2012-06-04, 19:34
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
jack.horner, du har en sorgset, och falsk, dikotomistisk syn p vilka anledningar man kan ha fr att inte vilja ta bidrag frn staten.

S om du anser att det r moraliskt fel att parasitera p andra mnniskor genom att ngon med vapenmakt tar andras intjnade pengar r det inte d alltid fel att parasitera p andra mnniskor? Eller r det ibland berttigat att sno andras pengar menar du?
Citera
2012-06-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
S om du anser att det r moraliskt fel att parasitera p andra mnniskor genom att ngon med vapenmakt tar andras intjnade pengar r det inte d alltid fel att parasitera p andra mnniskor? Eller r det ibland berttigat att sno andras pengar menar du?

Jag kan tnka mig hypotetiska fall dr det skulle vara berttigat att ta andras pengar, men vet inget fall dr det rent praktiskt vore bst att gra s. Mjligheten finns, i andra ord, men jag vet inget exempel p det. Annars r det fel att parasitera p andra, ja.
Citera
2012-06-05, 11:09
Medlem
Jrgens avatar
Om man vljer att av moraliska skl inte ta emot skattemedel i ngon form, kan man ju lika grna vlja att inte g p offentliga vgar, inte utnyttja offentlig sjukvrd eller utbildning, inte ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp, o.s.v. Jag ser verkligen inte skillnaden. Och om du inte tar statens pengar s ligger pengarna kvar p deras konton. Jag fattar verkligen p vilket stt det skulle frbttra situationen fr ngon att staten har mer pengar.
Citera
2012-06-05, 11:49
Medlem
freshrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso
Eftersom vi betalar skatt och i synnerhet nr Sverige har en av vrldens hgsta skattesatser br de vl vara moraliskt legitimt att ta bidrag ifrn staten?

Vi fr d tillbaka en del utav skatten vi betalade in.

Hur resonerar ni?
Staten stjl pengar. Om pengarnas rttmtige gare tar tillbaka sina pengar s r det en moraliskt legitim handling. Fr att kunna gra detta s mste man (om man sjlv inte har blivit bestulen av staten) gra tv saker: ta pengar ifrn staten och sedan ge dem till dess rttmtige gare. Eftersom en moralisk handling inte kan best av omoraliska handlingar (Two wrongs don't make a right) s r det inte illegitimt att ta frn staten.
Citera
2012-06-07, 11:09
Medlem
Ja, helt legitimt. Precis som det r legitimt att anvnda sig av den allmnna sjukvrden, fast man r emot den. S lnge vi har det system vi har s mste man kunna anvnda sig av det. Systemet mste frndras frn toppen, inte botten.
Citera
2012-06-08, 22:30
Medlem
BushwickBills avatar
Jag r fr, sprng skiten inifrn bara, det r inte s att systemet kommer hlla srskilt lnge nd s nu r det plundrarmasken p som gller! Ska man hrdra det s r det ju ingen skillnad p att gra tvivelaktiga avdrag p skatten och bidragsfuska. Jag r fr alla alternativ.
Citera
2012-06-10, 20:55
Medlem
Jonblunds avatar
ven fr en vn av minimalstaten kan det utnyttjande av den starka staten aldrig bli ett moraliskt dilemma s lnge som medfinansieringen av denna stat r obligatorisk.
Citera
2012-06-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyy
Tycker att du hade varit nyttigt med lite "civilkurage" eller att det skulle uppfattats som skamligt att ta emot bidrag som det var frr. Nufrtiden knns det som att alla skall vara berttigade allt och har man inte jobb s r det inte sitt eget fel utan "systemets" fel.

Instifta ett pris i vlfrdsflykt eller kulturellt frknippa idealmedborgaren som vlfrdssmitare :P.
Dremot s knns det ganska tungt att uppmuntra folk att inte g efter egennyttan.

I ett samhlle dr man fds livegen utan ngon rtt till ett eget liv ska man knna skam fr att ta emot bidrag? Dom som borde knna skam r dom som gr ansprk p andras liv och utan att frga konfiskerar en persons hela liv och mening! Dom pengar jag fr som kompensation fr det liv som bervats mig r inte ens en dlig urskt. Du borde inte frga dig om mnniskor har rtt att ta emot bidrag du borde frga dig var dom som tycker sig ha rtt att kpa andra mnniskor mot deras vilja har ftt den rtten ifrn?

Samma dag som det innebr att man fr sitt liv tillbaka om man slutar ta emot bidrag ska jag krva min frihet tillbaka...
Senast redigerad av dewpo 2012-06-12 kl. 17:33.
Citera
2012-06-16, 13:24
Medlem
mbelklisters avatar
Citat:

Att ta emot bidrag r inte att sno. Staten betalar ut dem frivilligt och i enlighet med sina lagar och regelverk. Dremot har de inte tagit in pengarna utan tvng eller hot. Det omoraliska str staten fr.
Citera
2012-06-16, 22:00
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Att ta emot bidrag r inte att sno. Staten betalar ut dem frivilligt och i enlighet med sina lagar och regelverk. Dremot har de inte tagit in pengarna utan tvng eller hot. Det omoraliska str staten fr.

S om en tjuv ger mig min grannes Ming-vas r jag d den rttmtige garen av denne vas och br vara helt fri frn ansvar av att jag tagit emot den? Ska jag bara skylla ifrn mig eller borde jag, om jag vet att tjuven tog vasen ifrn min granne, om jag anser att stld r fel d st emot denna gva?
Citera
2012-06-17, 23:13
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
S om en tjuv ger mig min grannes Ming-vas r jag d den rttmtige garen av denne vas och br vara helt fri frn ansvar av att jag tagit emot den? Ska jag bara skylla ifrn mig eller borde jag, om jag vet att tjuven tog vasen ifrn min granne, om jag anser att stld r fel d st emot denna gva?

Ja, du borde ta emot den om din granne ngon gng tagit en Mingvas av dig. Nr man passerat in p den rda sidan av bokfringen kan man brja diskutera om det r moralisk eller inte att lyfta pengar ur staten vid varje givet tillflle, s lnge man r p den grna sidan r det fritt fram.
Citera
2012-07-01, 08:48
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Att befatta sig med och tillgodogora sig tjuvgods ar haleri. Det ar rimligen omoraliskt.

Sen forstar jag ju att det inte ar en popular uppfattning bland svenska libbar som ju pafallande ofta ar bidragshjon pa heltid; aka studenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in