2012-06-04, 18:10
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Säkra på att detta är så smart? På Portnoys forum slutade ju detta system med att debatten blev så uppdelad att det dog ut. Jag gillar faktiskt tempot i tråden, med nya sidor varje dag och olika diskussioner hit och dit. Dessutom så tycker jag att nästan alla olika ämnen vi diskuterar överlappar varandra såpass mycket att en del kontext av värde kan gå förlorat om vi stolpar upp det. Dessutom så känns det ju kamratligare om alla hänger på samma ställe...

My two cents

Som sagt finns den stora tråden kvar för de som föredrar den eller för sådant som inte annars passar i egna trådar.

En extrem uppdelning kan mycket väl ha effekten du nämner, att det börjar klinga av för att slutligen dö ut helt och hållet för att det blir alldeles för spritt och jobbigt att hålla reda på av den anledningen.

Därför tänkte åtminstone inte jag börja bryta upp saker allt för mycket som moderator även om det nu faktiskt finns rum för sådant. Användarna sätter takten och jag tror och hoppas att vi får en bra nivå på saker och ting så småningom.

Denna diskussion slänger jag in i tråden om underforumet nu. Där kan den fortsätta.

/mod
Senast redigerad av ceph 2012-06-04 kl. 18:12.
2012-06-04, 18:31
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Error21
Bra initiativ!
Jag tycker att det vore bra om den som skapade en post skulle kunna gå in och redigera posten i efterhand. Då skulle man kunna bygga en post om ett ämne/företeelse eller person under lång tid och samla alla fakta på ett ställe. Lite som en Wiki

Redigering av trådstarter efter att redigeringsfristen löpt ut kan utföras på begäran, det föregås av PM-korrespondens med moderator och vad som händer beror helt på vad det är för något som användaren vill lägga in (vi har med andra ord ingen skyldighet att göra det utan det bedöms från fall till fall). I andra forum, särskilt i Aktuella brott och kriminalfall sker det tämligen ofta, i just det fallet när FUP blivit tillgänglig till exempel. Det är litet av ett specialfall. På annat håll som här i MOP ser det lite annorlunda ut och jag tror det är bättre med successiva inlägg när nytt kommer upp (dvs. som det funkar i vanliga fall).

Citat:
Är det möjligt, annars måste vi nog skapa en wiki som komplement till denna gigantiska tråd. Det börjar bli väldigt rörigt och samma saker tas upp om och om igen.

Det är ingenting Flashback kommer göra, tyvärr. Dessutom undrar jag lite hur du tänker här. En wiki blir ju synnerligen kaotisk om den inte helt och hållet bygger på tungt verifierade saker som svårligen kan bestridas, särskilt angående infekterade saker som konspirationsstoff. Det blir nog svårt att få någon som helst ordning på i det här fallet.
Senast redigerad av ceph 2012-06-04 kl. 18:41.
2012-06-04, 18:51
Medlem
Error21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Instämmer, trist behöva hoppa i flera forum.
Jo ni kanske har en poäng men ta tråden kändisskvaller tex där finns ju en massa undertrådar och det startars nya helatiden nya och jag ha då inga problem med att scanna av den varje dag, man ser ju i vilka trådar det varit aktivitet de hamnar ju högst upp
2012-06-04, 18:55
Medlem
Error21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Redigering av trådstarter efter att redigeringsfristen löpt ut kan utföras på begäran, det föregås av PM-korrespondens med moderator och vad som händer beror helt på vad det är för något som användaren vill lägga in (vi har med andra ord ingen skyldighet att göra det utan det bedöms från fall till fall). I andra forum, särskilt i Aktuella brott och kriminalfall sker det tämligen ofta, i just det fallet när FUP blivit tillgänglig till exempel. Det är litet av ett specialfall. På annat håll som här i MOP ser det lite annorlunda ut och jag tror det är bättre med successiva inlägg när nytt kommer upp (dvs. som det funkar i vanliga fall).

