Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-29, 20:13
  #1
Medlem
Är det fler än jag som har värdelös mottagning på sin HTC One X?

Vi är 3st med samma abonnemang på jobbet, där dom andra har klart godkänd täckning, medan jag har ett rött kryss där det borde vara staplar. dom andra lurarna är Iphone 4 och LG diadora?? och en HTC av äldre modell.

Ringde till min nätoperatör och där berättade dom, att dom brukar skicka tillbaka telefonerna för att HTC skall montera in ytterligare en antennslinga??

Givetvis ringde jag även HTC.. men där kände dom inte till att dom gör så, utan supporten trodde att det var fel på mitt simkort??

Så antingen vet inte supporten ett skit eller så ville han mörka lite för mig...

Nu till frågan: är det någon som har fått en ny antenn i sin telefon efter att dom har klagat?
Om så är fallet blev det bättre mottagning?
Citera
2012-05-29, 21:05
  #2
Medlem
vim_mortiss avatar
Det första tipset är att antingen testa med ett annat simkort eller testa simkortet i en annan telefon. Angående det om en extra antennslinga känns konstigt, då skulle det alltså från början finns uttag för det men inte blivit monterat. Tror snarare att dem byter ut antennen. Men hjälper det inte med byta simkort så lämna in den till återförsäljaren så den går på service.
Citera
2012-05-29, 21:29
  #3
Medlem
Tyckte själv att det lät udda.. men operatören lät säker så jag skall kolla om dom kan ordna en lösning.
För jag har nada mottagning.....
Citera
2012-05-29, 23:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawano1
Tyckte själv att det lät udda.. men operatören lät säker så jag skall kolla om dom kan ordna en lösning.
För jag har nada mottagning.....
Att testa med ett annat SIM-kort är standard för alla (100%) problem relaterade till mottagning, samtalskvalitet, brutna samtal och liknande.

Att testa ett annat SIM-kort tar fem minuter att göra, att skicka in telefonen för reparation när SIM-kortet är felkällan tar någon vecka där du får vara utan telefon och där resultatet är att du är tillbaka på ruta noll. Helt rimligt alltså. Att HTCs support inte ville känna sig vid att lösningen är att installera en till antenn är också helt rimligt eftersom det är helt befängt att påstå att det är vad som görs. Man designar inte telefoner extra stora för att få plats med en till antenn om det visar sig att den som finns med inte räcker.

Var supporten helt övertygad om att felet var i SIM-kortet och att chansen att felet kunde vara ett måndagsexemplar av telefonen var obefintlig?
Citera
2012-07-10, 21:32
  #5
Medlem
tja. Reparerar Endeavor eller HTC One X som man kallar den. Mottagningsproblem kommer in då och då men då är det oftast att antennkabeln sitter löst och det är bara att trycka dit den igen och du har mottagning, annars byter man Bezel:n alltså bakre skalet. och då har du mottagning om inte är det Antenna Boardet och den byter vi inte så ofta eftersom felet ligger i kabeln oftast. Men om alla dessa tre inte ger resultat då är Mainboardet som byts och detta är väldigt sällan man gör det för mottagningsproblem. Men goda nyheten är att det är In warranty så skicka in och du får det pröjsat eller öppna mobilen och tryck dit kabeln
Citera
2012-07-10, 21:36
  #6
Medlem
Vill tillägga också att det kanske är bäst att skicka in den men att säga att WLAN är konstigt, att förbindningen försvinner efter 20 minuter eller mer. Då måste dom byta Mainboard och lägga till några distanser på mainboardet p.g.a WiFi "flärparna" tryck lätt ner när man har mobilen i fickan och då får man sämre WLAN mottagning. Detta felet är väldigt vanligt och HTC har gett ut order om att detta skall åtgärdas.
Citera
2013-02-04, 13:43
  #7
Medlem
Uppenbarligen så är iPhone bättre och du borde byta till Telenor. In your face!!
Citera
2013-02-06, 16:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kishk
Vill tillägga också att det kanske är bäst att skicka in den men att säga att WLAN är konstigt, att förbindningen försvinner efter 20 minuter eller mer. Då måste dom byta Mainboard och lägga till några distanser på mainboardet p.g.a WiFi "flärparna" tryck lätt ner när man har mobilen i fickan och då får man sämre WLAN mottagning. Detta felet är väldigt vanligt och HTC har gett ut order om att detta skall åtgärdas.

Ja precis, det är bra ifall kunden ljuger om problem som inte finns för att få lösningar.
Problemet i ditt tips uppstår ju dock när telefonen skall undersökas av teknikerna och
det visar sig att det inte är något fel, och då inget fel hittas kommer inte heller något mainboard
att bytas.

Troligtvis är det SIM-kortet, som någon ovan skrev tar det 5 minuter att kontrollera istället
för att skicka in den i en-två veckor och få tillbaka den som NFF för att felet ligger i SIM-kortet
och inte i telefonen.

Skulle det inte funka med andra SIM-kort(Se till så att telefonen inte är operatörslåst till någon annan operatör) då, då kan du be din återförsäljare skicka in den på service åt dig.

För övrigt; Lyssna inte på vad din operatör säger, varför skulle de veta mer än HTCs egna support?
De vet ju uppenbarligen inte vad de pratar om utan i vanlig Operatörs-anda skyller de ifrån sig på någon annan.
Ungefär som när de påstår att "Nejnej, det är inget fel på vårat nät just nu, det är din telefon som det är fel på och du borde prata med tillverkaren". När sanningen är att de själva har plockat ner sitt nät för att de håller på att slå ihop det med någon annan operatör de köpt upp/blivit uppköpta av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback