• 1
  • 2
2012-05-30, 23:04
Medlem
Jag köper absolut att du inte köper att det inte gått ut fakturor. Passar på att tacka för svaren också.
Men sanningen är den att jag helt enkelt inte fått något brev om detta, så det blir nog till att bestrida hela grejen, ja.

Ponera att det är som jag påstår att det är, att jag inte fått några brev. Vad tror du då är oddsen? Ligger bevisbördan på mig så att säga? Vad avgörs det på? Kommer ju aldrig kunna bevisa att det inte är som du tror, att jag helt enkelt skitit/glömt fakturorna.

Och som sagt, tackar för att du tar dig tid.
Citera
2012-05-30, 23:23
Medlem
Tja din största chans som jag ser det ifall du tänker envisas med att driva det vidare är väll i så fall att fråga vilken adress de skickat fakturorna till och påpeka att du inte har bott på den adressen under den tidpunkten.

Men mitt råd blir ändå försök lösa det genom samtal går inte det så betala. Betala du nu så blir det ingen prick hos kronofogden vilket det kan bli ifall den skickas vidare dit plus extra avgiften på 6-7 00. Vet faktiskt inte vad som händer med betalningsanmärkningar ifall man förlorar i rättwen men betydligt dyrare blir det iaf.

Kan inte heller svara på vilka chanser du skulle ha när ett mål väl har gått så långt så brukar vi helt enkelt släppa det och överlåta hela affären till en jurist.

Men ifall du funderar på att dra det vidare så bör du ju själv kontakta en jurist (dyrt) för att få ett professionellt uttalande. Alternativt så kan du alltid ringa till din kommuns konsument rådgivare (gratis) http://www.konsumentverket.se/sv/Personlig-Radgivning/ för att få deras syn på saken. de brukar ha hyfsad koll på läget inom det här området.
Citera
2012-05-31, 00:13
Medlem
Hm okej. Ska ringa den konsumentverketgrejen imorgon, så får vi se. Jag lär ju betala skiten i slutänden för det lär ju vara den billigaste vägen ut i vilket fall, som du säger. Vilket suger apballe då jag för en gångs skull tycker mig ha rätt. Snacka om "the little man"-situation.

Tack för dina råd.
Citera
2012-05-31, 10:16
Medlem
Ring och säg som det är, du har missat räkningen och inte fått några påminelser från inkassobolaget. Säg att du betalar räntan plus beloppet. Du betalar inte påminelseavgifterna eftersom du inte fått dom. Vill dom inte gå med på det så kräver du att dom specifierar exakt när och till vilken adress dom skickat breven. När du fått reda på det så bestrider du helt om det inte är skickat till rätt adress. Är det skickat till rätt adress så får du fundera på hur du vill göra. Antagligen är det inget som dom skulle driva till tingsrätt, specielt eftersom det faktiskt är möjligt att du inte fått breven.
Citera
2012-05-31, 11:19
Medlem
Ringde inkassoföretaget på råd av konsumentrådgivningen.

Inkasso hävdar att de skickat ett brev, som gått i retur. Därefter har de bedrivit adressforskning och först nu hittat mig, därför har jag fått det först nu.

Detta är märkligt av två anledningar:
En adressforskning borde tagit 4 sekunder, inte ett år. En sökning på eniro eller dyl och min adress kommer fram.

Den andra anledningen är att jag faktiskt fortfarande inte fått fakturan. Jag fick som sagt en annan faktura från inkassoföretaget, för samma elbolag, men inte denna stora, den har jag fortfarande inte sett röken av.

Tänkte nu skriva brev till inkassoföretaget (med adressen noga bifogat) och be dem skicka ut fakturan.
Sen när jag fått den vet jag ju vad jag ska betala och vad jag ska bestrida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in