Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso
Eftersom vi betalar skatt och i synnerhet nr Sverige har en av vrldens hgsta skattesatser br de vl vara moraliskt legitimt att ta bidrag ifrn staten?
Vi fr d tillbaka en del utav skatten vi betalade in.
Hur resonerar ni?
Jag tnker mig att bidragstagande r som en allmnningens tragedi; alla har incitament att ta s mycket som mjligt, vilket ger ett dligt resultat. Och egentligen r samhllsproblemet i stort bara en annan variant av en allmnningens tragedi, s jag r lite instinktivt emot att ta pengar frn staten. Och man tar ju inte frn "staten", man tar frn svenska folket. Ifall man tar s mycket mer att de blir tvungna att hja skatterna, vilket nog inte r alltfr ofta. Men, d har vi det hr med att det finns fler personer med i detta gruvligt hemska spel. Fast att frska pverka dem r helt meningslst - en intresseklubb fr de som inte tar ut s mycket bidrag som de skulle kunna - vilket innebr att det r helt okej att ta pengar, s lnge man inte frmr staten att ta ut mer i skatt.
Som flashbackliberal (eller vem som helst) kan man allts legitimt ta ut pengar, men det r mycket viktigare att lgga ned tid p att frska f bort denna koloss, "vr stat", detta
kassa och frjvliga samhlssystem vi har nu, n att ta pengar frn staten.