Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-06-04, 20:53
  #25
Medlem
Error21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja det blir ett hoppande då jag anser att vissa delar av polisspåret hänger ihop med Leon-Barbro-utjänst spår.Ö kan mycket väl varit en spelare i Leon gruppen exempelvis. Ja eller Donald F för den delen.
Jo men säg att vi skapar en fyra fem riktigt heta ämnen där ovand nämda ämnen alltid passar i någon av dem, då kan man lätt scanna av och kolla om något nytt har kommit in i dessa trådar. Allt annat GALLIMATTIAS slipper vi nu. Skall för övrigt bli mycket kul att se hur vissa hanterar detta, krismöten i morgon antagligen.
Citera
2012-06-04, 21:06
  #26
Medlem
Error21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Som Ceph är inne på så är det i Aktuella Brott inte ovanligt att en trådstart editeras och sammanfattas. Det är naturligtvis görbart här också, frågan är bara om det i det här ämnet är möjligt att ha ett eller ett par sammanfattande inlägg i trådstarten, ämnet är ju enormt. Så här är jag nog vän av en klistrad tråd för länkposter. Det är inte det bästa alternativet, men det är ett levande dokument som fungerar hyfsat bra och som inte är beroende av aktiva moderatorer* utan användarna själva håller igång den.

*För vi sitter inte inloggade 24/7 även om vi önskar att vi hann med.

he he håller med ja man har ju lite annat att sköta också
jag är också vän av länktråden och tycker att den är bra, men den skulle bli ennu bättre om inläggen i länktråden gick att uppdatera. dvs om du gör ett inlägg i länkttåden där du sammanställer ett antal intressanta länkar i ett ämne så kan du efter några veckor hå in i samma inlägg och göra uppdateringar med ev ny info som tillkommigt. vore detta inte en bra feature, vad tycker ni andra, och vad tycker ni moderatorer, skapar detta problem för ert modererande på något sätt att det blir rörigt när folk helatuden ändrar u gamla inlägg eller?
__________________
Senast redigerad av Error21 2012-06-04 kl. 21:09.
Citera
2012-06-04, 21:52
  #27
Medlem
Ja, jag är chockad. Jag klarar galant att hänga med i en tråd. Skall jag börja läsa flera i samma ämne - och dessutom - att inlägg skulle kunna redigeras i efterhand. Nej, - detta är ingen databas. Data samlar jag själv hemma så gott det går.

En tråd räcker mer än väl. Är detta ett försök att döda tråden?!!!!!! Räckte det inte med OP
Citera
2012-06-04, 23:03
  #28
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Error21
he he håller med ja man har ju lite annat att sköta också
jag är också vän av länktråden och tycker att den är bra, men den skulle bli ennu bättre om inläggen i länktråden gick att uppdatera. dvs om du gör ett inlägg i länkttåden där du sammanställer ett antal intressanta länkar i ett ämne så kan du efter några veckor hå in i samma inlägg och göra uppdateringar med ev ny info som tillkommigt. vore detta inte en bra feature, vad tycker ni andra, och vad tycker ni moderatorer, skapar detta problem för ert modererande på något sätt att det blir rörigt när folk helatuden ändrar u gamla inlägg eller?
Det är inte fel på idén. Men jag kan säga direkt att Flashback inte kommer att tillåta evig moderering av inlägg. Det är en rätt benhård princip att det man skriver står kvar så länge det inte bryter mot någon regel. Vi editerar inte i efterhand.
Sedan går det ju att lösa problemet genom att man kopierar sitt egna föregående inlägg och editerar länkarna själv för ett nytt inlägg. Det finns inget som hindrar att man på det viset för en egen liten länksamling.
Citera
2012-06-04, 23:09
  #29
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ja, jag är chockad. Jag klarar galant att hänga med i en tråd. Skall jag börja läsa flera i samma ämne - och dessutom - att inlägg skulle kunna redigeras i efterhand. Nej, - detta är ingen databas. Data samlar jag själv hemma så gott det går.

En tråd räcker mer än väl. Är detta ett försök att döda tråden?!!!!!! Räckte det inte med OP
Var lugn. Jag kan garantera dig att det inte kommer att editeras några poster i efterhand. Möjligtvis någon form av startpost som uppdateras i någon tråd, men jag är rätt tveksam till att det fungerar i verkliga livet i ett sådan här brett ämne.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Behövs väl inga uppsatta ramar när det finns ett helt underforum? Trådstarterna blir ju ramarna där TS bestämmer vad som ska diskuteras, i "den stora tråden" skjuts det från höften och diskussionen är fri att ta vilken vändning som helst.
Exakt så har vi tänkt (eller ceph som faktiskt var den som lade fram förslaget i outlaw.)
Citera
2012-06-04, 23:24
  #30
Medlem
bartrams avatar
Apropå att starta en ny undertråd: Det finns ämnen till många undertrådar att hämta i den ursprunliga tråden.
Vad sägs om idén att kunna klippa in inlägg därifrån och sedan komplettera det med egna funderingar. Det finns ingen anledning att "uppfinna hjulet en gång till". Det skulle ge skjuts och det nya underforumet tycker jag!
Citera
2012-06-05, 03:23
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Apropå att starta en ny undertråd: Det finns ämnen till många undertrådar att hämta i den ursprunliga tråden.
Vad sägs om idén att kunna klippa in inlägg därifrån och sedan komplettera det med egna funderingar. Det finns ingen anledning att "uppfinna hjulet en gång till". Det skulle ge skjuts och det nya underforumet tycker jag!
Det tycker jag låter som en utmärkt idé!

