rolexurverk från början utan har haft ett från Zenith eller Valjoux. Verket är en riktig arbetshäst och något man kan vara stolt över. Idag ägs Valjoux av ETA som är en annat klassisk schweitzisk urverksfabrikant.

Såg på Certinas sida www.certina.com att DS Podium finns både som quartz och med ETA 7750. Valet mellan dem torde vara enkelt. Man tar tar klockan med själ så klart och inte roboten...
Senast redigerad av Kuggarn 2008-02-16 kl. 22:34.
Citera
2008-02-16, 22:32
Medlem
No_Remorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Köp båda! Måste du välja så tycker jag du skall köpa PO. Jag tycker den är grymmare än Speedmastern.

Ja det lutar väl åt att det blir en PO.
Citera
2008-02-16, 23:55
Medlem
ress avatar
En DIESEL med svart släderarmband.
Citera
2008-02-17, 08:36
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Citat:
Ja det lutar väl åt att det blir en PO.
PO:n utan tvekan. Har du de extra pengarna det kostar for att fa en chronograph ocksa sa har du en av varldens coolaste klockor om du fragar mig, och vad jag anser vara Omegas flaggskepp.

Men varfor inte den orangea om du nu funderar pa en PO? Orange bezel med metallank funkar aven i kostymsammanhang. Pa somaren byter du ut lanken mot det orangea crocobandet eller ett gummiarmband.

Jag gillar speedmastern, men tycker att de vita visarna kanns val taniga och plastiga. Speciellt nar man ser den live kanns just den detaljen pa klockan onodigt tunn. Visarna pa en planet ocean utstralar tyngd och stabilitet.

Edit: Ser att det pa urets sida star att garantin pa PO:n ar 24 manader. Tror det ar fel eftersom det sitter ett koaxialverk i klockan, och pa dessa verk har man 36 manaders varldsvidd garanti.
Senast redigerad av Upprclss_drpout 2008-02-17 kl. 08:40.
Citera
2008-02-17, 09:06
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout
PO:n utan tvekan. Har du de extra pengarna det kostar for att fa en chronograph ocksa sa har du en av varldens coolaste klockor om du fragar mig, och vad jag anser vara Omegas flaggskepp.

Men varfor inte den orangea om du nu funderar pa en PO? Orange bezel med metallank funkar aven i kostymsammanhang. Pa somaren byter du ut lanken mot det orangea crocobandet eller ett gummiarmband.

Jag gillar speedmastern, men tycker att de vita visarna kanns val taniga och plastiga. Speciellt nar man ser den live kanns just den detaljen pa klockan onodigt tunn. Visarna pa en planet ocean utstralar tyngd och stabilitet.

Edit: Ser att det pa urets sida star att garantin pa PO:n ar 24 manader. Tror det ar fel eftersom det sitter ett koaxialverk i klockan, och pa dessa verk har man 36 manaders varldsvidd garanti.

Jag har själv en orange PO, och den är grym.
Dock tycker jag att den är lite "over the top" till kostym. Då kör jag en Omega Constellation Double Eagle. Mer clean vid formella sammanhang.
Citera
2008-02-17, 09:18
Medlem
skolles avatar
omega

omega speedmaster...
Citera
2008-02-17, 10:31
Medlem
No_Remorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout

Vill först tacka för ett mycket bra svar.

Varför det inte blir en orange klocka är mycket enkelt för att jag inte gillar orange färg oavsett var den sitter på. Nästan alla klockor tycker jag ser bäst ut om dom har svarta detaljer och svart urtavla.

Angående visarna på speedmastern så har jag oxå reflekterat över att dom ser väldigt tunna och lite plastiga ut.

uret.se kan vi bortse från ska inte köpa klocka där ändå. Använde bara sidan för att visa vilka klockor det gällde.
Citera
2008-02-17, 10:52
Medlem
F5MMANs avatar
Om Certina DS Podium Chronograph...

Kan man byta mellan läderrem och länkarmband? Eller måste man ha kvar läderremmen om man valt det?

Hur pass bra är en sådan, jag själv tycker att läderremmen är snyggare än länk. Men länk känns ändå bättre kvalité och tåligare i längden. Hur ligger det till med kvalitén på sådana läderarmband?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in