Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-31, 15:54
  #1
Medlem
Jag är 22 å och har bestämt mig för att sätta segel mot en schysst utbildning med underlag för ett jävligt bra jobb i framtiden. Jag har kommit på att det inte funkar att BARA backpacka världen runt och hoppas på att musiken ska slå igenom.

Jag har underlag för att bli något riktigt fett men jag vet inte VAD! Jag är grym på att skriva, är smart och tycker om matematik. GE MIG TIPS! Var kan jag börja?
Citera
2012-05-31, 15:56
  #2
Medlem
DaGirafts avatar
Statistiker! Ett underbart och stimulerande yrke!
Citera
2012-05-31, 15:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGiraft
Statistiker! Ett underbart och stimulerande yrke!

Det låter intressant men vad gör egentligen en statistiker? Och hur blir man en sådan?
Citera
2012-05-31, 16:18
  #4
Medlem
DaGirafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Det låter intressant men vad gör egentligen en statistiker? Och hur blir man en sådan?

Du verkar inte lika motiverad som du säger om du inte ens pallar googla "statistiker".
Citera
2012-05-31, 16:27
  #5
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Jag har underlag för att bli något riktigt fett men jag vet inte VAD! Jag är grym på att skriva, är smart och tycker om matematik. GE MIG TIPS! Var kan jag börja?

Okej låter jättebra men ge oss mer underlag, vad har har du för snitt/HP och vad har du behörighet till?
Citera
2012-05-31, 16:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGiraft
Du verkar inte lika motiverad som du säger om du inte ens pallar googla "statistiker".

Det var det första jag gjorde, men jag hör gärna vad just du uppskattar så mycket om yrket. Verkar som att det är ganska brett också, så man kan väl få vilken uppgift som helst.

Det låter inte som världens roligaste jobb från det jag läst, men det verkar passa mig då man behöver tänka mycket logiskt och ha en god organisationsförmåga.

Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Okej låter jättebra men ge oss mer underlag, vad har har du för snitt/HP och vad har du behörighet till?

Mina gymnasiebetyg var riktigt tråkiga, jag läste en hantverkarutbildning jag inte alls var intresserad av och slappade igenom hela gymnasiet. På mitt första högskoleprov fick jag inte så bra poäng, men jag är 100 på att jag kan få väldigt bra poäng om jag pluggar till det. Jag har inga direkta behörigheter, jag litar på att om jag kommer på vad jag ska plugga till så kommer jag fixa det utan problem.

Annars tycker jag inte om fasta tider speciellt mycket, dvs inget 7-16 jobb. Journalist låter intressant just för skrivandet, men jag är inte speciellt aktiv eller allmänbildad inom media som man kanske bör vara. Jag är jävligt analytisk dock, och en så kallad "tänkare".

Det enda jag har haft i tanken, utan att egentligen ha någon som helst aning, är att möjligtvis syssla med finans och aktier, köpa och sälja, sitta och granska och fundera! Men fan vet jag, har inte ens läst något om ekonomi så jag vet inte så mycket om det än. Bara jag sätter mig in i något så lär jag mig i skiten snabbt, men saker jag inte är intresserad av struntar jag fullständigt i och det är därför jag inte är jätteallmänbildad.
Citera
2012-05-31, 17:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
*Mina gymnasiebetyg var riktigt tråkiga, jag läste en hantverkarutbildning jag inte alls var intresserad av och slappade igenom hela gymnasiet.

*På mitt första högskoleprov fick jag inte så bra poäng

*Jag har inga direkta behörigheter, jag litar på att om jag kommer på vad jag ska plugga till så kommer jag fixa det utan problem.

*men saker jag inte är intresserad av struntar jag fullständigt i och det är därför jag inte är jätteallmänbildad.
Det låter som att du har oerhört dåliga förutsättningar för att plugga på högskola. Det är inte menat som ett påhopp, alla är helt enkelt inte gjorda för det akademiska.

Btw, oavsett vilket program du går på kommer du läsa saker som du inte är intresserad av. De ämnen du faktiskt är intresserad av kommer inte vara speciellt kul heller, källhänvisningar, formalia och tentaångest brukar vara effektiva medel för att ta död på eldsjälarna. Om du går in med tron att högskolestudier är som att sitta och surfa på wikipedia kommer du bli besviken.

