• 1
  • 2
2012-05-31, 18:43
Medlem
Kan sova i ett stängt sovrum göra så att syrenivån sjunker? Luften tenderar att vara ganska unken i ett stängt rum, men hur påverkar detta syrenivån?

Mitt rum har ingen ventilation alls och jag sover med dörren stängd, då kan jag också haft rummet stängt för det mesta under 2-4 timmar innan jag lägger mig och bara sporadiskt öppna den under den tiden.
Citera
2012-05-31, 20:16
Medlem
Det är klart att syrenivån sjunker om man andas i ett stängt rum. Däremot tror jag inte att ditt är helt förslutet om nätterna utan möjlighet för luft att läcka in och ut ur rummet. Du förbrukar nog mer än vad som läcker in, så om du har dörren stängd tillräckligt länge i rummet kommer du till slut få det väldigt svårt att andas.

Off topic: När jag tänker efter borde väl syrehalten i rummet ha nån sorts påverkan på ens sömn, typ mer syre = bättre sömn. Det skulle kunna förklara varför jag är mycket mer utvilad om somrarna när jag sover med öppet fönster.
Citera
2012-05-31, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrandNewMountain
Det är klart att syrenivån sjunker om man andas i ett stängt rum. Däremot tror jag inte att ditt är helt förslutet om nätterna utan möjlighet för luft att läcka in och ut ur rummet. Du förbrukar nog mer än vad som läcker in, så om du har dörren stängd tillräckligt länge i rummet kommer du till slut få det väldigt svårt att andas.

Off topic: När jag tänker efter borde väl syrehalten i rummet ha nån sorts påverkan på ens sömn, typ mer syre = bättre sömn. Det skulle kunna förklara varför jag är mycket mer utvilad om somrarna när jag sover med öppet fönster.

Kan man verkligen förbruka syret i ett rum som är 3*4 meter och över 2 meter högt i tak på 8-10 timmar? Sover väldigt ofta med stängd dörr men tänkte att det kanske har någon negativ inverkan på kroppen eftersom att man behöver syre.
Citera
2012-06-01, 01:30
Medlem
Typiskt så är det koldioxidhalten i luften som blir för hög när luften blir "dålig". Kroppen är rätt känslig för ändringar i koldioxidhalt då det bland annat är det som ger obehagskänslan när man kvävs. Du kommer inte dö av det men det är inte behagligt.
Citera
2012-06-01, 01:45
Medlem
lithionits avatar
Att det luktar unket är inte konstigt, man fiser, svettas, sover med öppen mun i sömnen. Men du kanske kan lämna dörren på glänt när du lägger dig så du får bättre luft i rummet.
Citera
2012-06-01, 11:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caapo
Kan sova i ett stängt sovrum göra så att syrenivån sjunker? Luften tenderar att vara ganska unken i ett stängt rum, men hur påverkar detta syrenivån?

Mitt rum har ingen ventilation alls och jag sover med dörren stängd, då kan jag också haft rummet stängt för det mesta under 2-4 timmar innan jag lägger mig och bara sporadiskt öppna den under den tiden.

Rum som befinner sig i fastigheter där folk bor är aldrig täta (jag antar att du inte sover i en vacuumkammare). Du behöver inte räkna med varken syrebrist eller koldioxidförgiftning.
Citera
2012-06-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Rum som befinner sig i fastigheter där folk bor är aldrig täta (jag antar att du inte sover i en vacuumkammare). Du behöver inte räkna med varken syrebrist eller koldioxidförgiftning.

Men jag har ingen ventilation bara en dörr. Visst det slinker säkert in minimalt med luft men inte mycket, man känner inget drag heller. Sen vet jag inte om det ens är möjligt att hinna andas upp så mycket syre att den minskas till en dålig nivå på 8-10 timmar i ett rum på 3*4,5 meter och över 2 meter i tak.

Tänkte att man kanske kan utvecklas sämre vid unga år eller inte få lika bra återhämtning av att vädra allt för lite.
Citera
2012-06-02, 01:42
Medlem
Nej det är inte farligt på något vis att sova med stängd dörr, annat än att luktar äckligt i rummet före man vädrar ur det.
Citera
2012-06-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Nej det är inte farligt på något vis att sova med stängd dörr, annat än att luktar äckligt i rummet före man vädrar ur det.

Har du något som stödjer detta? Annars tycker jag inte man ska komma med helt säkra uttalanden. Jag brukar vakna upp tät i näsan och luften brukar kännas lite unken, som ett exempel. Vet inte om jag gör det med öppen dörr/fönster men.