Det är ingenting Flashback kommer göra, tyvärr. Dessutom undrar jag lite hur du tänker här. En wiki blir ju synnerligen kaotisk om den inte helt och hållet bygger på tungt verifierade saker som svårligen kan bestridas, särskilt angående infekterade saker som konspirationsstoff. Det blir nog svårt att få någon som helst ordning på i det här fallet.

Ja det är ju risken men samtidigt finns det ju ett behov av att sammanställa fakta på ett ställe så att man slipper gå tillbaka och söka om och om igen efter samma information, jag tycker att länksamlingstråden är ganska bra till detta men det vore ju lite smidigare om man kunde redigera sina egna inlägg när ny info tillkommit eller ta bort gamal info.
2012-06-04, 19:29
Medlem
Såhär i början på den här tråden skulle jag vilja belysa en av de viktigaste iaktagelserna i direkt anslutning till skotten:
Vittnet Delsborn ser vapnet och uppfattar det som ett vapen med ovanligt lång pipa, typ Colt.
En kioskvältare enligt mig men det talas inte så ofta om det. Varför?
2012-06-04, 19:42
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Error21
Ja det är ju risken men samtidigt finns det ju ett behov av att sammanställa fakta på ett ställe så att man slipper gå tillbaka och söka om och om igen efter samma information, jag tycker att länksamlingstråden är ganska bra till detta men det vore ju lite smidigare om man kunde redigera sina egna inlägg när ny info tillkommit eller ta bort gamal info.
Som Ceph är inne på så är det i Aktuella Brott inte ovanligt att en trådstart editeras och sammanfattas. Det är naturligtvis görbart här också, frågan är bara om det i det här ämnet är möjligt att ha ett eller ett par sammanfattande inlägg i trådstarten, ämnet är ju enormt. Så här är jag nog vän av en klistrad tråd för länkposter. Det är inte det bästa alternativet, men det är ett levande dokument som fungerar hyfsat bra och som inte är beroende av aktiva moderatorer* utan användarna själva håller igång den.

*För vi sitter inte inloggade 24/7 även om vi önskar att vi hann med.
Senast redigerad av KimNeilJung 2012-06-04 kl. 19:47.
2012-06-04, 19:53
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Säkra på att detta är så smart? På Portnoys forum slutade ju detta system med att debatten blev så uppdelad att det dog ut. Jag gillar faktiskt tempot i tråden, med nya sidor varje dag och olika smakrika diskussioner hit och dit. Dessutom så tycker jag att nästan alla olika ämnen vi diskuterar överlappar varandra såpass mycket att en del kontext av värde kan gå förlorat om vi stolpar upp det. Dessutom så känns det ju kamratligare om alla hänger på samma ställe och det blir lättare att läsa.

Delar vi upp diskussionen kommer experterna på flyktvägar och vittnesmål bli att hänga i en tråd och experterna på nyanserna i underättelsekomplexen och dåtidshistoria bli att hänga i en annan. Har vi det inte fint här i den stora tråden där vi kan komplettera varandra?

My two cents
Det är naturligtvis en risk. Men jag tänkte såhär; för några år sedan försöktes det i 9/11 med att göra ett antal stora trådar om WTC 1 & 2, United 93 och Pentagon. Det var en jättebra idé men som inte fungerade då det var svårt för alla att hålla sig till ett begränsat ämne och inte flyta över i något av sidoämnena. Lösning nummer två blev istället att göra ett subforum där man släppte lite på reglerna och tillät fristående diskussioner som egentligen redan fanns i någon av de stora trådarna. Även subforumet 9/11 har sina nackdelar men jag tycker det fungerar rätt bra, faktiskt bättre nu i sin nuvarande form än vad det gjorde men en stor tråd. Den stora 9/11-tråden är ju fortfarande en av de mer aktiva trådarna. Alltså kan jag misstänka att vi även i MoP får se fortsatt diskussion i den stora tråden, men med små sidotrådar som lever ett kortare liv.
2012-06-04, 19:57
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Instämmer, trist behöva hoppa i flera forum.
Ja det blir ett hoppande då jag anser att vissa delar av polisspåret hänger ihop med Leon-Barbro-utjänst spår.Ö kan mycket väl varit en spelare i Leon gruppen exempelvis. Ja eller Donald F för den delen.
2012-06-04, 20:06
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja det blir ett hoppande då jag anser att vissa delar av polisspåret hänger ihop med Leon-Barbro-utjänst spår.Ö kan mycket väl varit en spelare i Leon gruppen exempelvis. Ja eller Donald F för den delen.