Citat:
Jag är jävligt analytisk dock, och en så kallad "tänkare".
Det tror alla att de är. Sannolikheten att du är mer analytisk än genomsnittet är låg.
Citera
2012-05-31, 17:07
  #8
Avstängd
Fixitpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanrunkarn
Det låter som att du har oerhört dåliga förutsättningar för att plugga på högskola. Det är inte menat som ett påhopp, alla är helt enkelt inte gjorda för det akademiska.

Btw, oavsett vilket program du går på kommer du läsa saker som du inte är intresserad av. De ämnen du faktiskt är intresserad av kommer inte vara speciellt kul heller, källhänvisningar, formalia och tentaångest brukar vara effektiva medel för att ta död på eldsjälarna. Om du går in med tron att högskolestudier är som att sitta och surfa på wikipedia kommer du bli besviken.

Det tror alla att de är. Sannolikheten att du är mer analytisk än genomsnittet är låg.

+1
Citera
2012-05-31, 17:16
  #9
Medlem
Offscreens avatar
EDIT:

Äsch
Citera
2012-05-31, 17:24
  #10
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Det finns väldigt mycket inom skrivandet i media och kultur. Allt ifrån manusförfattare, till copywriter, till skribent, till redaktör, till kommunikatör och webbredaktör. Det finns mycket att välja på.

Om du är intresserad av litteratur skulle du kunna läsa litteraturvetenskap tillsammans med professionell svenska på UU. Har inte hört något ifrån dessa kurser men det vore något i alla fall med kunskap i litteratur och goda kunskaper i svenska språket. Det kanske något förlag kan se som något positivt? Har även för mig att man har praktik på kandidatnivå i litteraturvetenskap. Annars kan det leda till att bli kulturskribent.

Det utbildas väldigt många journalister från högskolorna och folkhögskolorna så konkurrensen är tuff - du bör skaffa dig kontakter inom media, just sayin'. Oavsett vad du än väljer att plugga, om det är media du söker dig till.

Annars om du har ett intresse för skriva och språk kanske du kan utbilda dig till översättare? Även där en hård konkurrens. Viktigt där vore nog att studera både svenska språket och det andra språker på universitetet. I översättningen är det viktigare att kunna det språk man översätter TILL och inte från.

Om du inte trivs på högskolan kan du söka dig till folkhögskolorna i landet. Där finns det allt ifrån skrivarlinjer till radioutbildningar till filmskolor till allmän kurs om du vill "lära om dig".
__________________
Senast redigerad av dekonstrueramig 2012-05-31 kl. 17:27.
Citera
2012-05-31, 17:28
  #11
Medlem
Härligt negativ du är fanrunkarn. Du har fel, jag är gjord för det akademiska och jag är mer analytisk än vad genomsnittet är. Kan du komma med några konstruktiva tips nu istället för att hoppas på att jag ska ge upp och tro jag ska jobba på ett lager för resten av mitt liv?

Jag är medveten om att jag förr eller senare blir tvungen att läsa och studera ämnen jag inte är ett dugg intresserad av, men då det är ett måste för att nå mina mål ligger det i mitt intresse att läsa dessa ämnen.
Citera
2012-05-31, 17:37
  #12
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Härligt negativ du är fanrunkarn. Du har fel, jag är gjord för det akademiska och jag är mer analytisk än vad genomsnittet är. Kan du komma med några konstruktiva tips nu istället för att hoppas på att jag ska ge upp och tro jag ska jobba på ett lager för resten av mitt liv?

Jag är medveten om att jag förr eller senare blir tvungen att läsa och studera ämnen jag inte är ett dugg intresserad av, men då det är ett måste för att nå mina mål ligger det i mitt intresse att läsa dessa ämnen.

Tycker också du skulle gör fel i att läsa det fanrunkarn () skrev och bara lägga ner alla ambitioner. Men försök ta åt dig en del av det. Akademiska studier handlar mycket disciplin. Du anser dig intelligent, men om du nu är det så säger det inte så mycket om hur du kommer lyckas.

Skaffa bra studieteknik, hårdanalysera varför du gjorde dåligt ifrån dig på HP och gör allt för att klara det. Ha ett mål, kika runt självmant bland alla utbildningar som finns. Läs mycket böcker och skaffa bra lästeknik, kanske läsa några kurser eller naturvetenskapligt basår samtidigt som du tränar inför HP?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback