Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-03, 21:14
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Grejen är ju att svaret på trådens fråga är väldigt enkelt. Finns ingen anledning att krångla till det i onödan.
Vi har ju ord som schakt och Schaffer, där det inte finns risk för förändrat uttal. Knappast i schlager heller, som har en potentiellt problematisk ljudkombination.
Citera
2012-06-03, 21:30
  #86
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Vi har ju ord som schakt och Schaffer, där det inte finns risk för förändrat uttal. Knappast i schlager heller, som har en potentiellt problematisk ljudkombination.
Slager har jag hört många säga.

Schweiz är som ord betydligt mer komplicerat än t ex schakt. I och med att det slutar med -eiz får vissa för sig att det är där sch-ljudet ska ligga. Du har säkert inte helt fel i det du säger, att sch-ljudet följs av ett V kan säkert bidra, men det har huvudsakligen att göra med stavningen.
Citera
2012-06-03, 21:39
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Slager har jag hört många säga.

Schweiz är som ord betydligt mer komplicerat än t ex schakt. I och med att det slutar med -eiz får vissa för sig att det är där sch-ljudet ska ligga. Du har säkert inte helt fel i det du säger, att sch-ljudet följs av ett V kan säkert bidra, men det har huvudsakligen att göra med stavningen.
Då är det där med z ett mer sannolikt skäl än att det har med sch att göra, eller som du skrev:

Citat:
Folk tror att det uttalas med s-ljud eftersom det börjar med S, så enkelt är det.
Och tror du inte att uttalet slager i stället för schlager beror på en anpassning till ett för svenskan bekant ljudmönster snarare än att stavningen sch förleder oss att tro att det ska uttalas med [s]?
__________________
Senast redigerad av In-Fredel 2012-06-03 kl. 21:42.
Citera
2012-06-03, 21:44
  #88
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Då är det där med z ett mer sannolikt skäl än att det har med sch att göra, eller som du skrev:
Om du går längre tillbaka i tråden ser du att jag nämnde det där om Z för länge sedan. Det är en kombination av att det börjar med Sch- och att det slutar med -eiz. W:et har säkert lite förvirrande effekt på vissa också, i kombination med de övriga bokstäverna i Schweiz.
Citera
2012-06-03, 21:47
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Om du går längre tillbaka i tråden ser du att jag nämnde det där om Z för länge sedan. Det är en kombination av att det börjar med Sch- och att det slutar med -eiz. W:et har säkert lite förvirrande effekt på vissa också, i kombination med de övriga bokstäverna i Schweiz.
Då är det väl i alla fall inte ”så enkelt” att det beror på stavningen sch?

Se även min redigering i föregående inlägg.
__________________
Senast redigerad av In-Fredel 2012-06-03 kl. 21:50.
Citera
2012-06-03, 21:51
  #90
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Och tror du inte att uttalet slager i stället för schlager beror på en anpassning till ett för svenskan bekant ljudmönster snarare än att stavningen sch förleder oss att tro att det ska uttalas med [s]?
Jo, visst är det så.
Citera
2012-06-03, 23:24
  #91
Medlem
Beauvoirs avatar
Har aldrig hört någon säga sveisch, aldrig heller hört någon säga pissa istället för pizza, däremot har jag hört de som inte uttalar sch i Schweiz utan säger sveits
Citera
2012-06-04, 08:17
  #92
Medlem
alegomenons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
anledningen till att folk uttalar det fel har att göra med stavningen och inget annat. Schweiz börjar på S och svenska ord som börjar på S uttalas vanligen med s-ljud, inte med sch-ljud.
Det finns många svenska ord som börjar på s men som uttalas med sje-ljud, t.ex. "stjärna", "skära", "skjuta". De brukar inte orsaka uttalsproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon
Skillnaden mellan "Schweiz" och dina ord är att i "Schweiz" ska ljuden komma först i ordet, vilket redan nämnts flera gånger i tråden. Av samma anledning har folk svårt med "Schwarzenegger".
Kjol, kyrka, kämpa, kilo, tjugo, tjena, tjack, tjurig, kedja, känna... Vad snackar du för skit?

Anledningen till att folk uttalar det fel är enkel: Schweiz börjar på S och slutar på Z. S:et får vissa att snabbt dra slutsatsen att det ska uttalas så som svenska ord gör som börjar på S, och Z:at som inte är en särskilt vanlig bokstav, får dem att lägga sch-ljudet där eftersom de hört att andra använder sch-ljud när det säger Schweiz.
Jag skrev "ljuden", inte "ljudet".

När jag skrev "ljuden" menade jag alltså sch + w.

(Detta har redan tagits upp flera gånger i tråden.)

Kombinationen sch + w finns inte i början av en stavelse i svenska ord.

"Schvung" är det enda undantag jag känner till.

"Schvung" är ursprungligen ett tyskt ord.

Kombinationen sch + w finns inte i början av en stavelse i svenska ord.

Därför är sch + w svårt för svenskar att uttala.
__________________
Senast redigerad av alegomenon 2012-06-04 kl. 08:19.
Citera
2012-06-04, 11:13
  #93
Medlem
Bisarros avatar
Inser att jag hade fel. Ursäkta för att jag betett mig som ett korkat, arrogant schwein i den här tråden.
Citera
2012-06-04, 13:12
  #94
Medlem
vis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är inte samma ljud.
Jo, det är det. På min dialekt gör vi inte skillnad på ljuden i kjol, kyrka och tjuv. Sj-ljuden är däremot annorlunda.

Det viktiga är väl att man använder (ett) sch-ljud och inte s i början på Schweiz. Mindre viktigt är att man använder det korrekta tyska uttalet.
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Vadå samma ljud som sche-ljudet? Många svenskar uttalar r först och s sen i försvinna, körsbär etc. Många svenskar låter r försvagas så att uttalet av körsbär blir närmas {tjöss·bär}. I dialekter och idiolekter där man gärna använder foge-vokal kan det bli {tjössebär} respektive {tjössebäs·vin}
Om Björn Ranelid är "många svenskar" så, ja.
Citera
2012-06-04, 15:12
  #95
Medlem
alegomenons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Inser att jag hade fel. Ursäkta för att jag betett mig som ett korkat, arrogant schwein i den här tråden.
Tack för att du tog till dig våra förklaringar.
Citera
2012-06-04, 15:25
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vi
Jo, det är det. På min dialekt gör vi inte skillnad på ljuden i kjol, kyrka och tjuv. Sj-ljuden är däremot annorlunda.
Det var jämfört med sch-ljuden jag menade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback