2014-09-08, 11:29
Medlem
Pörrs avatar
Flyttat inlägg om skräddarfrågor hit: (FB) Tråden om skräddare; ändringsmöjligheter, pris, tillgänglighet etc. (/Mod)

/Moderator
Citera
2014-10-01, 20:16
Medlem
I.Am.Legends avatar
Hej! Jag behöver köpa en kostym för ett bröllop nästa månad och har fastnat lite för denna kostym från Whyred http://www.mq.se/article/sandom?attr1_id=7023 Tillsammans med byxorna så kommer det att gå på 4000kr. Min fråga är nu... Har Whyred dålig kvalité? Kan jag få bättre för lägre pris? Jag har ingen koll på kostymer så vill väldigt ogärna köpa något som jag kommer att ångra senare. Älskar verkligen designen dock och sedan så är den 100% ull vilket skall vara bra (?). Hade tänkt ställa frågan i kostymtråden, men hittade ej den!
Citera
2014-10-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
Hej! Jag behöver köpa en kostym för ett bröllop nästa månad och har fastnat lite för denna kostym från Whyred http://www.mq.se/article/sandom?attr1_id=7023 Tillsammans med byxorna så kommer det att gå på 4000kr. Min fråga är nu... Har Whyred dålig kvalité? Kan jag få bättre för lägre pris? Jag har ingen koll på kostymer så vill väldigt ogärna köpa något som jag kommer att ångra senare. Älskar verkligen designen dock och sedan så är den 100% ull vilket skall vara bra (?). Hade tänkt ställa frågan i kostymtråden, men hittade ej den!

Jag har ingen uppfattning om Why reds kostymer men i regel brukar rekommendationen från folk på forumet vara att undvika modemärken. Om din budget omfattar 4000 så är urvalet tyvärr snävt. Suit supply har prisvärda kostymer men har ingen fysisk butik i Sverige. Du kanske ska se dig om efter begagnat? I Stockholm är utbudet rätt ok. Herr Judit kan ha en del kostymer, även A. Marchesan (vintage från 30-talet till 60-talet ish).

Hur ofta använder du kostym? Endast vi sådana högtider som bröllop antar jag? Om då är det fullt rimligt att hålla nere budgeten och köpa ngt billigt. Du kan ju spana in HM också.
Citera
2014-10-01, 21:09
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Jag har ingen uppfattning om Why reds kostymer men i regel brukar rekommendationen från folk på forumet vara att undvika modemärken. Om din budget omfattar 4000 så är urvalet tyvärr snävt. Suit supply har prisvärda kostymer men har ingen fysisk butik i Sverige. Du kanske ska se dig om efter begagnat? I Stockholm är utbudet rätt ok. Herr Judit kan ha en del kostymer, även A. Marchesan (vintage från 30-talet till 60-talet ish).

Hur ofta använder du kostym? Endast vi sådana högtider som bröllop antar jag? Om då är det fullt rimligt att hålla nere budgeten och köpa ngt billigt. Du kan ju spana in HM också.
Tack för svaret. Jag är inget fan av att köpa begagnat överhuvudtaget så det är tyvärr inget alternativ. Suit Supply ska jag ta en titt på. Det stämmer bra att jag bara använder kostym på högtider som bröllop. Vill ha en fin kostym dock. Om man tittar på den kostymen jag länkade och kostymer från andra märken (t.ex. BLÄCK) så ser man att Whyred kostym ser mycket bättre ut.

Edit: Har kollat igenom Suit Supply nu och hittade ingen med lika tilltalande design som den från Whyred.
Senast redigerad av I.Am.Legend 2014-10-01 kl. 21:36.
Citera
2014-10-01, 22:08
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:

Ser horribel ut, en decimeter för kort, för smala slag, veckar sig konstigt .. Skall man prompt ha en billig kostym, och inte vill testa suitsupply, skulle jag kollat in denna http://www.brothers.se/shoplook/inde.../lookid/308725
Citera
2014-10-01, 22:17
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Ser horribel ut, en decimeter för kort, för smala slag, veckar sig konstigt .. Skall man prompt ha en billig kostym, och inte vill testa suitsupply, skulle jag kollat in denna http://www.brothers.se/shoplook/inde.../lookid/308725
En hel decimeter för kort?? Så en kostym skall alltså vara runt 80cm då? Kanske skulle ha sagt att jag gymmar. Kommer få köpa en "för stor" kostym och sedan sy in den. Kostymen på Brothers var slut i lager. Anledningen till att jag inte direkt känner mig bekväm med att beställa från Suit Supply är pga att det är en utländsk affär. Känns bättre/skönare att handla från inhemska affärer.

