2012-05-29, 17:41
Medlem
E.Erikssons avatar
Referat av hovrättens dom:

Citat:
Det är i målet utrett att mannen och den 14-åriga flickan genomfört ett samlag och att mannen uppfattat samlaget som frivilligt. Detta, i kombination med den korta tid som återstod till dess flickan skulle fylla 15 år, gör att brottet ska bedömas som sexuellt utnyttjande av barn och inte våldtäkt mot barn. Tingsrätten har bestämt påföljden till ett års fängelse. Med hänsyn till att gärningen begicks endast ett par timmar innan flickans 15-årsdag anser hovrätten att straffvärdet motsvarar åtta månaders fängelse.

Vad ska man säga om detta? Är det verkligen rimligt att några enstaka timmar hit eller dit ska få avgöra var denna stackare kommer att spendera de närmaste åtta månaderna?
Citera
2012-05-29, 17:43
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Är det verkligen rimligt att några enstaka timmar hit eller dit ska få avgöra var denna stackare kommer att spendera de närmaste åtta månaderna?

Ja, hur skulle man annars tolka lagen hade du tänkt?
Citera
2012-05-29, 17:45
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson

Sant, antingen är man 15, eller inte.
Citera
2012-05-29, 17:46
Medlem
Hur gammal var mannen då?
Citera
2012-05-29, 17:46
Medlem
Zelogaths avatar
Det hade ju varit ett ganska lustigt, fullt fungerande samhälle om man tog hänsyn till massa saker och tummade lite hit och dit på lagen

Surt sa mannen som inte kunde hålla dasen i styr ett par timmar till
Citera
2012-05-29, 18:06
Medlem
kepspojkens avatar
Vore intressant att veta hur gammal mannen var.

Sen så tycker jag att lagen borde säga att man är byxmyndig det ÅR man fyller 15 och inte den DAG. Visst kan detta ge fel signaler om att det skulle vara ok att knulla 14-åringar men då kan man ju höja och säga det ÅR man fyller 16.
Att sätta lagar efter vilken DAG man råkar vara född på är i min mening löjligt.
Citera
2012-05-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Eriksson
Vad ska man säga om detta? Är det verkligen rimligt att några enstaka timmar hit eller dit ska få avgöra var denna stackare kommer att spendera de närmaste åtta månaderna?
Det verkar inte helt klart att det verkligen varit straffritt om det skett några timmar senare. Finns det någon länk till fulltextdom eller närmare beskrivning av omständigheterna?

Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Man skulle ju kunna tolka efter avsikt snarare än bokstav. Vilket man alltså gör ganska mycket i svensk rätt.

I det här fallet är antagligen både förarbeten och lagtext dålig, men man vet ju aldrig.
Citera
2012-05-29, 18:42
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepspojken
Vore intressant att veta hur gammal mannen var.

Sen så tycker jag att lagen borde säga att man är byxmyndig det ÅR man fyller 15 och inte den DAG. Visst kan detta ge fel signaler om att det skulle vara ok att knulla 14-åringar men då kan man ju höja och säga det ÅR man fyller 16.
Att sätta lagar efter vilken DAG man råkar vara född på är i min mening löjligt.

Det hjälper föga mot denna typ av marginaleffekt, du kan fortfarande stå inför det faktum att ett knull efter tolvslaget på nyår är fullt lagligt samtidigt som det några timmar tidigare utgör VÅLDTÄKT AV BARN. Vilket lite illustrerar problemet med lagen, i vanliga civila sammanhang är det inga problem med åldersgränser typ krogen, körkort, systemet etc etc. men när skillnaden mellan en helt laglig handling och ett synnerligen grovt brott blir så hårfin så har du en felkonstruerad lagstiftning.
Citera
2012-05-29, 18:45
Medlem
Finns det någon möjlighet att få tag på domen som pdf eller annan elektronisk form?
Citera
2012-05-29, 18:50
Medlem
hur gammal är mannen?

är han i tonåren är de ju sorgligt med några timmar blir till 8 månader
Citera
2012-05-29, 19:02
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukenfittanbajs
hur gammal är mannen?

är han i tonåren är de ju sorgligt med några timmar blir till 8 månader
Född 1985 av allt att döma.
http://sv.scribd.com/doc/90511338/B9904-11
Citera
2012-05-29, 19:02
Medlem
E.Erikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Lumley
Det verkar inte helt klart att det verkligen varit straffritt om det skett några timmar senare. Finns det någon länk till fulltextdom eller närmare beskrivning av omständigheterna?

Man skulle ju kunna tolka efter avsikt snarare än bokstav. Vilket man alltså gör ganska mycket i svensk rätt.

I det här fallet är antagligen både förarbeten och lagtext dålig, men man vet ju aldrig.

Vi får referat av domar tilll jobbet så detta är allt jag har. Om det finns andra omständigheter som gjorde att domen blev som den blev vet jag inte. Handlar det bara om några timmar hit eller dit för att frikänna eller döma till fängelse så tycker jag att Hovrätten har varit hård i sin bedömning (även om man mildrade Tingsrättens dom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in