Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-04, 12:48
  #1
Medlem
niklas12287s avatar
Då jag är inavlad och har problem med fysiken ber jag er på flashback om hjälp!
Kan jag få lite hjälp med dessa uppgifter? Det räcker med att någon förklarar hur jag skall börja och vilka formler som behövs.



1. En liten sten kastas snett uppåt och har i ett visst ögonblick farten 5,9 m/s. Stenen följer en s k kastparabel och har en stund senare farten v. Stenen har då förflyttat sig 2,3 m i horisontell led och befinner sig 0,85 m högre än tidigare. Beräkna farten v.


2. En bil drar på en horisontell väg en släpvagn som väger 400 kg och ökar hastigheten med accelerationen 1,1 m/s2. De bromsande krafterna på släpvagnen uppskattas till 12% av släpvagnens tyngd. Hur stor är bilens dragkraft på släpvagnen?



3. Figuren nedan visar några personer som befinner sig inne i en hiss, som rör sig rakt uppåt med konstant fart. Friktionskrafterna på hissen är så små att de kan försummas. 

Vilket eller vilka av följande påstående är korrekta?
a) Hissen rör sig uppåt därför att kraften på hissen från hisslinan är större än tyngdkraften på hiss och passagerare.
b) När hissen rör sig uppåt är kraften från hisslinan lika stor som tyngdkraften på hiss och passagerare tillsammans.
c) När hissen rör sig uppåt är kraften från hisslinan mindre än tyngdkraften på hiss och passagerare tillsammans.
d) Den uppåtriktade kraft som verkar från hissgolvet på passagerarna är lika stor för alla passagerare.


Tack på förhand
Citera
2012-06-04, 14:59
  #2
Medlem
1. Räkna på energins bevarande.

2. F=ma.

3. c) (tror jag )
Citera
2012-06-04, 17:24
  #3
Avstängd
E.Rommels avatar
Disclaimer: Jag har inte läst mekanik på högskola, ta mina svar med en nypa salt.

Citat:
Ursprungligen postat av niklas12287
1. En liten sten kastas snett uppåt och har i ett visst ögonblick farten 5,9 m/s. Stenen följer en s k kastparabel och har en stund senare farten v. Stenen har då förflyttat sig 2,3 m i horisontell led och befinner sig 0,85 m högre än tidigare. Beräkna farten v.


Vid det första ögonblicket har stenen en viss kinetisk energi och en viss potentiell energi. I det andra ögonblicket har stenen en lägre kinetisk energi och en högre potentiell energi. Summan av dessa är dock konstant.

E_k = ½mv²
E_p = mgh

E_k1 + E_p1 = E_k2 + E_p2

Alltså

½mv_1² + 0 = ½mv_2² + mgh ⇔ v_1² = v_2² + 2gh ⇔ v_2 = √(v_1² - 2gh)

Alltså

v = √(5,9² - 2*9,8*0,85) ≈ 4,3 m/s

Citat:
Ursprungligen postat av niklas12287
2. En bil drar på en horisontell väg en släpvagn som väger 400 kg och ökar hastigheten med accelerationen 1,1 m/s2. De bromsande krafterna på släpvagnen uppskattas till 12% av släpvagnens tyngd. Hur stor är bilens dragkraft på släpvagnen?


F_g = mg
F_b = 0,12 * F_g
F_d - F_b = ma

Alltså

F_d = F_b + 400 * 1,1 = 0,12 * 400 * 9,8 + 400 * 1,1 ≈ 0,91 kN




Citat:
Ursprungligen postat av niklas12287
3. Figuren nedan visar några personer som befinner sig inne i en hiss, som rör sig rakt uppåt med konstant fart. Friktionskrafterna på hissen är så små att de kan försummas. 

Vilket eller vilka av följande påstående är korrekta?
a) Hissen rör sig uppåt därför att kraften på hissen från hisslinan är större än tyngdkraften på hiss och passagerare.
b) När hissen rör sig uppåt är kraften från hisslinan lika stor som tyngdkraften på hiss och passagerare tillsammans.
c) När hissen rör sig uppåt är kraften från hisslinan mindre än tyngdkraften på hiss och passagerare tillsammans.
d) Den uppåtriktade kraft som verkar från hissgolvet på passagerarna är lika stor för alla passagerare.


Utan att ha sett bilden (det vill säga jag kan ha missuppfattat situationen):

a) Falskt, hissen rör sig med konstant fart, krafterna är balanserade.
b) Sant, när hissen rör sig uppåt med konstant fart är krafterna balanserade. Om den hade accelerarat hade det varit en annan femma.
c) Falskt, se b.
d) Falskt, kraften från hissgolvet på passagerarna är avhängig passagerarens massa.
Citera
2012-06-04, 22:55
  #4
Medlem
ssidnulls avatar
Off topic.

Skulle det inte vara bra att ha en separat tråd (som denna fast klistrad) för just fysik 1, eller skulle det bara blir krångligare?
Citera
2012-06-04, 23:21
  #5
Avstängd
E.Rommels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssidnull
Off topic.

Skulle det inte vara bra att ha en separat tråd (som denna fast klistrad) för just fysik 1, eller skulle det bara blir krångligare?

Du menar typ som Den stora Gymnasiefysiktråden?
Citera
2012-06-05, 12:56
  #6
Medlem
ssidnulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Du menar typ som Den stora Gymnasiefysiktråden?

Precis.
Citera
2012-06-05, 14:15
  #7
Avstängd
Tyvärr så är ju den inte lika aktiv som matteuppgiftstråden.
Citera
2012-06-05, 16:58
  #8
Medlem
niklas12287s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Disclaimer: Jag har inte läst mekanik på högskola, ta mina svar med en nypa salt.



Vid det första ögonblicket har stenen en viss kinetisk energi och en viss potentiell energi. I det andra ögonblicket har stenen en lägre kinetisk energi och en högre potentiell energi. Summan av dessa är dock konstant.

E_k = ½mv²
E_p = mgh

E_k1 + E_p1 = E_k2 + E_p2

Alltså

½mv_1² + 0 = ½mv_2² + mgh ⇔ v_1² = v_2² + 2gh ⇔ v_2 = √(v_1² - 2gh)

Alltså

v = √(5,9² - 2*9,8*0,85) ≈ 4,3 m/s



F_g = mg
F_b = 0,12 * F_g
F_d - F_b = ma

Alltså

F_d = F_b + 400 * 1,1 = 0,12 * 400 * 9,8 + 400 * 1,1 ≈ 0,91 kN





Utan att ha sett bilden (det vill säga jag kan ha missuppfattat situationen):

a) Falskt, hissen rör sig med konstant fart, krafterna är balanserade.
b) Sant, när hissen rör sig uppåt med konstant fart är krafterna balanserade. Om den hade accelerarat hade det varit en annan femma.
c) Falskt, se b.
d) Falskt, kraften från hissgolvet på passagerarna är avhängig passagerarens massa.

Tack så mycket! Blir A i fysik nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback