• 1
  • 2
2012-05-30, 19:25
Medlem
Hallå hallå

För lite mer än ett år sedan hyrde jag ut en lägenhet i andra hand. Då jag kände personen som hyrde sade jag inte upp elavtalet, utan han betalade helt enkelt de räkningarna. Allt var frid och fröjd. Vid årskiftet gick mitt kontrakt på lägenheten ut.

För en månad sedan damp det ner ett inkassobrev i min nya lägenhet. Jag har alltså bott på denna nya adressen i över ett år. Efter samtal med inkassoföretaget fick jag reda på att det var elavtalet på den gamla lägenheten det gällde, och skulle nu alltså betala elräkning för december månad och inkassoavgifter på detta. Underligt tyckte jag, då jag tycker att på fyra månader kunde de ju ha skickat en påminnelse eller dyl, detta inkassobrev var alltså det första jag hörde om ärendet.

Efter samtal fram och tillbaka mellan inkassoföretaget och elbolaget, i jakt på att reda ut vad det är jag ska betala, visar det sig till slut att jag har en slutfaktura att betala till elbolaget, och en faktura hos inkasso. I sista samtalet nämns det även i förbifarten att jag har ytterligare ett ärende hos inkassobolaget. Detta är kickern i sammanhanget.

Den allra första räkningen på elavtalet, alltså för mer än ett år sedan, är tydligen obetalt. Den har nu alltså legat och växt till sig hos inkasso till ett hemskt belopp, helt utan min vetskap. Elbolaget påpekar att det på fakturorna de skickat under året stått att en faktura är obetalt. Då jag dock inte sett dessa fakturor har jag ju inte märkt det, det står inte särskilt tydligt skrivet heller (fått en kopia på en). Men framför allt är det bara grundbeloppet på ett par hundralappar som står med. Vilket inkassobolag framgår inte, ingenting om att skulden bara växer.

Nu i samband med slutfakturan har jag alltså efter upprepade samtal med inkassoföretet fått reda på detta. De nämner alltså inte denna skulden på numera tusentals kronor de första gångerna jag är i kontakt med dem, utan först när jag på elbolagets tips aktivt frågar om ytterligare ärenden.

Får de göra så här? Om jag inte hört av mig, hade det kommit ett brev när jag fyller femtio med en halv mille i skuld?
Citera
2012-05-30, 19:40
Medlem
om du har haft en obetald faktura i över ett år borde inte det ärendet ha gått till kronofogden för länge sedan då?!

och stog inte din kompis på kontraktet hos elbolaget?
Citera
2012-05-30, 19:43
Medlem
Man tycker ju att det borde gjort det. Eller gått nånstans iaf där jag får höra om det.

Min kompis stod inte på avtalet, han betalade helt enkelt mina räkningar, så att säga. Dumt, visst, men det spelar ju ingen riktig roll i sammanhanget.

Är givetvis beredd att betala den obetalda fakturan, men de resterande tusentals kronorna i tillkomna avgifter känns inte riktigt rättvist. Då får de fanimej först berätta för mig att skulden finns.
Citera
2012-05-30, 19:55
Medlem
Jaha, då har du lärt dig att inte hyra ut i andra hand.
Det brukar sluta såhär.

Det är inget du kan göra. Det är ditt abonnemang och du är ansvarig.
Din hyresgäst har inget med saken att göra, så det är bara att betala.
Citera
2012-05-30, 20:01
Medlem
Jag vet att hyresgästen inte har något ansvar, och att det är mitt avtal.
Det jag ställer mig frågandes till är om ett inkassoföretag inte har någon sorts skyldighet att informera mig om att jag har en skuld hos dem.

Det känns inte rimligt att de kan sitta och trycka på den och låta den växa till sig utan att faktiskt försöka driva in den.
Citera
2012-05-30, 20:05
Medlem
Du har ett elavtal åt någon annan utan att kolla upp om allt är betalt i slutändan.

Bolaget har skickat en faktura som din kompis slängt, sen har han/du slängt de övriga minst två påminnelserna, samt alla inkassobreven och du har ignorerat minst 12 påminnelser som du fått till din adress, korrekt?

Och du frågar om dom får göra såhär, ja när du är femtio har du nog fått ganska många brev
Citera
2012-05-30, 20:24
Medlem
Suck. Nej jag har inte ignorerat 12 påminnelser.

Jag har inte fått ett enda brev från elbolaget till min nya adress. Det enda jag fått från inkasso är angående slutfakturan, och den köper jag att jag måste betala.