Det finns inget som hindrar er från att så att säga OT:a i lagom omfattning. Syftet med detta underforum är inte att bryta upp ämnet Palme i små distinkta bitar för att sedan nazimoderera kalaset till oigenkännlighet. Syftet är att underlätta för sidodiskussioner i egna trådar som i annat fall hade slagits ihop med den stora tråden. Det blir enklare att hålla koll på olika aspekter av mordet, upptakten samt den efterföljande utredningen - ämnen som följs åt av enorma mängder material. På användarnas initiativ, naturligtvis.

Den stora MOP-tråden får naturligtvis vara kvar och ingen hindras från att fortsätta där. De som vill fokusera på och diskutera särskilda delar i egna trådar utan att behöva dras med MOP-trådens omfattning kan dock göra det nu, till skillnad från förr.
Senast redigerad av ceph 2012-06-04 kl. 20:12.
2012-06-04, 20:10
Medlem
Arthur Dents avatar
Detta blir nog bra tror jag, tycker konceptet vad gäller 9/11 fungerade och kan inte se varför det inte skulle fungera med MOP.
När diskussionen spretar vilket den ofta gör tas detta i den stora tråden, precis som vanligt, och när man vill diskutera något specifikt utan att blanda in mängder av ovidkommande information har man nu möjlighet att också föra lite smalare resonemang.
Jag tror att både de som skriver och de som läser kommer att finna detta vara en bra lösning.
Bra initiativ!
2012-06-04, 20:16
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Det finns inget som hindrar er från att så att säga OT:a i lagom omfattning. Syftet med detta underforum är inte att bryta upp ämnet Palme i små distinkta bitar för att sedan nazimoderera kalaset till oigenkännlighet. Syftet är att underlätta för sidodiskussioner i egna trådar som i annat fall hade slagits ihop med den stora tråden. Det blir enklare att hålla koll på olika aspekter av mordet, upptakten samt den efterföljande utredningen - ämnen som följs åt av enorma mängder material. På användarnas initiativ, naturligtvis.

Den stora MOP-tråden får naturligtvis vara kvar och ingen hindras från att fortsätta där. De som vill fokusera på och diskutera särskilda delar i egna trådar utan att behöva dras med MOP-trådens omfattning kan dock göra det nu, till skillnad från förr.

Jag föreslår att ni moderatorer i vart fall skapar ett antal huvudblock =ramar inom vilken MOP-diskussionen skall föras. Jag har i en tidigare tråd gjort ett utkast till denna struktur. Idealt vore om man kunde skapa en trädstruktur -men det kanske är att gå för långt
2012-06-04, 20:24
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag föreslår att ni moderatorer i vart fall skapar ett antal huvudblock =ramar inom vilken MOP-diskussionen skall föras. Jag har i en tidigare tråd gjort ett utkast till denna struktur. Idealt vore om man kunde skapa en trädstruktur -men det kanske är att gå för långt

Behövs väl inga uppsatta ramar när det finns ett helt underforum? Trådstarterna blir ju ramarna där TS bestämmer vad som ska diskuteras, i "den stora tråden" skjuts det från höften och diskussionen är fri att ta vilken vändning som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in