Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-04, 15:57
  #97
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DifMackan
Detta fenomen har gäckat mig så länge jag kan komma ihåg.

Istället för att börja med ett sch-ljud (t.ex. tj-afs, k-yss, ch-ipp, k-ärring) och avsluta med ett s-ljud så gör väldigt många tvärtom och säger Sweisch. När jag påtalat detta och begärt rätt uttal verkar det vara stört omöjligt för dem. Jag är själv inget ess när det gäller svenska språket och absolut ingen språkpolis men jag förstår bara inte.

Känner du igen dig? I så fall: Vad i helvete är problemet egentligen? Har ni ingen kontroll över er egen käft + tunga, sitter det i psyket eller vad är det frågan om?!
Orden som du nämner som exempel har inte samma begynnelseljud som Schweiz... Dessa är ju tj-ljud! Att kunna skilja på tj-ljud och sj-ljud (vilka även inkluderar ord som börjar med sch-) är viktigt, annars blir ju "shack" och "tjack" homofoner, och då du säger "välkommen till mitt kök, o näste" låter det som "välkommen till mitt skökonäste"!

Detta har säkert påpekats någonstans under trådens åtta sidor, men inte på den första sida som jag läste igenom, i alla fall...
Citera
2012-06-04, 16:16
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Orden som du nämner som exempel har inte samma begynnelseljud som Schweiz... Dessa är ju tj-ljud! Att kunna skilja på tj-ljud och sj-ljud (vilka även inkluderar ord som börjar med sch-) är viktigt, annars blir ju "shack" och "tjack" homofoner, och då du säger "välkommen till mitt kök, o näste" låter det som "välkommen till mitt skökonäste"!

Detta har säkert påpekats någonstans under trådens åtta sidor, men inte på den första sida som jag läste igenom, i alla fall...
Det har påpekats, ja, men det är värt att göra det igen. Många vill inte erkänna att denna skillnad finns.
Citera
2012-06-04, 17:46
  #99
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vi
... Om Björn Ranelid är "många svenskar" så, ja.
Björn Ranelid har sin unika idiolekt, men vad gäller dialekt så kan han representera några hundratusental svenskar. Kanske väl över en halv miljon.

Som om detta inte vore nog så har vi Halland, Västergötland och Värmland där fôlk tar sig de mest hårresande friheter vad gäller tj-ljud / sj-ljud / sch-ljud i traditionella ord. Namnen på skatteparadis räknas inte som traditionella ord. Själv uttalar jag ändå Liechtenstein, Schweiz och Luxemburg på en sorts rikssvenska. Onödigt att ge sig in på frågan om Luxembourg (fr/en) / Luxemburg / Lëtzebuerg.
Citera
2013-05-03, 19:35
  #100
Medlem
Basfrostens avatar
Schweiz - felaktiga uttal?

Hej!

Under en promenad i staden där jag bor, råkade jag lyssna till en konversation mellan två yngre damer, ålder 16-17 år. Dessa talade om framtida utflykter ute i Europa, men för att komma till ämnet...

En skulle åka till SVEISCH!

Jag menar, vad är detta? Jag blev alldeles förstummad över uttalet och då talade hon ändå inte någon gräsligt stark dialekt. Nu återstår min fråga till er, lingvister och språkfascister: Hur uttalas egentligen namnet Schweiz? Själv har jag alltid sagt det med betoning på "sch", såsom tyskar gör, men är detta inkorrekt? Språkreform på gång? Har jag legat under en sten de senaste åren?

Detta är dessutom inte det enda exemplet på "alternativt uttal" av namnet: "Sveisch", "Schweisch" och "Svejs" har jag hört i mina dagar, men nu är stunden kommen, nu ska vi se till att Schweiz får ett gemensamt uttal!

Vad är korrekt?
Citera
2013-05-03, 19:38
  #101
Medlem
I svenska så har vi inget eget namn/ord för landet Schweiz så vi lånade det tyska namnet för det istället.

Så att svenskar uttalar landet olika rätt eller fel är väl inget att skylla på. Lägg märke på stavningen och bokstaven 'W' och 'Z' som aldrig används i svenska språket i övrigt.
Citera
2013-05-03, 19:38
  #102
Medlem
atitaranta-s avatar
Du har helt rätt, betoningen ligger på "sch".

(Annars finns nog ett gäng tidigare trådar om saken.)
Citera
2013-05-03, 19:39
  #103
Medlem
valter-eggons avatar
Av någon helt outgrundlig anledning är det jättemånga som uttalar Schweiz på det sätt du hörde.

Helt felaktigt förstås! Du borde frågat om de även säger duss istället för dusch.
Citera
2013-05-03, 19:44
  #104
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
I svenska så har vi inget eget namn/ord för landet Schweiz så vi lånade det tyska namnet för det istället.

Så att svenskar uttalar landet olika rätt eller fel är väl inget att skylla på. Lägg märke på stavningen och bokstaven 'W' och 'Z' som aldrig används i svenska språket i övrigt.
Nej, nej, jag lade ingen värdering i vad som är rätt eller fel, jag önskar bara veta om det finns något specifikt uttal för ett namn. Jag är ingen språkpolis, men namn ska uttalas rätt, för allas trevnad.
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Du har helt rätt, betoningen ligger på "sch".

(Annars finns nog ett gäng tidigare trådar om saken.)
Tackar! Men varför uttalar i sådana fall folk fel?

Glömde söka, men en ny tråd är inget att peka finger åt.
Citera
2013-05-03, 19:48
  #105
Medlem
radarpars avatar
Det är inte för att dom är 16-17. Det verkar som att de flesta i sverige, även vuxna uttalar det som "sveich" istället för "shveits" eller [ʃvεjts] som är det korrekta.
Citera
2013-05-03, 19:56
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Av någon helt outgrundlig anledning är det jättemånga som uttalar Schweiz på det sätt du hörde.
Nej, det är inte helt outgrundligt. Ljudföljden i Schweiz är främmande för svensk fonotax, så därför är det lätt hänt att ljuden kastas om.
Citera
2013-05-03, 20:00
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Själv har jag alltid sagt det med betoning på "sch", såsom tyskar gör,
Säger du Schvajts då också, såsom tyskar gör?
Citera
2013-05-03, 20:11
  #108
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Av någon helt outgrundlig anledning är det jättemånga som uttalar Schweiz på det sätt du hörde.

Helt felaktigt förstås! Du borde frågat om de även säger duss istället för dusch.
"Uss" då, finns det folk som säger duss?
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Det är inte för att dom är 16-17. Det verkar som att de flesta i sverige, även vuxna uttalar det som "sveich" istället för "shveits" eller [ʃvεjts] som är det korrekta.
Lustigt, men tack för informationen. Skolverket borde sätta upp en stadga för uttal, inte bara för skrift, så att alla lär sig (veta hut!) tala korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Säger du Schvajts då också, såsom tyskar gör?
Om jag ändå gjorde det, men nu är jag alldeles för enfaldig för att främja det tyska språket i min lilla ort. Nej, sarkasm eller ej, i Sverige talar vi svenska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback