Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur ska man kunna hlla reda p vilka delar av vems tillgngar hrstammar ur vilka tidigare handlingar andra mnniskor emellan?
Det r frvisso ett bekymmer och det lses p samma stt som vid annan brottslighet. Polisen utreder och nr det finns tillrckliga bevis fr att ngon befunnit sig i ond tro s, genom domstolsbehandling, straffas denne och, normalt, terbrdas egendomen till sin gare.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Att tjuven och kunden kommer msesidigt frivilligt verens om att byta X mot Y, den handlingen r inget brott.
Jod, enligt hlerilagstiftningen.
Jag frstr vad du far efter men tycker det r en ogentnkt modell som inskrnker gandertten. Lt oss ta ett exempel:
Raggar-Sune tillbringar all ledig tid i sex r med att renovera en Impala-59 frn rosthg till toppskick. En vacker sommardag backar han ut den ur garaget och visar upp den fr sin granne, Slem-Bertil, som blir mycket imponerad och lite avundsjuk.
Raggar-Sune gr till jobbet och nr han kommer hem finner han sin bil parkerad p Slem-Bertils tomt. Slem-Bertil berttar att han legat i hammocken och druckit grogg nr en drggaktig person knallat in p Raggar-Sunes uppfart, brutit upp drren och krt ivg bilen. Slem-Bertil, berttar han vidare, sprang d genast ut p gatan, stoppade bilen och, efter kort frhandling, kpte den av drgget fr tusen spnn och en flaska kosken. Lite trkigt fr dig, Raggar-Sune, men nu r bilen min, sger Slem-Bertil.
r det verkligen rimligt att gandertten till bilen i detta lge passerat till Slem-Bertil? Man kan frsts erstta Raggar-Sunes Impala -59 med annan egendom. Till exempel en gammal dams enda uppsttning foton p barn och barnbarn. Eller en gammal greves unika samlig portrtt p anfder. Eller din mrkesskld med simmrken.
Sjlv tycker jag det r mycket rimligt att den som r i ond tro om huruvida egendomen tillhr sljaren(tjuven) inte kan frvrva den. Jag kan inte slja Eiffeltornet till dig och Drgget kan inte slja Impalan till Slem-Bertil. Ingendera gde ngonsin egendomen och det visste den tilltnkte kparen.
Nr det gller helt fungibla varor ssom inskattade fiatpengar eller omsmlt tandguld frn koncentrationslgermrdade judar blir lget svrare rent praktiskt men inte moraliskt. Den som vet att det r frga om tandguld stulet frn mrdade judar kan inte frvrva det moraliskt eller juridiskt. Studenter, socialfall och liknande bidragsparasiter som lever p stldgods vet vad de gr och att pengarna har stulits/rnats frn ngon annan. Att de inte vet exakt frn vem vilken krona kommer frndrar inte den moraliska aspekten.
Den enda modell jag kan se vara legitim skulle vara att ta emot bidraget och sedan ge pengarna till ngon man vet r nettooffer(betalare) till staten och p s stt gra lite gott i all ondska.
(Nr det gller hleribrottet s finns det ven samhllskonsekvenser att ta hnsyn till. Avskaffat hleribrott skulle ka vrdet p stldgods mycket kraftigt och allts gra det betydligt mer attraktivt att stjla saker. Vilket skulle leda till kade stlder.)
Fr vrigt tycker jag denna del med hleri passar bst i ngon annan trd om det nu inte r s att i princip alla liberaler r verens om att hleri br legaliseras. I denna trd borde vi kunna utg ifrn att hleri r svl olagligt som omoraliskt och om skatt r stld/rn s r bidrag hleri.