Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-31, 22:32
  #1
Medlem
1Pandoras avatar
Hur går det egentligen till ifall en person som sökt en viss högskoleutbildning visar sig ha exempelvis både väl högt betygssnitt och högskoleprovsresultat för att platsa på utbildningen – vilken urvalsgrupp kommer han då in på: betyg eller högskoleprov?
Kan ju inte gärna bli antagen i båda väl...?

Haft svårt att hitta information om detta i klartext, någon annan som kanske vet och kan förklara för mig?
__________________
Senast redigerad av 1Pandora 2012-05-31 kl. 22:35.
Citera
2012-05-31, 22:39
  #2
Medlem
Inte för att det egentligen spelar någon roll, men betygen är det som kontrolleras först. Först om du inte kommer in med betygen kollas HP och andra urval.
Citera
2012-05-31, 22:44
  #3
Medlem
Blixis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Inte för att det egentligen spelar någon roll, men betygen är det som kontrolleras först. Först om du inte kommer in med betygen kollas HP och andra urval.

Är det inte så att den kvot du först kommer in på blir den kvot du blir antingen via? Således om du kommer in på plats nr 2 via HP och först på plats nr 13 via betyg kommer du bli antagen i HP kvoten och således strykas ifrån betygsgruppen då du redan blivit antagen.
Citera
2012-05-31, 23:57
  #4
Medlem
1Pandoras avatar
Båda era påståenden låter sannolika... omöjligt att avgöra vem jag ska lita på .
Citera
2012-06-01, 21:37
  #5
Medlem
1Pandoras avatar
Bumpar lite.

AX3L skrev ju med säkerhet men finns det någon som också har koll och ev kan intyga att det är så?
Citera
2012-06-02, 17:57
  #6
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Pandora
Bumpar lite.

AX3L skrev ju med säkerhet men finns det någon som också har koll och ev kan intyga att det är så?


AX3L är ute och snurrar...


Jag skrev ett långt inlägg för ett par år sedan då jag beskrev hur det går till.
Dock så ser ju inte urvalsgrupperna likadana ut längre (BIII har försvunnit, BIV har blivit BF och EA har tillkommit) Så det funkar inte riktigt att hänvisa till det inlägget längre.
Så här är ett uppdaterat svar:

Först så är det ju så att alla urvalsgrupper inte ligger på samma "nivå".
Vi tar ett exempel där det finns 4 nivåer:

Nivå 1 - Platsgaranti. Urvalsgrupp PG
Nivå 2 - Betyg och Högskoleprov. Urvalsgrupper BI, BII, BF och HP.
>BI - Direktgruppen, betyg utan kompletteringar
>BII - Kompletteringsgruppen, betyg med kompletteringar
>BF - Folkhögskola
>HP - Högskoleprov
Nivå 3 - Övriga behöriga sökande. Urvalsgrupp ÖS
Nivå 4 - Sent Anmälda. Urvalsgrupp SA
Vid anmälningar som hanteras efter urval 2 tillkommer även urvalsgrupp EA, Efteranmälda.

För att det skall bli aktuellt att gå ner en nivå så skall alla på den överliggande nivån först vara antagna.
För enkelhetens skulle så säger vi att vi inte har någon sökande med Platsgaranti (det kan till exempel vara en sökande som tidigare beviljats anstånd med studiestarten).
Vår utbildning "Flashbackkunskap" har en fördelning mellan Betyg och Högskoleprov som är 66% betyg och 34% högskoleprov (så följer vi högskoleförordningen) och för enkelhetens skull så har kursen 100 platser.
Vi vet alltså att i betygsgruppen ska 66 personer antas och i hp-gruppen ska 34 personer antas.

Då fördelas först platserna mellan BI, BII och BF proportioneligt efter antalet behöriga sökande. I detta första läge så räknas en person som finns med i både BI och BII endast med en gång, detta för att många sökande finns i båda dessa grupper och att då BF missgynnas rejält om de i BI och BII räknas dubbelt.
Fördelningen sker alltså mellan två grupper BI+BII och BF.
När det sen är gjort så fördelas platserna mellan BI och BII.
Och sista steget i fördelningen av platser är att en tredjedel av platserna från BII förs över till BI.
Då säger vi att vi har en fördelning som ser ut så här:

BI: 42 platser
BII: 22 platser
BF: 2 platser
HP: 34 platser
100 platser

Sen antas den första personen från den "del" av nivån som är längst ifrån att bli full. När jag skriver del så menar jag att betyg i detta skede åter räknas som en grupp.
Och systemet anser att 0 antagna till 66 platser är längre ifrån att bli full än 0 antagna till 34 platser, så den först antagna är från betygsurvalet.
Och av de olika betygsgrupperna så är BI längst ifrån att bli full så här antas Perfekta Pelle, för han låg etta där med bäst meritvärde (om fler har samma meritvärde så har han ju kommit först pga slumpen, om inte HP används som skiljekriterium (ovanligt)). Samtidigt som han antas i BI så stryks han ur alla andra urvalsgrupper där han förekom. Vi säger att han var med i HP och BII också.
Person två som antas kommer från HP.
Person tre kommer från betygsdelen, och då BII.
And so on and so on.

Skulle de behöriga ta slut i t ex HP-gruppen så går de platserna till betygsgrupperna, alla måste ju vara antagna på en nivå för att det skall vara aktuellt att anta någon från en underliggande nivå.
När sen 100 personer är antagna så reservplaceras resten.
Och varje urvalsgrupp med sökande i tid reservplaceras från nummer 1 och uppåt.
När sen SA börjar reservplaceras så är det inte längre så att SA börjar från 1, utan den som blir första reserv i SA får sin ”riktiga” reservplats (om totalt 78 personer är reserver i BI, BII, BF, HP och ÖS så får första reserv i SA reservplats 79).

Med reservation för eventuella missar eller att jag fått det felaktigt förklarat för mig.
Citera
2012-06-02, 19:36
  #7
Medlem
Moveyourminds avatar
Det som är säkert är att ax3l bara ljög/antog ihop något (varför? vem vet).

Själv blev jag antagen på HP trots att mina betyg med god marginal var över lägsta antagna (22.0 1.8). Vad innebär detta egentligen? Innebär det då alltså att jag hade ovanligt högt hp och fick komma in efter att tex 8 från BI antagits? Eller blir det varannan hp/betyg för isf så är det ju inte den som är längst ifrån att bli full.
Citera
2012-06-03, 22:32
  #8
Medlem
1Pandoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
...
Stort tack för svar, Socrates!

Citat:
Ursprungligen postat av Moveyourmind
Det som är säkert är att ax3l bara ljög/antog ihop något (varför? vem vet).

Själv blev jag antagen på HP trots att mina betyg med god marginal var över lägsta antagna (22.0 1.8). Vad innebär detta egentligen? Innebär det då alltså att jag hade ovanligt högt hp och fick komma in efter att tex 8 från BI antagits? Eller blir det varannan hp/betyg för isf så är det ju inte den som är längst ifrån att bli full.
Moveyourmind, om jag förstår Socrates rätt så blir det varannan hp/betyg och det där om gruppen som är längst ifrån att bli full är bara för att bestämma vilken grupp man ska anta den första från.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback