2012-07-01, 09:29
Medlem
Fris avatar
Den som anvnder vld mot andra, eller samarbetar om det eller uppmanar till det, frbrukar drmed sina egna mnskliga rttigheter och br lsas in i en bur, s man fr se hur han klarar sig dr, och sjlv upptcka hur det gr att leva utan mnskliga rttigheter, hur livsduglig hans egen moral och logik r. Nn som upptcker att man kan fylla i en blankett och f en massa pengar fr det p ngot magiskt stt, kan jag inte beskylla fr att beg ngot brott mot ngon.
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Att befatta sig med och tillgodogora sig tjuvgods ar haleri. Det ar rimligen omoraliskt.
Hleri br legaliseras. Det r vldet och tvnget och stlden och bedrgeriet som r olagligt och ska bestraffas. Det r orimligt och ogrligt att frska spra konsekvenserna av brottet och frska terstlla vrlden till sitt tidigare tillstnd.
Citera
2012-07-01, 09:41
Medlem
Numes avatar
Definitivt legitimt. ven IMO fr en person som mig som inte betalat skatt (men man kan ju dock sga att mina frldrar ftt lida av skattesystemet m.m. ven om det r ett dligt argument).

Systemet r ju som det r, skatten minskar ju frutsttningarna att klara sig utan bidragen fr alla, UPPENBARLIGEN (enligt oss libertarian i alla fall)!
Citera
2012-07-01, 12:01
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nn som upptcker att man kan fylla i en blankett och f en massa pengar fr det p ngot magiskt stt, kan jag inte beskylla fr att beg ngot brott mot ngon.
Det finns inget magiskt med att man far tjuvgods bara for att det sker genom blankettifyllnad. Maffiabossens klienter blir inte godare av att det finns en procedur for att fa del av rovet. Den som ansoker om bidrag vet att det ar, i liberal mening, tjuvgods; tillgangar som samlats in med hot om vald. Klockren ond tro, klockrent haleri.
Citat:
Hleri br legaliseras. Det r vldet och tvnget och stlden och bedrgeriet som r olagligt och ska bestraffas. Det r orimligt och ogrligt att frska spra konsekvenserna av brottet och frska terstlla vrlden till sitt tidigare tillstnd.
Haleri ar ett gammalt brott och det skulle vara intressant med en djupare motivering till ett blankt avskaffande. Vi beivrar ju en massa andra brott aven om vi vet att vi aldrig kan lyckas stalla saker och ting helt till ratta. I praktiken innebar halerilagstiftningen en starkt aganderatt; nagot jag och, inbillar jag mig, liberaler tycker bra om. Kanske i en annan trad?
Citera
2012-07-01, 12:08
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag r fr, sprng skiten inifrn bara, det r inte s att systemet kommer hlla srskilt lnge nd s nu r det plundrarmasken p som gller!
Ungefar som att forsoka avskaffa monarkin genom att ga pa kungamiddag och ata honom ur huset. Skattetrycket minskar inte nar staten har dalig ekonomi. Till och med en statskollaps innebar bara att en ny stat dyker upp, precis som det alltid gort.

Man kan inte rattfardiga sitt haleri med att det ar for ett gott syfte nar syftet inte kan uppnas genom haleriet.
Citera
2012-07-01, 12:32
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Det finns inget magiskt med att man far tjuvgods bara for att det sker genom blankettifyllnad. Maffiabossens klienter blir inte godare av att det finns en procedur for att fa del av rovet. Den som ansoker om bidrag vet att det ar, i liberal mening, tjuvgods; tillgangar som samlats in med hot om vald. Klockren ond tro, klockrent haleri.
Hur ska man kunna hlla reda p vilka delar av vems tillgngar hrstammar ur vilka tidigare handlingar andra mnniskor emellan? Att tjuven och kunden kommer msesidigt frivilligt verens om att byta X mot Y, den handlingen r inget brott. Huruvida tjuven ter upp sitt stldgods eller frstr det eller sljer det, r irrelevant, det verkliga brottet har redan skett. Det r stlden som ska beivras och tjuven r frsts personligen obegrnsat ansvarig fr sina egna handlingar. Att frbjuda frivillig handel mnniskor emellan, r raka motsatsen till att bekmpa stld. Brott r grning, mnsklig handling som bryter mot varje individs rtt att slippa andras tvng. Det r den individuella handlingen som ska bestraffas.

Hleri borde bara vara straffbart om det r en del av en planering frn brjan fr att genomfra brottet.
Citera
2012-07-01, 13:20
Medlem
Kheperas avatar
Visst r det legitimt att ta emot bidrag nr man behver. Staten har minskat mjligheterna till anstllning o.s.v. men lmnat ett lufthl fr de som hamnar bredvid. Bara att kassera in, och kmpa fr att slippa behva det i framtiden.
Citera
2012-07-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
r man emot systemet och nd fr det ptvingat ser jag inte att man har ngon moralisk skyldighet alls. r man dremot fr r det ett jvla hyckleri och dubbelmoral att utnyttja det.

Har likt er andra inte ngra problem med att en anarkist skattefifflar, dremot jvla problem med att Lars Ohly gr p privatsjukhus som han vill frbjuda.

