Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-02, 21:18
  #1
Avstängd
radikal08s avatar
Hej

Igår på fyllan, så pratade jag och min kusin om diverse droger.
Han sade någonting han hade hört, och jag tänkte kolla med er som VET om detta stämmer eller om det bara är bull shit.

Han sa så här;
Att överdoseringen på heroin, spelar egentlign inte någon roll om hur mycket du får i dej, utan du kan få i dej jätte lite och det blir överdosering, och om man då somnar, när man överdoserat, så är man död. Pga nerverna blir för avslappnade och hjärtat slutar slå.

Jag tyckte då att det inte lät allt för "ljugigt", men jag ville kolla med er om det stämmer eller ej. Och min kusin sa aldrig att det är så det är, utan bara att han hört det.

Så, stämmer det?

Tacksam för svar
Citera
2005-03-02, 21:40
  #2
Medlem
nyblads avatar
Hjärtat slutar inte slå eller det kanske det gör efter man har slutat att andas. En överdos är när man tagit för mycket det hörs ju på namnet...
Citera
2005-03-02, 21:43
  #3
Medlem
Hans Castorps avatar
Det stämmer faktiskt rent fysiologiskt. Den som överdoserat skall till varje pris hållas vaken. Jag tror det beror på att en intoxikering leder till att det autonoma nervsystemet slås ut och därmed även hjärtfunktionen. Att hålla den intoxikerade vaken förhindrar just att hjärtverksamheten också slås ut. Någon som jobbar med akutsjukvård här på forumet borde kunna bekräfta detta.

En liten detalj som kan nämnas, är att äldre heroinister ofta anses vara bättre på att agera vid akut intoxikering på grund av att de har erfarenhet av hur man skall agera i en sådan situation. Dödsfall inträffar främst bland yngre missbrukare.
Citera
2005-03-02, 21:50
  #4
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Hej

Igår på fyllan, så pratade jag och min kusin om diverse droger.
Han sade någonting han hade hört, och jag tänkte kolla med er som VET om detta stämmer eller om det bara är bull shit.

Han sa så här;
Att överdoseringen på heroin, spelar egentlign inte någon roll om hur mycket du får i dej, utan du kan få i dej jätte lite och det blir överdosering, och om man då somnar, när man överdoserat, så är man död. Pga nerverna blir för avslappnade och hjärtat slutar slå.

Jag tyckte då att det inte lät allt för "ljugigt", men jag ville kolla med er om det stämmer eller ej. Och min kusin sa aldrig att det är så det är, utan bara att han hört det.

Så, stämmer det?

Tacksam för svar

Jag måste kommentera den understrukna meningen, man "kan" somna utan att det är någon fara .
Det ÄR skönt att somna till, man kan alltså ta en dos och somna utan att dö .
Det är väl när man får i sig FÖR mycket och för starkt så finns det risk för att dö .
Jag är inte så hemma på just varför man dör, men detta är ett intressant ämne .
Citera
2005-03-03, 00:51
  #5
Medlem
visslarens avatar
Jag vill också veta, har inte fått nån överdos på heroin, men däremot på tramadol två gånger, när jag var oerfaren och inte visste mycket om maxdoser samt biverkningar. I mitt fall somnade jag in och var medvetslös i några minuter, vaknade med hjälp av personer omkring mig, vet inte vad som hade hänt om ingen "väckt" en till liv. Det är ju vanligt att man noddar på opiater o somnar, men det intressanta är just att veta när det är farligt. Man märker ju ibland att det går lång tid mellan andetagen när man tagit en stor dos av opiater och det i sig kan ju vara farligt, men oftast är man uppmärksam på det och gör det man kan för att piggna till om man inte vill sova förstås...

Finns ju sjuksköterskor o annan vårdpersonal här på Flashback, se så svara nu på våra frågor! *ber vänligt men bestämt*
Citera
2005-03-03, 02:02
  #6
Medlem
crassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Jag vill också veta, har inte fått nån överdos på heroin, men däremot på tramadol två gånger
Hur mycket fick du i dig då?
Citera
2005-03-03, 02:16
  #7
Avstängd
radikal08s avatar
Okej tack för alla svaren!

Sen, överdosering, behöver ju inte betyda att man fått i sig en stor mängd av drogen.

Jag överdoserade på två tabletter Ecstasy förut, och då var min tollerans nivå uppe på runt 15 tabletter....

Men just då, så orkade inte kroppen med, och jag överdoserade på endast två tabletter ,och jag somnade......


Men... just med heroin så vet jag inte hur det blir när man somnar på en överdosering, jag har aldrig sett en heroinist göra det, eller hört nån som gjort det, därför frågade jag....


Lite otäckt i sånna fall tycker jag...
Citera
2005-03-03, 03:56
  #8
Medlem
På ett behandlingshem jag var på fanns det en snubbe som under sina 15år
som jonkare överdoserat minst 3 gånger och även hjärtat hade lagt av helt
vid 2 tillfällen men läkarna fick igång det igen.


Inte säkert att man dör om man överdoserar och somnar ifall man får hjälp i tid.
Citera
2005-03-03, 07:28
  #9
Avstängd
radikal08s avatar
Men utan hjälp då? Alltså, om man överdoserar när man kanske är nånstans helt själv... och somnar....

Är chansen stor att man dör då?
Citera
2005-03-03, 12:21
  #10
Medlem
[quote=radikal08]Men utan hjälp då? Alltså, om man överdoserar när man kanske är nånstans helt själv... och somnar...."

"Är chansen stor att man dör då?"



Det tror jag helt klart
Citera
2005-03-03, 15:14
  #11
Medlem
SnoopDoGGs avatar
Ja det kan vara bra att ha Tjack till hands när man pysslar med gryn..
Citera
2005-03-03, 15:20
  #12
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG
Ja det kan vara bra att ha Tjack till hands när man pysslar med gryn..

Inget sådant på opiaterna inte, om man är med någon som OD'ar på opiater ska man ha "narcan" Naloxone till hands och ge den överdoserande personen intravenöst, finns andra medel också tror jag fast dom vet jag inte vad dom heter .
Men Narcan används utav sjukvården när dom får in någon som överdoserat på tex. heroin .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback