• 1
  • 2
2012-06-01, 10:22
Medlem
Det måste ju finnas femtielva bättre och snabbare sätt att få tag in en femhundring?

-och till bättre "ränta". Judarna bakom denna tjänst ska ju ha 139:- i avgifter för denna femhundring. Det blir en rätt saftig ränta i % sett (kan nån räkna ut?)

-vilka behöver låna en femhundring på detta dumma sätt?

-vilka andra bättre sätt finns det att skaffa en femhundring på?

Mitt förslag på bättre tillvägagångssätt:

-låna av vän/bekant/arbetskollega

-samla burkar (man får ju 1 kr i pant idag)
Citera
2012-06-01, 10:29
Bannlyst
Tja världen är full av idioter, så det har säkert sin stadiga kundkrets.
Citera
2012-06-01, 10:32
Medlem
matte03s avatar
Ingen aning om varför man i överhuvudtaget lånar småsummor. Jag tycker det är bättre att vänta tills nästa lön.
Men om man typ har 1 vecka kvar till lönen och behöver till käk är det kanske bra men inte till spel.

Man har annars planerat väldigt dåligt om man inte är typ arbetslös/studerande.
Citera
2012-06-01, 11:36
Medlem
JJ233s avatar
När man gamblat bort varenda slant man har och det kliar i fingrarna efter att få spela lite black jack så är sidan jävligt härlig för en stund
Citera
2012-06-01, 11:37
Medlem
Combots avatar
Dräller ju med loosers som tar ett lån på 500 kr, när de är ute
på krogen och plånkan ekar tom.

Eftersom alla inte har ekonomiskt sinne och eftersom alla inte
kan vara intelligenta här på jorden, så tycker jag faktiskt att
vissa verksamheter skulle regleras mycket hårdare.

Dessa micro-lån skulle vara omöjliga att ta med mindre än
24 timmars utbetalningstid.

Skulle företagen överleva då? Nä, troligtvis inte. Är det negativt?
Nej, inte det minsta. Bort med skiten eftersom de inte fyller ett
vettigt behov.
Citera
2012-06-01, 11:40
Medlem
Jag tänkte faktiskt på ett liknande koncept bara som en ploj. Typ hundring.nu eller tjuga.nu. Inga avgifter tillkommer*

*40kr smsavgift, 99kr fakturaavgift, 1337kr dumskalleavgift. Se finstilt för övriga villkor
Citera
2012-06-01, 11:47
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Dräller ju med loosers som tar ett lån på 500 kr, när de är ute
på krogen och plånkan ekar tom.

Eftersom alla inte har ekonomiskt sinne och eftersom alla inte
kan vara intelligenta här på jorden, så tycker jag faktiskt att
vissa verksamheter skulle regleras mycket hårdare.

Dessa micro-lån skulle vara omöjliga att ta med mindre än
24 timmars utbetalningstid.

Skulle företagen överleva då? Nä, troligtvis inte. Är det negativt?
Nej, inte det minsta. Bort med skiten eftersom de inte fyller ett
vettigt behov.

Är ju negativt om man stor på krogen om inte kan få en öl till ju

Men för att vara seriös så håller jag helt klart med, ser faktiskt ingen tänkbar betalning som kan komma upp med så kort varsel att man inte skulle kunna vänta 24 timmar. Tror det hade hindrat många impulsköp och liknande och förhoppningsvis drivit dom giriga företagen som utnyttjar idioter i konkurs.
Citera
2012-06-01, 12:04
Medlem
prodigy123s avatar
Jag läste en artikel på di.se idag angående femhundring.nu, det är Sveriges radio ekot som rapporterar om detta, de har tydligen hamnat på FI:s varningslista och verkar vara oseriösa. Företaget är även polisanmält, så jag skulle hålla mig undan detta företaget.

Citat:
Det är femhundring.nu som inte lever upp till kraven. De saknar den registrering som utlåningsverksamheten kräver och enligt finansinspektionen har de ansvariga inte gått att få tag på sedan februari.
Citera
2012-06-01, 12:27
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJ233
När man gamblat bort varenda slant man har och det kliar i fingrarna efter att få spela lite black jack så är sidan jävligt härlig för en stund

Du skämtar va? I annat fall, du inser ditt ... problem?
Citera
2012-06-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Jag läste en artikel på di.se idag angående femhundring.nu, det är Sveriges radio ekot som rapporterar om detta, de har tydligen hamnat på FI:s varningslista och verkar vara oseriösa. Företaget är även polisanmält, så jag skulle hålla mig undan detta företaget.

De verkar gå runt hela utlånings-biten med sitt upplägg. De säger att inga räntor tas ut. Istället tar de ut en avgift och aviavgift. (Som är ganska höga. Den effektiva årsräntan hamnar på flera tusen procent).

De säljer femhundralappar på faktura med 20 dagars betalningsperiod.

Egentligen funkar det ju så här på många ställlen. Man skickar efter en vara. Man får varan och betalar sedan efter 30 dagar och då med en fakturaavgift.

Enda gången jag skulle använda en sådan här tjänst vore om det är någon konsert som kommer till stan eller någon resa man ska göra med kompisarna och man verkligen inte har några pengar* men lönen för när man sommarjobbat är på väg in.

Då är ju det ingen större skillnad på att betala 495 kr för en biljett eller om man betalar 650kr om man verkligen vill ha saken och det blir typ en möjlighet om året.

* och man inte har möjlighet att låna från någon annan bekant.
Citera
2012-06-01, 13:07
Medlem
Sumsarrs avatar
Vilka spån det måste vara som ligger bakom hemsidan. Bidrar ingenting till varken samhället eller världen.
Citera
2012-06-01, 13:08
Medlem
Rick.-.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123

Citat:
Det är femhundring.nu som inte lever upp till kraven. De saknar den registrering som utlåningsverksamheten kräver och enligt finansinspektionen har de ansvariga inte gått att få tag på sedan februari.

Haha, det osar ju seriositet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in