Mrkligt resonemang. Liberaler borde med andra ord knappt f g utanfr drren?
Citera
2012-07-01, 22:31
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Mrkligt resonemang. Liberaler borde med andra ord knappt f g utanfr drren?
du kanske missade ordet "utnyttja"
Citera
2012-07-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
du kanske missade ordet "utnyttja"

Var resonemanget kring Ohly jag primrt ifrgasatte.
Citera
2012-07-02, 00:01
Medlem
Med lgre skatt, behvs inte bidrag i samma utstrckning. Staten skall inte ltsas vara Robin Hood och frdela tillgngar.
Citera
2012-07-02, 01:17
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Visst r det legitimt att ta emot bidrag nr man behver. Staten har minskat mjligheterna till anstllning o.s.v. men lmnat ett lufthl fr de som hamnar bredvid.
En ovanligt oprecis utsaga fr att vara frn dig. Franleder fler frgor n vad som besvaras.

"Nr man behver", vad betyder det? Vilken levnadsstandard r den moraliskt sett godtagbara/brottslighetsursktande? Vldigt mnga som livnr sig p stldgods fr mer n de verkligen behver och skulle kunna minimera sin delaktighet i den statsorganiserade brottsligheten genom att arbeta med tminstone kortare phugg, burksamling, prostitution osv.

Vidare, om staten gjort moralisk frsrjning svrare till den grad att hleri r godtagbart, r inte ven stld godtagbart d? Det r ju statens fel att jag mste gna mig t det.

Att staten genom hgt skattetryck minskar den ekonomiska aktiviteten och gr vissa jobb omjliga r ju sant men var gr grnsen nr detta inte kan anvndas som argument? Vid 2%, 20% eller kanske 50% skatt som andel av BNP?
Citera
2012-07-02, 01:51
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Hur ska man kunna hlla reda p vilka delar av vems tillgngar hrstammar ur vilka tidigare handlingar andra mnniskor emellan?
Det r frvisso ett bekymmer och det lses p samma stt som vid annan brottslighet. Polisen utreder och nr det finns tillrckliga bevis fr att ngon befunnit sig i ond tro s, genom domstolsbehandling, straffas denne och, normalt, terbrdas egendomen till sin gare.
Citat:
Att tjuven och kunden kommer msesidigt frivilligt verens om att byta X mot Y, den handlingen r inget brott.
Jod, enligt hlerilagstiftningen.

Jag frstr vad du far efter men tycker det r en ogentnkt modell som inskrnker gandertten. Lt oss ta ett exempel:

Raggar-Sune tillbringar all ledig tid i sex r med att renovera en Impala-59 frn rosthg till toppskick. En vacker sommardag backar han ut den ur garaget och visar upp den fr sin granne, Slem-Bertil, som blir mycket imponerad och lite avundsjuk.

Raggar-Sune gr till jobbet och nr han kommer hem finner han sin bil parkerad p Slem-Bertils tomt. Slem-Bertil berttar att han legat i hammocken och druckit grogg nr en drggaktig person knallat in p Raggar-Sunes uppfart, brutit upp drren och krt ivg bilen. Slem-Bertil, berttar han vidare, sprang d genast ut p gatan, stoppade bilen och, efter kort frhandling, kpte den av drgget fr tusen spnn och en flaska kosken. Lite trkigt fr dig, Raggar-Sune, men nu r bilen min, sger Slem-Bertil.

r det verkligen rimligt att gandertten till bilen i detta lge passerat till Slem-Bertil? Man kan frsts erstta Raggar-Sunes Impala -59 med annan egendom. Till exempel en gammal dams enda uppsttning foton p barn och barnbarn. Eller en gammal greves unika samlig portrtt p anfder. Eller din mrkesskld med simmrken.

Sjlv tycker jag det r mycket rimligt att den som r i ond tro om huruvida egendomen tillhr sljaren(tjuven) inte kan frvrva den. Jag kan inte slja Eiffeltornet till dig och Drgget kan inte slja Impalan till Slem-Bertil. Ingendera gde ngonsin egendomen och det visste den tilltnkte kparen.

Nr det gller helt fungibla varor ssom inskattade fiatpengar eller omsmlt tandguld frn koncentrationslgermrdade judar blir lget svrare rent praktiskt men inte moraliskt. Den som vet att det r frga om tandguld stulet frn mrdade judar kan inte frvrva det moraliskt eller juridiskt. Studenter, socialfall och liknande bidragsparasiter som lever p stldgods vet vad de gr och att pengarna har stulits/rnats frn ngon annan. Att de inte vet exakt frn vem vilken krona kommer frndrar inte den moraliska aspekten.

Den enda modell jag kan se vara legitim skulle vara att ta emot bidraget och sedan ge pengarna till ngon man vet r nettooffer(betalare) till staten och p s stt gra lite gott i all ondska.

(Nr det gller hleribrottet s finns det ven samhllskonsekvenser att ta hnsyn till. Avskaffat hleribrott skulle ka vrdet p stldgods mycket kraftigt och allts gra det betydligt mer attraktivt att stjla saker. Vilket skulle leda till kade stlder.)

Fr vrigt tycker jag denna del med hleri passar bst i ngon annan trd om det nu inte r s att i princip alla liberaler r verens om att hleri br legaliseras. I denna trd borde vi kunna utg ifrn att hleri r svl olagligt som omoraliskt och om skatt r stld/rn s r bidrag hleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in