Efter en andra titt på suitsupply så ser jag att de tydligen har fria returer! Dessa två har fångat mitt intresse...

http://eu.suitsupply.com/en_SE/suits...or&prefv1=Grey

Knappade in mina mått (från tailorstore) på deras size advisor och de rekommenderar storlek 60(!). Kan det stämma?? Jag har haft storlek 52 tidigare som iofs har suttit väldigt tight (knappt kunnat röra på mig), men kan inte tänka mig att jag behöver 4 storlekar större
Senast redigerad av I.Am.Legend 2014-10-01 kl. 22:32.
Citera
2014-10-02, 10:16
Medlem
Citat:
En hel decimeter för kort?? Så en kostym skall alltså vara runt 80cm då? Kanske skulle ha sagt att jag gymmar. Kommer få köpa en "för stor" kostym och sedan sy in den. Kostymen på Brothers var slut i lager. Anledningen till att jag inte direkt känner mig bekväm med att beställa från Suit Supply är pga att det är en utländsk affär. Känns bättre/skönare att handla från inhemska affärer.

Efter en andra titt på suitsupply så ser jag att de tydligen har fria returer! Dessa två har fångat mitt intresse...

Knappade in mina mått (från tailorstore) på deras size advisor och de rekommenderar storlek 60(!). Kan det stämma?? Jag har haft storlek 52 tidigare som iofs har suttit väldigt tight (knappt kunnat röra på mig), men kan inte tänka mig att jag behöver 4 storlekar större

Lita inte på SS size advisor, om du brukar ha 52 så beställ den och en 54a, sen skickar du tillbaka den som inte passar.

Som någon högre upp skrev, kolla in Brothers -The Tailoring Club. Ett modernt snitt (som du verkar gilla) i hyffsad kvalite sett till prislappen.
Citera
2014-10-02, 11:07
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
Lita inte på SS size advisor, om du brukar ha 52 så beställ den och en 54a, sen skickar du tillbaka den som inte passar.

Som någon högre upp skrev, kolla in Brothers -The Tailoring Club. Ett modernt snitt (som du verkar gilla) i hyffsad kvalite sett till prislappen.
Det verkar som att man får mer för pengarna hos Suits Supply. Beställer nog en 54:a av washington och faux uni napoli och behåller den som jag tycker ser bäst ut!
Citera
2014-10-02, 11:23
Medlem
Bayous avatar
Tänk på att Napoli brukar anses vara lite större i storlekarna, jag har normalt sett 48 men fick beställa 46 för att den skulle passa.
Citera
2014-10-02, 11:47
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayou
Tänk på att Napoli brukar anses vara lite större i storlekarna, jag har normalt sett 48 men fick beställa 46 för att den skulle passa.
Du råkar möjligtvis inte ha den jag länkade?
Citera
2014-10-02, 11:56
Medlem
Bayous avatar
Citat:
Du råkar möjligtvis inte ha den jag länkade?

Nej jag har Napoli Navy Plain.
Citera
2014-10-15, 20:26
Medlem
touchdownboys avatar
Hej!

Jag har lite problem att hitta kavajer som passar min kropp, jag är ynka 165cm och väger ca 55kg, alltså väldigt kort. Jag var nyligen inne i en butik i Norrköping och frågade om hjälp att hitta min en udda kavaj och jag fick testa en Tiger Of Sweden i storlek 44 som var för stor. Jag också testa en kavaj från Cavaliere i storlek 44 som skulle vara lite mindre och slimmad enligt killen jag fick hjälp av i butiken men den var också för stor. Fick inte så mycket mer hjälp än så för de hade inte mindre storlekar. Så förmodligen kommer en 42:a bli bra på mig med lite korrigeringar i ärmarna osv. Men vilka märken har storlek 42 i kavajer? Jag frågade också lite om MTM som t ex Cavaliere erbjuder. Men det problemet var sa han i butiken är att jag måste ha en kavaj som passar någorlunda bra, en som man kan utgå ifrån, alltså en "stomme".

Så skulle behöva lite hjälp och vägledning från er. Förmodligen är det bästa för mig att kolla på MTM, bor i Karlskrona, någon som vet någonstans i närheten där man kan få bra hjälp? Vill också säga att jag har en budget på ca 0-7000kr att lägga på en udda kavaj.

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in