Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso
Eftersom vi betalar skatt och i synnerhet när Sverige har en av världens högsta skattesatser bör de väl vara moraliskt legitimt att ta bidrag ifrån staten?
Vi får då tillbaka en del utav skatten vi betalade in.
Hur resonerar ni?
Jag tänker mig att bidragstagande är som en allmänningens tragedi; alla har incitament att ta så mycket som möjligt, vilket ger ett dåligt resultat. Och egentligen är samhällsproblemet i stort bara en annan variant av en allmänningens tragedi, så jag är lite instinktivt emot att ta pengar från staten. Och man tar ju inte från "staten", man tar från svenska folket. Ifall man tar så mycket mer att de blir tvungna att höja skatterna, vilket nog inte är alltför ofta. Men, då har vi det här med att det finns fler personer med i detta gruvligt hemska spel. Fast att försöka påverka dem är helt meningslöst - en intresseklubb för de som inte tar ut så mycket bidrag som de skulle kunna - vilket innebär att det är helt okej att ta pengar, så länge man inte förmår staten att ta ut mer i skatt.
Som flashbackliberal (eller vem som helst) kan man alltså legitimt ta ut pengar, men det är mycket viktigare att lägga ned tid på att försöka få bort denna koloss, "vår stat", detta
kassa och förjävliga samhälssystem vi har nu, än att ta pengar från staten.