• 1
  • 2
2012-06-01, 00:13
Medlem
Empatiuss avatar
Kom inte på någon bättre rubrik. Men jag älskar att ta några öl på kvällarna, när jag och min polare sitter och spelar osv. Men jag har läst att man blir tjock av det och jag är inne i en periord där jag försöker att gå ner i vikt. Är inte tjock, skulle bara behöva gå ner 1-2 kilo för att få den platta mage jag vill ha.

Jag simmar några gånger i veckan, det är den enda träningen jag orkar med. Jag äter också oftast bra mat. Så hur "farligt" är det att ta några öl ibland i min situation? Något som kommer märkas på magen? Jag super ganska ofta när det är fint väder också. Drack i fredags och lördags, och ska dricka denna helg igen båda dagarna. Hur snabbt påverkar ölen min mage?
Citera
2012-06-01, 00:17
Medlem
negerbarns avatar
Det beror ju på vad det är för öl (starköl, folköl, xtrastark), hur många du dricker, hur stora de är, och hur många gånger i veckan.

1-2 små folköl 2-3 gånger i veckan ser jag inte som ett problem, men 2-3 stora starka 2-3-4 gånger i veckan kan självklart orsaka viktuppgång. Speciellt då alkoholintag ökar aptiten; du käkar mer = du går upp mer i vikt.
Citera
2012-06-01, 00:17
Medlem
Anon3256s avatar
kcal
Citera
2012-06-01, 00:19
Medlem
Som alltid handlar det enbart om kalorier in/ut, för att gå ned i vikt behöver du göra dig av med mer kalorier än vad du stoppar i dig. Alltså skulle du kunna leva på enbart öl så länge du håller dig på ett kaloriunderskott. Däremot innehåller ju öl enbart kolhydrater, vilket inte är att föredra ur ett LCHF-perspektiv. Kolhydrater i för stora mängder kommer att synas i form av fett på kroppen. Alltså är öl något du bör undvika om du inte vet hur ditt kaloriintag ser ut, om du vill få den platta magen..
Citera
2012-06-01, 00:39
Medlem
hoonbrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyoudid
Som alltid handlar det enbart om kalorier in/ut, för att gå ned i vikt behöver du göra dig av med mer kalorier än vad du stoppar i dig. Alltså skulle du kunna leva på enbart öl så länge du håller dig på ett kaloriunderskott. Däremot innehåller ju öl enbart kolhydrater, vilket inte är att föredra ur ett LCHF-perspektiv. Kolhydrater i för stora mängder kommer att synas i form av fett på kroppen. Alltså är öl något du bör undvika om du inte vet hur ditt kaloriintag ser ut, om du vill få den platta magen..

Öl innehåller inte alls bara kolhydrater. Det innehåller även alkohol. Kolhydrater ger 4 kcal per gram och alkohol ger 7 kcal per gram. Finns fler gram alkohol än kolhydrater i de flesta ölsorterna så alkoholen påverkar oftast mer.
Citera
2012-06-01, 00:43
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empatius
Kom inte på någon bättre rubrik. Men jag älskar att ta några öl på kvällarna, när jag och min polare sitter och spelar osv. Men jag har läst att man blir tjock av det och jag är inne i en periord där jag försöker att gå ner i vikt. Är inte tjock, skulle bara behöva gå ner 1-2 kilo för att få den platta mage jag vill ha.

Jag simmar några gånger i veckan, det är den enda träningen jag orkar med. Jag äter också oftast bra mat. Så hur "farligt" är det att ta några öl ibland i min situation? Något som kommer märkas på magen? Jag super ganska ofta när det är fint väder också. Drack i fredags och lördags, och ska dricka denna helg igen båda dagarna. Hur snabbt påverkar ölen min mage?

I regel är ett glas öl ca 100-150 kcal. Du ska få i dig cirkus 2000 kcal per dag. Räkna hur många öl du dricker en kväll, så märker man ganska snabbt att det är väldigt onödiga och tomma kalorier som slinker ner din (även min) strupe om helgerna. Dessutom gör alkoholen så man blir hungrig = fyllekäk. Det värsta med fyllekäk är att kroppen först fokuserar på att få ut alkoholen ur kroppen, och sedan maten. Därför lagras det, vilket gör en "fetare."

Så ett tips är att försöka skippa ölen som du bara dricker "för att" och spara kaloriintaget ills då det verkligen e fest
Citera
2012-06-01, 01:39
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeraHB
I regel är ett glas öl ca 100-150 kcal. Du ska få i dig cirkus 2000 kcal per dag. Räkna hur många öl du dricker en kväll, så märker man ganska snabbt att det är väldigt onödiga och tomma kalorier som slinker ner din (även min) strupe om helgerna. Dessutom gör alkoholen så man blir hungrig = fyllekäk. Det värsta med fyllekäk är att kroppen först fokuserar på att få ut alkoholen ur kroppen, och sedan maten. Därför lagras det, vilket gör en "fetare."

Så ett tips är att försöka skippa ölen som du bara dricker "för att" och spara kaloriintaget ills då det verkligen e fest

5.2% öl vilket är det som oftast serveras på krogen innehåller generellt 40+ kcal per 100g och ett standardglas ligger på 0.4 liter vilket ger 4*40=160kcal per glas. Ponera att man sätter i sig 5 glas öl på en kväll det blir 800 kcal. Dricker man 10 blir det 1600. Det blir mycket i längden.
Citera
2012-06-01, 05:36
Medlem
Visst spelar kalorierna roll men det är ingen enkel ekvation.
Själv dricker jag minst 15st 3,5 i veckan och det gör då ingen som helst skillnad på min vikt, äter mindre än normalt iofs, men är en riktig soffpotatis och väger normalt.
När jag inte drack, åt ännu mindre och rörde på mig vägde jag mer.
När jag smällde i mig fet mat+öl varje dag gick jag ner 15 kg.

Pröva och se om det gör nån skillnad annars är det väl bara att fortsätta njuta av god öl
Senast redigerad av emmeline 2012-06-01 kl. 05:40.
Citera
2012-06-01, 07:17
Medlem
Eztermis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empatius

En 33cl öl är ungefär som en cheeseburgare, lite mindre kalorier. Utgå från det när du räknar på din fetma.
Citera
2012-06-01, 08:49
Medlem
gifbryarss avatar
Inte alls egentligen.

Det som händer när man dricker alkohol är väl att själva fettförbränningen avstannar nästan helt & hållet istället. Det kan i värsta fall ta ett par dagar innan kroppen återhämtat sig beroende på hur mycket man druckit såklart.

Men om man dessutom häver i sig massa fet mat under/efter drickandet så kommer man ju till slut lägga på sig fett.

Men att enbart öl skulle bidra till fetma har jag svårt att se. Sköter man kosten skapligt i övrigt så behöver man inte vara särskilt orolig över att ta ett par öl då & då.
Citera
2012-06-01, 09:39
Bannlyst
Om man konsumerar tre fyra ggn i veckan fem sex starköl "jäser" inte magen? Och varifrån kommer isf ordet "ölmage" ifrån?
Citera
2012-06-01, 09:47
Moderator
Gromguttens avatar
Hälsoeffekter diskuteras i Medicin och Hälsa, øversändes från drycker.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in