• 1
  • 2
2005-03-03, 12:08
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det var några år sedan..

EDIT: har kollat upp detta med hyresgästföreningen. 18c gäller i bostadsrum, 20c i hygienrum. Detta är lägstavärden. Skall mätas 0.6 meter ovan golv. Yttemperatur på golv 16c i bostadsrum, resp. 18 i hygienrum. Värden för sanitär olägenhet går vid 18c resp. 28c.
Jag vill bara påpeka att det gäller för nyproducerade bostäder. Jag tror reglerna kom 1988-89 så i praktiken gäller värdena inga bostäder producerade tidigare än det datumet.
Citera
2005-03-03, 16:13
Medlem
Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
När man sätter minimivärden räknar man med att någon dag per år kan bli kallare inomhus än vad som är godkänt. Det skulle helt enkelt bli för dyrt att dimensionera isolering och uppvärmning för att klara de dagar som temperaturen sjunker ner till extremt låga nivåer. Nu i dagarna har det varit rekordkallt på en del platser i Sverige, så det är bara att acceptera att det blir lite kallare även inomhus.

Är det kallare än gränsvärdena under normala förhållanden ska hyresvärden åtgärda problemet.

Jo naturligtvis blir det lite värre när temperaturen sjunker drastiskt, det förstår jag. Men jag fryser fan röven av mig året runt. Tror inte det någonsin ligger över 21 grader. Jag håller med Edison och vill helst ha runt 25 grader.

Har funderat på gasolkamin eller extraelement. Gasolkamin för ju med sig en liten risk men har klart högre mysfaktor. Däremot vet jag inte vilket av det som blir billigare i längden.
Citera
2005-03-03, 16:23
Medlem
Jag föredrar minst 23 grader. 25 är bra. Jag bor nyproduverat och har aldrig haft problem med för kallt. Fönstren är täta och elementen är bra och i badrummet är det varmt och gott. Det värsta man kan ha är sådana här gamla kalla ställen med fönster som lcäker ut all värme. Har man så rekomenderar jag att man köper ett värmeelement man kan dra på.
Citera
2005-03-03, 22:23
Medlem
lothers avatar
säg till om det börjar bli minusgrader i kelvin räknat, då börjar det bli intressant

men är detta inte för mjäkigt, brukar sällan ha över 17 grader inne
går i kortarmat och kallingar i utan problem
var ute nu en 20 minuter i kortarmat och kortbyxor och sommar skor bara för att känna på den underbara nordiska vintern, börjar bli mot minus 20 nu
känns skönt

om det inte passar, flytta söderöver, lång lång bort
Citera
2005-03-04, 08:52
Medlem
Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lother

om det inte passar, flytta söderöver, lång lång bort

hrmf....
Citera
2005-03-04, 11:10
Medlem
Är det bara jag som har problem med en för varm lägenhet? Även nu när det är -20 ute och jag har haft alla element avstängda sen jag flyttade hit för 5 år sen så är det 25 grader inne. Dessutom bor jag på nedre botten!
Går fan inte att sova i denna värme, jag blir tvungen att vädra innan jag går och lägger mig!
Detta måste ju vara ett jävla slöseri med föreningens pengar och mycket riktigt har avgiften ökad med ca 40% sen jag flyttade in.
Jag misstänker att det är alla pensionärer som bor i huset som bestämt att tropiskt klimat ska råda i hela huset året om. Gamlingar brukar gilla att ha runt 30 grader inomhus men varför???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in