Angående det mer än ett år gamla ärendet har jag inte fått ett enda brev (förutom då antagligen orginalfakturan som jag bara kan anta att jag missade). Faktum är att jag fortfarande inte sett någon faktura från inkasso på detta, det var endast när jag uttryckligen frågade efter övriga ärenden som de över telefon berättade om det.
Citera
2012-05-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baluchitherium
Är givetvis beredd att betala den obetalda fakturan, men de resterande tusentals kronorna i tillkomna avgifter känns inte riktigt rättvist. Då får de fanimej först berätta för mig att skulden finns.

Din historia hänger inte riktigt ihop inkassobolagen håller sig till den räntan som stadgas i räntelagen alltså referens räntan + 8 % enheter vilket garanterat inte blir mer än 15 % utöver detta så har de rätt att ta en inkassoavgift på 160 kr samt påminnelse avgift på 50 kr st. med andra ord så finns det ingen möjlighet för en skuld att mångdubblas på ett år vilket du får det att låta som.

Det skall även gå att utläsa vilka summor som avser avgifter och vilka som avser påminnelser så ifall du frågar dem så kommer de veta exakt hur många påminnelser de har skickat till dig/din kompis.
Citera
2012-05-30, 21:28
Medlem
Jag inser att detta låter som en tant som blivit lurad av telefonförsäljare som svär att hon inte gått med på det hon skrivit under.

Den ursprungliga fakturan är på 216 kronor. Inkasso vill ha strax över 2000 kronor.

Jag vet helt säkert att jag inte fått någon påminnelse om detta. Har också svårt att tro att min polare skulle slänga ett inkassobrev utan att nämna något, upprepade gånger, under åtta månader.

Det du sade om räntan där, var får du det ifrån? Vore trevligt att ha något att hänvisa till. Jag har ju som sagt inte sett någon faktura på dessa 2000 kronor så vad som är vad på den notan vet jag inte.
Citera
2012-05-30, 21:40
Medlem
Räntelagen 6§

https://lagen.nu/1975:635

Men tro mig de använder rätt ränta iaf så länge du har något av de seriösa elbolagen. Vilket inkassobolag använder de?
Citera
2012-05-30, 22:16
Medlem
Nej det är sant givetvis, det lär dem ju ha rätt fin koll på.

En gång glömde jag bort en prenumeration på en tidning och det gick till inkasso och det är ju bara att hosta upp pengarna. Som sagt, vet att jag framstår som en gnällspik som tycker världen är orättvis när jag inte klarat av att betala mina räkningar som folk. Med tidningen var så fallet, men då klagade jag inte. Men detta känns helt orimligt. Över ett år hos inkasso, utan att jag får veta om det och sen kräva mig på ränta. Vem vet var mer det ligger och tickar upp skulder? Tänk om startavgiften på min förrförra telefon glömdes bort? Det lär vara en saftig penning vid det här laget.

Jag lär ju i slutändan få betala skiten, antar att det är ytterst sällan nån vinner sånt här?
Citera
2012-05-30, 22:32
Medlem
Som sagt jag köper inte att det inte gått ut påminnelser. Men hade jag varit som dig så hade jag skipat inkasso och ringt upp elbolaget och försökt komma fram till någon lösning med dem. För som det fungerar med de vanligaste inkassobolagen så är det företaget som bestämmer vad som ska hända.

Det brukar vara så att räntan tillfaller företaget medan alla avgifter tillfaller inkassobolaget. Oavsett ifall du betalar eller ej så är företaget skyldiga att betala dessa avgifter till inkassobolaget. Så dessa avgifter kommer du antagligen aldrig kunna prata dig ur men räntan är inte omöjligt då detta inte blir en kostnad för företaget iaf.

Det är antagligen därför som den inte gått till Kronofogden också för då blir företaget skyldiga att betala kronofogde avgiften på 6-800 (vet inte exakt) även detta oavsett ifall du betalar eller inte.

Är du helt 100 på att det inte gått ut något brev så ska du givetvis bestrida fakturan då ställs företaget mellan valet att driva den vidare eller lägga ner den. Går den till kronofogden så kan du även där bestrida den och då kommer målet att avgöras i tingsrätten återigen ifall företaget inte väljer att lägga ner fordran.

Men personligen så hade jag försökt lösa det med företaget går inte det så betala det är en himla massa jobb för 2000 kr när det faktiskt är du som har strulat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in