• 1
  • 2
2012-05-29, 20:57
Medlem
http://st.nu/medelpad/timra/1.463698...ed-skallskador
http://st.nu/medelpad/timra/1.463930...kan-klaras-upp

Någon som vet mer om det här??

Det som har kommit fram av "skvaller på stan" så här långt är följande:
Mannen i fråga var på "Avenyn" i Sundsvall med en kompis. I baren kom några för honom helt okända män, av vad som ser ut att vara "Jugoslaviskt" ursprung, fram till dem och började tjafsa och mucka helt oprovocerat. Enligt utsago sa kompisen att de skulle gå hem till honom istället så att det inte vart något mer tjafs vilket de kommer överens. När de hämtat jackorna kom männen efter och tjafset fortsatte verbalt hela vägen ut från Avenyn, vilket ska ha setts och hörts av vakterna på stället utan att de ingrep, och en bit därifrån. När mannen och kompisen till sist gick mot männen för att ta reda på vad problemet är hoppar en av männen bakom en buske och drar fram en planka och slår den först över knät och sedan i huvudet på kompisen. Samtidigt drar en annan man fram en spade från under en bil och slår den i huvudet på mannen i fråga.

Här finns sedan ett stort glapp i händelseförloppet!!

Mannen och kompisen skiljs åt i stridens hetta och när kompisen äntligen blir av med sin antagonist och kommer tillbaka till platsen där de skiljdes åt finns mannen inte längre kvar på platsen. Kompisen letar och finner honom tillslut medvetslös på lastbryggan utanför "Städbutiken", som ligger efter Bergsgatan inte långt från Avenyn.

Enligt polisen finns det tecken som tyder på att mannen har fallit från "taket" på städbutiken (som verkar vara ett lättillgängligt område med ev en gångväg nedanför en hyreshus och där avsatsen är avskärmat av ett vanligt ca midje-högt trästaket) - ett fall på ca 4 meter. Polisen tror att han antingen har hoppat ner för att fly, ramlat ner av misstag eller blivit kastad ner från taket. Enligt polisen var det tur att lastbryggan var av trä annars hade han aldrig överlevt. Skallskadorna motsvarar inte skador från endast ett fall (skadorna är på båda sidorna av huvudet och inte bara på ena sidan) och mannen har ej heller skador på ben, knän, fötter eller händer/armar så som vore fallet i fall han medvetet hoppat ner - var sig han hoppat över staketet eller "firat ner" sig med armarna. I och med att staketet finns där och är så pass högt verkar det föga troligt att han av misstag ramlat över det. Det lämnar kvar alternativet; att någon slagit honom medvetslös med spaden sedan kastat ner honom 4 meter och lämnat honom där för att dö.

Mannen förs omedelbart till Sundsvalls Sjukhus och vårdades på IVA med svåra skallskador och flygs sedan nedsövd med helikopter till Umeå Universitets sjukhus där han opereras bla för att "hjärnvätska" läker ut genom öronen. Han vådas även multipla frakturer i skallen och ryggen, en punkterad lunga och inre blödningar från svalget och näsan. Han ligger medvetslös i flera dagar men vaknar sedan men det tar dockytterligare många dagar innan han överhuvudtaget kan prata, dricka eller äta fast föda igen.

På grund av de grova skallskadorna minns han ingenting av varken händelsen eller kvällen. Även hans kompis, som trots att han klarade sig betydligt bättre även han fick åtminstone ett slag i huvudet av ett tillhygge, har svårt att minnas kvällen klart.

Dagarna efter anmäler en man sig själv för gärningen. En annan misstänkt man gömmer sig men letas upp och grips av polisen. Det kan ha funnits en tredje misstänkt i sammanhanget också men det är i nuläget osäkert.

Idag läggs förundersökningen ner!! Kammaråklagare Jens Göransson skriver i förundersökningen att: "Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökning. På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt."

--

Någon som vet något om det här? Någon som bor i hyreshuset ovanför "Städ Butiken" på Bergsgatan som sett eller hört något av händelsen? Eller någon av vakterna som vet något? Någon som vet vilka de misstänkta är, vilka kontakter de är osv? Någon som har några teorier på motiv?

Mannen i fråga verkar just nu helylle utan varken några skummare kontakter eller förflutet. Överfallet verkar dock väl planerat (med tillhyggen utlagda) men då männen verkar vara okända för mannen och hans kompis verkar offren för överfallet vara slumpmässiga. Kan det vara att de tog fel på person eller ville de bara slå sönder ett slumpmässigt offer??

Vad tror/vet ni?
Citera
2012-05-29, 21:44
Medlem
M.Skillts avatar
Den man som spräckte skallen startade slagsmålet och när han insåg att han inte kunde vinna så flydde han hals över huvud och i sin panik så glömde han bort att det var 4m ner till marken. Pang sen så fick han igen vad han arbetat ihop när han slog i backen med dunder och brak. Ingen som har kastat ner honom eller dylikt. Vad gäller de övriga skadorna så kommer de av helt vanligt handgemäng, dvs knytnävar.

En rätt underhållande historia om hur saker och ting kan bita en i arslet.

/Micke
Citera
2012-05-30, 00:11
Medlem
Citat:
Den man som spräckte skallen startade slagsmålet och när han insåg att han inte kunde vinna så flydde han hals över huvud och i sin panik så glömde han bort att det var 4m ner till marken.
Om så varför gick då en av de misstänkta och anmälde sig själv? Hävdades nödvärn?

Hur gick det till när mannen i fråga startade slagsmålet?

Hur kommer det sig att de misstänkta följde efter ut från krogen för att fortsätta tjafset (enligt utsago av vakterna) om de inte sökte bråket?

