• 4
  • 5
2012-06-03, 00:49
Medlem
charlesbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
Det måste ju finnas femtielva bättre och snabbare sätt att få tag in en femhundring?

-och till bättre "ränta". Judarna bakom denna tjänst ska ju ha 139:- i avgifter för denna femhundring. Det blir en rätt saftig ränta i % sett (kan nån räkna ut?)

-vilka behöver låna en femhundring på detta dumma sätt?

-vilka andra bättre sätt finns det att skaffa en femhundring på?

Mitt förslag på bättre tillvägagångssätt:

-låna av vän/bekant/arbetskollega

-samla burkar (man får ju 1 kr i pant idag)

Om man ha vill ha pengar snabbt lagligt kan man antligen panta burkar flaskor 1 till 2 kr

eller sälja nån pryl /prylar Eller så jobbar man eller ta en trisslot
Senast redigerad av charlesberg 2012-06-03 kl. 00:52.
Citera
2013-03-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
Det måste ju finnas femtielva bättre och snabbare sätt att få tag in en femhundring?

-och till bättre "ränta". Judarna bakom denna tjänst ska ju ha 139:- i avgifter för denna femhundring. Det blir en rätt saftig ränta i % sett (kan nån räkna ut?)

-vilka behöver låna en femhundring på detta dumma sätt?

-vilka andra bättre sätt finns det att skaffa en femhundring på?

Mitt förslag på bättre tillvägagångssätt:

-låna av vän/bekant/arbetskollega

-samla burkar (man får ju 1 kr i pant idag)

-Man kan inte låna 500kr av en jude utan en saftig ränta. 139/500=0,278=27,8%

-Missbrukare och tanter som "behöver" nya skor hör troligtvis till majoriteten av de som tar dessa lån.

-Ett bättre sätt är att inte låna pengar över huvud taget. Om man inte har råd att punga ut 500kr till ett fix så kan man gott och väl hålla sig till nästa socialbidrag.
Citera
2013-03-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
-Man kan inte låna 500kr av en jude utan en saftig ränta. 139/500=0,278=27,8%

-Missbrukare och tanter som "behöver" nya skor hör troligtvis till majoriteten av de som tar dessa lån.

-Ett bättre sätt är att inte låna pengar över huvud taget. Om man inte har råd att punga ut 500kr till ett fix så kan man gott och väl hålla sig till nästa socialbidrag.

Ränta brukar räknas om till årsbasis för att vara jämförbar.

139 kr för att låna 500 kr i en månad blir 333.6% i årsränta. Ändå inte så perverst som en del andra mikrolån.
Citera
2013-03-22, 15:18
Medlem
godboys avatar
Ja, jag tycker att dessa microlån är helt meningslösa. Har man inte 500 kr till att spendera på någon skit nu så är det inte troligt att du har det då lånet skall betalas tillbaka med ränta eller avgifter som vissa kallar det.

Jag kan se en "viss" nytta med att låna kanske 5-10 k om man väntar på utbetalning från försäkringskassan förutsatt att skulden OMEDELBART betalas tillbaka då pengarna kommer in på kontot.

Sen tycker jag att man måste spara så att man kan klara minst en månad utan lön. För då behöver du aldrig ta några smålån. Har du inte en månadslön sparad nu så BÖRJA SPARA för om du aldrig börjar spara kommer du aldrig ha någon buffert. Sen tycker jag att man ska sikta på att MINST ha två-tre månadslöner sparade.

Det kan nog ta tid att uppnå för många, men försök sträva efter det, för din egen trygghet. Skit i att skaffa senaste telefonen, byt inte TV:n bara för att den det kommit en ny modell mm. Ha inte två bilar om ni absolut inte måste. De flesta familjer klarar sig gott med en bil allt annat är skitsnack. Planera hur den används. Om ni bor i storstad kanske ni inte behöver bil alls. Hyr vid behov istället. Det sparar vi jättemycket på. Men har man råd så ha så många bilar du vill eller köp en TV i veckan, men se i vilket fall till att ha ett redigt sparkapital och köp inte massa skit på krita! Väldigt basalt tänkande kan jag tycka.
Citera
2013-03-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, jag tycker att dessa microlån är helt meningslösa. Har man inte 500 kr till att spendera på någon skit nu så är det inte troligt att du har det då lånet skall betalas tillbaka med ränta eller avgifter som vissa kallar det.

Jag kan se en "viss" nytta med att låna kanske 5-10 k om man väntar på utbetalning från försäkringskassan förutsatt att skulden OMEDELBART betalas tillbaka då pengarna kommer in på kontot.

Sen tycker jag att man måste spara så att man kan klara minst en månad utan lön. För då behöver du aldrig ta några smålån. Har du inte en månadslön sparad nu så BÖRJA SPARA för om du aldrig börjar spara kommer du aldrig ha någon buffert. Sen tycker jag att man ska sikta på att MINST ha två-tre månadslöner sparade.

Det kan nog ta tid att uppnå för många, men försök sträva efter det, för din egen trygghet. Skit i att skaffa senaste telefonen, byt inte TV:n bara för att den det kommit en ny modell mm. Ha inte två bilar om ni absolut inte måste. De flesta familjer klarar sig gott med en bil allt annat är skitsnack. Planera hur den används. Om ni bor i storstad kanske ni inte behöver bil alls. Hyr vid behov istället. Det sparar vi jättemycket på. Men har man råd så ha så många bilar du vill eller köp en TV i veckan, men se i vilket fall till att ha ett redigt sparkapital och köp inte massa skit på krita! Väldigt basalt tänkande kan jag tycka.

Om man har åtminstone 5-7 veckors framförhållning så finns det en halv-shady variant som bekanta till mig använder ibland istället för mikro-lån. De skattejämkar helt enkelt med något optimistiska uppgifter. Det som händer då är att man får kraftigt sänkt skatteavdrag på sin inkomst ( naturligtvis måste inkomsten vara skattepliktig för att det ska funka ). Sedan när "krisen" är över så jämkar om man igen med korrekta siffror. Då får man "betala tillbaka" pengarna jämt fördelade över årets återstående månader, HELT UTAN RÄNTA!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in