Tänkte att om man sover med stängd dörr kanske hjärnan inte får nog med syre och utvecklas sämre?
Citera
2012-06-07, 08:15
Medlem
giraffoideas avatar
Låt oss säga att du totalisolerar dig i ett rum med måtten 2*3*3 meter. Rummet har en volym på 18 kubikmeter vilket ger 18000 liter luft. Notera att luft inte = syre så låt oss säga procenthalten är 20.5% vid normalt tryck vid havsnivå (155.8mmHg O2 / 760mmHg).

Om vi utesluter tryckförändring så innehåller alltså rummet vid start av mätning 18000*0,205=3690 L syre.
Så hur länge skulle det räcka?
Normal syrekonsumption för en vilande människa är cirka 250ml/min vilket ger 0,25*60min = 15 liter per timma.
Uträkning baserat på:
Varje timma använder vi alltså 15 liter syre. I ett rum med 3690 liter borde det alltså hålla i...
246 timmar

Med andra ord tillräckligt.
Hade ni varit 10 personer hade ni hållit er vakna i iallfall 20 timmar, men med ökad temperatur genererad från utandningsluft samt kroppstemperatur av 10 personer i ett 3 gånger 3 meters rum hade syrekonsumptionen nog ökat per person...

Notera att vi inte i första hand andas för att vi måste ta up syre i blodet.
Om koncentrationen av koldioxid i kroppen ökar, på grund av ökad atmosfäriskt tryck eller koncentration i luft, om vi minskar ventilation av lungorna eller ökar vad som på engelska heter "anatomical dead space" (tex använder en för lång snorkel), så ökar koncentrationen av protoner [H+] i kroppsvävnaderna och pH sjunker vilket slår ut kroppens enzymatiska funktioner på cellulär nivå.
Därför är det mer kritiskt att se till så att halterna av koldioxid inte ökar i ett rum.

Om syrenivån i ett klassrum sjunker till kritisk nivå så kommer kroppen inte att registrera detta och öka andningen av eleverna samt läraren, pga att kroppen inte har effektiva receptorer för syre. Destobättre är det för registrering av ökad CO2 vilket kommer leda till först hyperventilering och sedan hypoventilering.

Hoppas detta hjälpte förstå
Citera
2012-06-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giraffoidea
Låt oss säga att du totalisolerar dig i ett rum med måtten 2*3*3 meter. Rummet har en volym på 18 kubikmeter vilket ger 18000 liter luft. Notera att luft inte = syre så låt oss säga procenthalten är 20.5% vid normalt tryck vid havsnivå (155.8mmHg O2 / 760mmHg).

Om vi utesluter tryckförändring så innehåller alltså rummet vid start av mätning 18000*0,205=3690 L syre.
Så hur länge skulle det räcka?
Normal syrekonsumption för en vilande människa är cirka 250ml/min vilket ger 0,25*60min = 15 liter per timma.
Uträkning baserat på:
Varje timma använder vi alltså 15 liter syre. I ett rum med 3690 liter borde det alltså hålla i...
246 timmar

Med andra ord tillräckligt.
Hade ni varit 10 personer hade ni hållit er vakna i iallfall 20 timmar, men med ökad temperatur genererad från utandningsluft samt kroppstemperatur av 10 personer i ett 3 gånger 3 meters rum hade syrekonsumptionen nog ökat per person...

Notera att vi inte i första hand andas för att vi måste ta up syre i blodet.
Om koncentrationen av koldioxid i kroppen ökar, på grund av ökad atmosfäriskt tryck eller koncentration i luft, om vi minskar ventilation av lungorna eller ökar vad som på engelska heter "anatomical dead space" (tex använder en för lång snorkel), så ökar koncentrationen av protoner [H+] i kroppsvävnaderna och pH sjunker vilket slår ut kroppens enzymatiska funktioner på cellulär nivå.
Därför är det mer kritiskt att se till så att halterna av koldioxid inte ökar i ett rum.

Om syrenivån i ett klassrum sjunker till kritisk nivå så kommer kroppen inte att registrera detta och öka andningen av eleverna samt läraren, pga att kroppen inte har effektiva receptorer för syre. Destobättre är det för registrering av ökad CO2 vilket kommer leda till först hyperventilering och sedan hypoventilering.

Hoppas detta hjälpte förstå

Tackar! Har och andra sidan märkt att jag verkar vakna täppt i näsan vid stängt sovrum men inte när jag sover med öppet? Kvaliteten på luften kanske också blir sämre?

Men då vet jag att det inte är någon fara till så vida att jag inte barrikaderar mig i rummet i år och dagar.
Citera
2012-06-07, 20:18
Medlem
lithionits avatar
om du inte vill ha dörren öppen kan man ju alltid ha fönstret på glänt (nu när det börjar bli varmt ute)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in