Om han flydde i panik och hoppade 4m ner hur kommer det då sig att han inte har några skador på ben och armar som man brukar ha om man faller?

Citat:
Vad gäller de övriga skadorna så kommer de av helt vanligt handgemäng, dvs knytnävar.
Utav vad jag hört tyder ingen av hans skador på "helt vanligt handgemäng" med knytnävar.

Citat:
Om det är en underhållande historia berätta den gärna så som du hört den - den verkar skilja sig en hel del från den historia som jag hört.
Citera
2012-05-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Den man som spräckte skallen startade slagsmålet och när han insåg att han inte kunde vinna så flydde han hals över huvud och i sin panik så glömde han bort att det var 4m ner till marken. Pang sen så fick han igen vad han arbetat ihop när han slog i backen med dunder och brak. Ingen som har kastat ner honom eller dylikt. Vad gäller de övriga skadorna så kommer de av helt vanligt handgemäng, dvs knytnävar.

/Micke

Jag tror dig rakt av. Har du något namn på fåntratten eller var det en sån som man ändå inte vet vem det är?
Citera
2012-05-30, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seigan
Om så varför gick då en av de misstänkta och anmälde sig själv? Hävdades nödvärn?

Hur gick det till när mannen i fråga startade slagsmålet?

Hur kommer det sig att de misstänkta följde efter ut från krogen för att fortsätta tjafset (enligt utsago av vakterna) om de inte sökte bråket?

Om han flydde i panik och hoppade 4m ner hur kommer det då sig att han inte har några skador på ben och armar som man brukar ha om man faller?

Utav vad jag hört tyder ingen av hans skador på "helt vanligt handgemäng" med knytnävar.

Om det är en underhållande historia berätta den gärna så som du hört den - den verkar skilja sig en hel del från den historia som jag hört.

Seigan, du var ju med där och försöker få skiten till nåt annat. Det är övertydligt.
Citera
2012-05-30, 02:58
Medlem
Citat:
...var det en sån som man ändå inte vet vem det är?
Med tanke på att jag skrev att snubben verkar utifrån vad jag hört vara helylle så lär inte ett stenhårt gangsta-troll som du veta vem det är

Citat:
Seigan, du var ju med där och försöker få skiten till nåt annat. Det är övertydligt.
Jag var inte på plats - är inte ens på samma kontinent. Sorry gör dig besviken - gråt inte för det Allt jag skrev är hörsägen hört på avvägar från olika håll och inte från någon av de inblandade så uppgifterna har egentligen ingen trovärdighet i sig - de är som jag sa i början av posten "skvaller". Därför jag undrar om någon hört något annat skvaller som kan bekräfta eller dementera det jag hört.

Den bild jag fick var att det var en ytterst brutal misshandel på gränsen till mordförsök (en spade i huvudet och kastad från 4 meters höjd är i min bok inget man gör om man bryr sig ett skit om personen lever eller dör) som i stunden verkade helt oprovocerat, snarare planlagd (då de ska ha lockats till en plats där tillhyggen redan var utlagda). Tycker det låter sjukt fegt och helt fucked up om det var helt oprovocerat och slumpmässigt, men det kan ju ligga något annat bakom här... Tänkte om det var en så brutal misshandel som det lät lär det ju snackas, skvallras och spekuleras en hel del - det gör det ju alltid i en liten håla som Sundsvall. Så har någon en annan bild av händelseförloppet så lyssnar jag gärna.

Dock kan alla små-troll, ja även stenhårda gangsta-troll som du för den delen, gå och leka någon annanstans då ni är förbannat tröttsamma när ni sätter igång och stör vuxnas samtal. "pchu - schas!"
Citera
2012-05-30, 03:09
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seigan
När mannen och kompisen till sist gick mot männen för att ta reda på vad problemet är hoppar en av männen bakom en buske och drar fram en planka och slår den först över knät och sedan i huvudet på kompisen. Samtidigt drar en annan man fram en spade från under en bil och slår den i huvudet på mannen i fråga.
De hade tidigare alltså ställt en planka bakom en buske och lagt en spade under en bil bara utifall de behövde bygga något eller kanske gräva en grop? Sedan råkade det bara bli bråk just där de råkat placera brädan och spaden? Intressant sammanträffande.
Citera
2012-05-30, 03:21
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Den man som spräckte skallen startade slagsmålet och när han insåg att han inte kunde vinna så flydde han hals över huvud och i sin panik så glömde han bort att det var 4m ner till marken.
Få sen nu om jag förstått detta rätt. De klättrade alltså först upp på ett tak och där startade en person ett slagsmål? Sedan försökte han komma därifrån men glömde att han innan han startade slagsmålet klättrat upp på ett tak?

Citat:
Bisarr är nog ett lämpligare ord än underhållande.
Citera
2012-05-30, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
De hade tidigare alltså ställt en planka bakom en buske och lagt en spade under en bil bara utifall de behövde bygga något eller kanske gräva en grop? Sedan råkade det bara bli bråk just där de råkat placera brädan och spaden?
Jo men i bland kan ju begäret att bygga något och gräva lite komma framåt småtimmarna efter en krogrunda... Eller hur var det där nu...

Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Intressant sammanträffande.
Mmm - sammanträffanden kan vara intressanta ibland...
Citera
2012-05-30, 05:26
Medlem
Citat:

/Micke

Har du mera information så här några dagar efteråt? Det hände natten mot lördag.

.
Citera
2012-05-30, 12:16
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Har du mera information så här några dagar efteråt? Det hände natten mot lördag.

.
Det inträffade natten mellan 20:e och 21:a april.
Citera
2012-05-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
Det inträffade natten mellan 20:e och 21:a april.

Såja! Lugn och fin tarmskalle!

Jag kollade bara artikeln och där stod det just "natten mot lördag".

.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in