Jag håller just nu på och läser om vad som hände på sambands- och ledningscentraler under mordnatten och skulle inte alls ha något emot att ha information och diskussioner om detta samlat på ett ställe. Även information och diskussioner om t.ex vittnesmål från mordplatsen och olika tolkningar och slutsatser som kan göras eller avfärdas utifrån dessa skulle jag inte heller ha något emot.

Problem kan ju uppstå när uppdelningen i trådar ska göras. Det bästa är nog om en tråd diskuterar information som engagerar många men samtidigt är tillräckligt avgränsad så att det går att komma vidare i diskussionen. Om en tråd innehållsmässigt blir för snäv så lär den snart dö ut, så där har var och en ett ansvar som trådstartare. Kanske inte så lätt men moderatorerna kanske kan ge en hjälpande hand emellanåt? - Om det behövs...

Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Säkra på att detta är så smart? På Portnoys forum slutade ju detta system med att debatten blev så uppdelad att det dog ut.
Det kan ju faktiskt bli raka motsatsen också, att fler börjar framföra sina åsikter och teorier.
Förändringen blir ju naturligtvis jobbig för dem som inte gärna vill låta andra komma till tals. Speciellt svettigt blir det nu för någon, om det nu finns någon sådan, som vill ha kontroll över hur diskussionen fortlöper och vad som är tillåtet att diskuteras.
__________________
Senast redigerad av Cainnech 2012-06-05 kl. 03:25.
Citera
2012-06-05, 14:42
  #32
Medlem
TigerKids avatar
Det låter som en utmärkt idé!

Har faktiskt tänkt på det själv men trodde väl att det var för mycket att hoppas på. I stora tråden så avbryts ju många intressanta diskussioner av att användare hoppar in och byter ämne. Att komma ihåg eller söka upp allt vad som skrivits i olika frågor tycker jag är ganska oöverstigligt om man inte håller på med detta på heltid. (Särskillt som vissa användare chattar och blajar ihop 10+ inlägg per dag så tråden blir ännu längre )

Ett önskemål:
Använd inte för mycket förkortningar -> mer tydligt & välkomnande för nytillkomna!
I Krimtrådar använder man vanligtvis förkortningar för trådens huvudpersoner vilket funkar utmärkt vidnormala brott som involverar en handfull misstänkta, anhöriga och brottsoffer.

I Palmefallet finns ett ENORMT persongalleri + diverse böcker och dokument såsom granskningskommisionens rapport med kodade personbeteckningar. Det vore bra att i högre grad skriva ut namn/beteckningar. Man kan ju slänga in * för att minska sökbarheten. För det ska väl inte krävas 20 års inläsning för att hänga med ordentligt? Vi vill väl inte att diskussionen ska vara jätteintern, eller?

Trots att jag hängt här ett par år är jag inte alltid säker på vem/vad som åsyftas. Det är möjligt att jag är trög och jag har ingen egen databas med material och har inte hunnit läsa allt. Men jag tror det kommer in nya som vet ännu mindre.
__________________
Senast redigerad av TigerKid 2012-06-05 kl. 14:53.
Citera
2012-06-05, 15:47
  #33
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det låter som en utmärkt idé!

Har faktiskt tänkt på det själv men trodde väl att det var för mycket att hoppas på. I stora tråden så avbryts ju många intressanta diskussioner av att användare hoppar in och byter ämne. Att komma ihåg eller söka upp allt vad som skrivits i olika frågor tycker jag är ganska oöverstigligt om man inte håller på med detta på heltid. (Särskillt som vissa användare chattar och blajar ihop 10+ inlägg per dag så tråden blir ännu längre )

Ett önskemål:
Använd inte för mycket förkortningar -> mer tydligt & välkomnande för nytillkomna!
I Krimtrådar använder man vanligtvis förkortningar för trådens huvudpersoner vilket funkar utmärkt vidnormala brott som involverar en handfull misstänkta, anhöriga och brottsoffer.

I Palmefallet finns ett ENORMT persongalleri + diverse böcker och dokument såsom granskningskommisionens rapport med kodade personbeteckningar. Det vore bra att i högre grad skriva ut namn/beteckningar. Man kan ju slänga in * för att minska sökbarheten. För det ska väl inte krävas 20 års inläsning för att hänga med ordentligt? Vi vill väl inte att diskussionen ska vara jätteintern, eller?

Trots att jag hängt här ett par år är jag inte alltid säker på vem/vad som åsyftas. Det är möjligt att jag är trög och jag har ingen egen databas med material och har inte hunnit läsa allt. Men jag tror det kommer in nya som vet ännu mindre.

*jag är väl en av dem som av säkerhetsskäl använt förkortningar i stor utsträckning. Sen vill jag inte hänga ut folk mer än nödvändigt. Det kanske är en bra idé m a p säkerheten att slänga in skräptecken-vad säger säkerhetsexperterna?
* Ett förtydligande: jag skrev ovan "klippa ut" från huvudtråd-menar naturligtvis kopiera.Huvudtråden måste naturligtvis förbli intakt!
Citera
2012-06-08, 14:53
  #34
Medlem
Arthur Dents avatar
Avdelningen Mordet på Olof Palme finns inte med i navigationsfältet, under Konspirationer och alternativa teorier ligger bara 9/11 och NWO, Illuminati, Frimurare och ordensväsende.
Misstänker en nedtystningskonspiration här men ger er en chans korrigera "misstaget" innan jag startar en tråd och sätter er på pottkanten.

Citera
2012-06-12, 18:09
  #35
Medlem
bartrams avatar
Skulle vi kunna få lite åsikter från er moderatorer på inlägg 30-32 ovan!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback