2014-10-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av touchdownboy
Hej!

Jag har lite problem att hitta kavajer som passar min kropp, jag är ynka 165cm och väger ca 55kg, alltså väldigt kort. Jag var nyligen inne i en butik i Norrköping och frågade om hjälp att hitta min en udda kavaj och jag fick testa en Tiger Of Sweden i storlek 44 som var för stor. Jag också testa en kavaj från Cavaliere i storlek 44 som skulle vara lite mindre och slimmad enligt killen jag fick hjälp av i butiken men den var också för stor. Fick inte så mycket mer hjälp än så för de hade inte mindre storlekar. Så förmodligen kommer en 42:a bli bra på mig med lite korrigeringar i ärmarna osv. Men vilka märken har storlek 42 i kavajer? Jag frågade också lite om MTM som t ex Cavaliere erbjuder. Men det problemet var sa han i butiken är att jag måste ha en kavaj som passar någorlunda bra, en som man kan utgå ifrån, alltså en "stomme".

Så skulle behöva lite hjälp och vägledning från er. Förmodligen är det bästa för mig att kolla på MTM, bor i Karlskrona, någon som vet någonstans i närheten där man kan få bra hjälp? Vill också säga att jag har en budget på ca 0-7000kr att lägga på en udda kavaj.

Tack på förhand

Testa Suitsupplys minsta storlek, 23. Utbudet ifråga om udda kavajer i den storleken verkar för tillfället vara något trist, men det växlar. De har däremot ganska många kostymer i storlek 23, så du skulle ju kunna beställa en något "informell" kostym som kan fylla ungefär samma funktion som en uddakavaj med byxor. De har fri returrätt, så du förlorar inget på att åtminstone testa storleken.

Om storleken bara sitter bra i axlarna, är det inte så svårt för en skräddare att ta in den i midjan.
Citera
2014-10-18, 14:06
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Hej!

Jag har lite problem att hitta kavajer som passar min kropp, jag är ynka 165cm och väger ca 55kg, alltså väldigt kort. Jag var nyligen inne i en butik i Norrköping och frågade om hjälp att hitta min en udda kavaj och jag fick testa en Tiger Of Sweden i storlek 44 som var för stor. Jag också testa en kavaj från Cavaliere i storlek 44 som skulle vara lite mindre och slimmad enligt killen jag fick hjälp av i butiken men den var också för stor. Fick inte så mycket mer hjälp än så för de hade inte mindre storlekar. Så förmodligen kommer en 42:a bli bra på mig med lite korrigeringar i ärmarna osv. Men vilka märken har storlek 42 i kavajer? Jag frågade också lite om MTM som t ex Cavaliere erbjuder. Men det problemet var sa han i butiken är att jag måste ha en kavaj som passar någorlunda bra, en som man kan utgå ifrån, alltså en "stomme".

Så skulle behöva lite hjälp och vägledning från er. Förmodligen är det bästa för mig att kolla på MTM, bor i Karlskrona, någon som vet någonstans i närheten där man kan få bra hjälp? Vill också säga att jag har en budget på ca 0-7000kr att lägga på en udda kavaj.

Tack på förhand

Men herregudsatan, du måste väl kunna hitta en måttsydd kavaj för sju glada? Vi tar ett morrhår under 7 lax för en måttsydd kavaj med helt vattulin, massa handsömnad, tyg från standardkollektioner och två provningar. Då tycker man att någon i dyrlandet Sverige borde kunna erbjuda åtminstone en måttsydd kavaj från fabrik i polen/baltikum/egypten/rumänien med hyffsad kvalitet på arbete, tyg och snitt. Eller vad har hänt? Måste väl finnas välrenommerade herrekiperingar i t.ex. Malmö som erbjuder måttsytt?
Citera
2014-10-18, 14:27
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Hur stor var 44? Var det som ett tält? En storlek borde en vanlig ändringsskräddare kunna ordna för 500-600 kr hoppas jag. Alltså, köp en kostym "ready to wear", som sitter hyffsat och om inte de i butiken kan nåla upp den och frakta kostymen till skräddaren så får du ta med kostymen till skräddaren så får skräddaren nåla upp den, korta den ta in i midjan osv. Det borde man egentligen göra på alla kavajer och kostymer man köper.

När jag köpte en kostym på januarirean i Italien för ett antal år sen, började affärsinnehavaren nåla den direkt när jag provade den och märkte att den satt hyffsat, men både byxor och kavaj fixades med två provningar för runt 30-40 euro. Där var det liksom självklart att kostymen skulle anpassas av skräddare efter min kropp. Så är det verkligen inte i Sverige.
Citera
2014-11-03, 17:08
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hur stor var 44? Var det som ett tält? En storlek borde en vanlig ändringsskräddare kunna ordna för 500-600 kr hoppas jag. Alltså, köp en kostym "ready to wear", som sitter hyffsat och om inte de i butiken kan nåla upp den och frakta kostymen till skräddaren så får du ta med kostymen till skräddaren så får skräddaren nåla upp den, korta den ta in i midjan osv. Det borde man egentligen göra på alla kavajer och kostymer man köper.

När jag köpte en kostym på januarirean i Italien för ett antal år sen, började affärsinnehavaren nåla den direkt när jag provade den och märkte att den satt hyffsat, men både byxor och kavaj fixades med två provningar för runt 30-40 euro. Där var det liksom självklart att kostymen skulle anpassas av skräddare efter min kropp. Så är det verkligen inte i Sverige.

Oj vad trevligt beteende, var i Italien var detta?
Citera
2014-11-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete

Tillomed Dressman har ändringstjänst. Även den sämsta av herrekiperingar brukar ha samarbete med någon som påstår sig kan sy. Sen om den som nålar och den som syr är kompetenta är en annan fråga.
Citera
2014-11-03, 21:20
Bannlyst
Bra kostymer runt två-tre tusen? Känner inte för Jack and Jones eller Dressman.
Citera
2014-11-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete

Det var i en herrekipering i centrala Perugia, nära Corso Vanucci. Har tyvärr glömt bort namnet på butiken. Är mycket nöjd med kostymen. En bidragande orsak att de erbjuder skräddarändring utan krussiduller tror jag kan vara att i princip alla italienska konfektionsbyxor säljs i rålängd och MÅSTE därför tillpassas av skräddare.
Citera
2014-11-03, 22:21
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det var i en herrekipering i centrala Perugia, nära Corso Vanucci. Har tyvärr glömt bort namnet på butiken. Är mycket nöjd med kostymen. En bidragande orsak att de erbjuder skräddarändring utan krussiduller tror jag kan vara att i princip alla italienska konfektionsbyxor säljs i rålängd och MÅSTE därför tillpassas av skräddare.
Aha, mycket trevligt! Tack
Citera
2014-11-04, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Bra kostymer runt två-tre tusen? Känner inte för Jack and Jones eller Dressman.

För två-tre tusen får du inte en bra kostym. Men om du kan tänka dig att beställa över nätet så kolla in Suitsupply, TM Lewin och Charles Tyrwhitt. Dom är nog bland det bästa du kan hitta i den prisklassen.
Om du tvunget måste handla i butik så hade jag kört på Brothers - The tailoring club, men dom ligger nära en tusenlapp över din budget.
Citera
2014-11-06, 09:09
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Jag har samma längd som dig (dock något tyngre) som dig och som du säger har märken som Cavaliere, Sir, Elson och även Oscar Jacobsson tror jag storlekar ner till 44 kort. Köpte nyss en Sir nyligen och den satt bra på mig, är dock relativt bredaxlad, men med en justering hos butikens skräddare satt kostymen bra i mdija, armlängd och benlängd.
Ingen konfektionskostym sitter bra när du provar den, så klart du måste lämna in till skräddare! Är det en seriös butik erbjuder de också alltid denna tjänst.
Citera
2014-11-09, 15:58
Medlem
NirvanAs avatar
Vet inte om det är rätt tråd men, eftersom jag inte klär mig så här vanligtvis känner jag att jag behöver fråga ändå.

Har en Oscar Jacobsson kostym, byxorna har jag vuxit ur men kavajen sitter näst intill perfekt, kan man då ha denna till ett par jeans/chinos, är det alltså (stor) skillnad på en blazer och en kavaj eller funkar båda likadant och ser ut på samma sätt? Antar det finns vissa "klädkoder" för detta men detta är jag som sagt inte bekant med, upplys mig gärna
Citera
2014-11-09, 16:48
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vet inte om det är rätt tråd men, eftersom jag inte klär mig så här vanligtvis känner jag att jag behöver fråga ändå.

Har en Oscar Jacobsson kostym, byxorna har jag vuxit ur men kavajen sitter näst intill perfekt, kan man då ha denna till ett par jeans/chinos, är det alltså (stor) skillnad på en blazer och en kavaj eller funkar båda likadant och ser ut på samma sätt? Antar det finns vissa "klädkoder" för detta men detta är jag som sagt inte bekant med, upplys mig gärna

Det beror på tyget och "stylingen". Är tyget informellt (grovt, mycket mönster etc) och "stylingen" informell (utanpåliggande fickor etc) så bör det fungera bra. Är tyget och stylingen formell fungerar det sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in