Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Jag läste en artikel på di.se idag angående femhundring.nu, det är Sveriges radio ekot som rapporterar om detta, de har tydligen hamnat på FI:s varningslista och verkar vara oseriösa. Företaget är även polisanmält, så jag skulle hålla mig undan detta företaget.
De verkar gå runt hela utlånings-biten med sitt upplägg. De säger att inga räntor tas ut. Istället tar de ut en avgift och aviavgift. (Som är ganska höga. Den effektiva årsräntan hamnar på flera tusen procent).
De säljer femhundralappar på faktura med 20 dagars betalningsperiod.
Egentligen funkar det ju så här på många ställlen. Man skickar efter en vara. Man får varan och betalar sedan efter 30 dagar och då med en fakturaavgift.
Enda gången jag skulle använda en sådan här tjänst vore om det är någon konsert som kommer till stan eller någon resa man ska göra med kompisarna och man verkligen inte har några pengar* men lönen för när man sommarjobbat är på väg in.
Då är ju det ingen större skillnad på att betala 495 kr för en biljett eller om man betalar 650kr om man verkligen vill ha saken och det blir typ en möjlighet om året.
* och man inte har möjlighet att låna från någon annan bekant.