Jag har bara 19-19.5 grader hemma i min lägenhet trots att elementen är på max. Visserligen är det en bostadsrätt men visst finns det en minimi-gräns man kan kräva? Vad ligger den på?
Jag har bara 19-19.5 grader hemma i min lägenhet trots att elementen är på max. Visserligen är det en bostadsrätt men visst finns det en minimi-gräns man kan kräva? Vad ligger den på?
Hade samma problem i en lägenhet för flera år sedan, då sade vaktmästaren att minimintemperaturen, en meter ovan golv skulle vara 18c...
Kan det verkligen stämma? Det låter åt helvete för kallt...
Det var några år sedan..
EDIT: har kollat upp detta med hyresgästföreningen. 18c gäller i bostadsrum, 20c i hygienrum. Detta är lägstavärden. Skall mätas 0.6 meter ovan golv. Yttemperatur på golv 16c i bostadsrum, resp. 18 i hygienrum. Värden för sanitär olägenhet går vid 18c resp. 28c.
Fan, igår hade jag 30 grader, det var varmt vill jag lova Köp ett element på Jula eller nåt sånt.
30 är lite väl varmt i längden, vill helst ha 25-26 grader
När man sätter minimivärden räknar man med att någon dag per år kan bli kallare inomhus än vad som är godkänt. Det skulle helt enkelt bli för dyrt att dimensionera isolering och uppvärmning för att klara de dagar som temperaturen sjunker ner till extremt låga nivåer. Nu i dagarna har det varit rekordkallt på en del platser i Sverige, så det är bara att acceptera att det blir lite kallare även inomhus.
Är det kallare än gränsvärdena under normala förhållanden ska hyresvärden åtgärda problemet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!