Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-02, 15:50
  #1
Medlem
hej !

i taket på en järnvägsvagn har man hängt en dynamometer och i den en vikt. när vagnen står stilla visar dynamometern 8,0 N. Vagnen ingår i ett tågsätt sm körs med farten 72 km/h genom en kurva som har radien 0,25m.

a) hur stor är centripetalkraften på vikten

jag fick 1,3 N

b) vilken vinkel bildar synamometern med lodlinjen när tåget kör i kurvan?
jag fick 9,2 grader.

c) vad visar dynamometern när tåget körs genom kurvan?

hur ska man gör här? jag tänkte att dynamometern påverkast av Fc och mg alltså borde den visa 9,3 N? Kan någon hjälpa mig?
Tack på förhand!
Citera
2012-06-02, 16:15
  #2
Medlem
adequates avatar
Om jag inte misstar mig helt nu, så har du en kraft i y-led F_y = mg, samt en kraft i x-led F_x = mv²/r. Resultanten bör då bli hypotenusan i en rätvinklig triangel, och för att beräkna den finns det ju en berömd gammal grekisk sats.
Citera
2012-06-02, 16:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Om jag inte misstar mig helt nu, så har du en kraft i y-led F_y = mg, samt en kraft i x-led F_x = mv²/r. Resultanten bör då bli hypotenusan i en rätvinklig triangel, och för att beräkna den finns det ju en berömd gammal grekisk sats.


aha! tack för hjälpen!
Citera
2012-06-02, 20:56
  #4
Medlem
zozolas avatar
Det finns inget som heter centripetalkraft, det är en spännkraft, normalkraft eller någon annan verkligkraft. Däremot finns det något som heter centripetalacceleration.
Citera
2012-06-02, 21:02
  #5
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozola
Det finns inget som heter centripetalkraft, det är en spännkraft, normalkraft eller någon annan verkligkraft. Däremot finns det något som heter centripetalacceleration.
Och massa gånger centripetalacceleration blir...?
Citera
2012-06-02, 21:07
  #6
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozola
Det finns inget som heter centripetalkraft, det är en spännkraft, normalkraft eller någon annan verkligkraft. Däremot finns det något som heter centripetalacceleration.
Centripetalkraft är den kraft som verkar in mot centrum vinkelrätt mot ett objekts rörelseriktning.

Edit: Asch då, tvåa på denna.
Måste börja uppdatera innan jag postar ett svar på någon som skriver något som inte är sant.

Formeln är ju saom sagt Fc=m*Ac
Citera
2012-06-02, 21:55
  #7
Medlem
Nails avatar
”... ett tågsätt sm körs med farten 72 km/h genom en kurva som har radien 0,25m.”

Snäv kurva! Leksakståg?
Citera
2012-06-02, 22:46
  #8
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Centripetalkraft är den kraft som verkar in mot centrum vinkelrätt mot ett objekts rörelseriktning.


Hur pekar ”centripetalkraften” då föremålet rör sig i en elliptisk bana?
Citera
2012-06-02, 22:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-life-2-death
i taket på en järnvägsvagn har man hängt en dynamometer och i den en vikt. när vagnen står stilla visar dynamometern 8,0 N. Vagnen ingår i ett tågsätt sm körs med farten 72 km/h genom en kurva som har radien 0,25m.

a) hur stor är centripetalkraften på vikten

a) För att få Fc(centripetalkraften)=mv^2/r
Massan får vi fram genom: Weight = mass*gravitation --> mass = Weight/gravitation
gravity=9.81 --> mass = 8.0/9.81= 0.815 kg
Velocity = 72 km/h = 20 m/s
Fc = mv^2/r = 0.815 * 20^2 / 0.25 = 1305 N = 1.3kN

Fick detta som svar på a
Citera
2012-06-02, 23:14
  #10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Hur pekar ”centripetalkraften” då föremålet rör sig i en elliptisk bana?
In mot centrum...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback