2022-05-24, 17:21
Bannlyst
(FB) Varför valde japanerna att attackera just Pearl Harbor?
Citera
2022-05-24, 17:21
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
för att amerikanska (stillhavs) flottan var det egentligen enda hotet mot japansk expansion i asien.
Vilket även visade sig vara en korrekt analys utifrån utgången.

Okej, tack.
Citera
2022-05-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Trodde de att de skulle kunna besegra USA? Projektet verkar ju totalt döfött?
Sänds ett program om det i SVT i kväll så kanske man får ett svar där.

För att japsen ville få fritt spelutrymme i Sydostasien för att kunna erövra och säkra oljan som fanns där. Man visste att man militärt aldrig skulle kunna besegra USA men hoppades på att USA när de undermänniskor de var insåg att Östra och Sydöstra Asien kontrollerades av Japan insåg att det var meningslöst att kriga mot dem och ett krig mer herrefolket skulle kosta för mycket för USA även efter att byggt upp Stilhavs flottan.
Citera
2022-05-24, 17:31
Medlem
snivlems avatar
Citat:

Vad sägs om att klämmar ur dig vad det programmet heter ??
Senast redigerad av snivlem 2022-05-24 kl. 17:48.
Citera
2022-05-24, 17:37
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Vad sägs om att klämmar ur dig vad det programmet herer ??

Världens historia
SVT2 idag 24 maj kl 20:00-21:00
Citera
2022-05-24, 17:49
Medlem
Jag antar att britterna lurade dom till att tro att USA var på väg att gå med i Kriget mot Tyskland och Japan.
Citera
2022-05-24, 17:52
Medlem
Soterns avatar
Jag har tidigare hört äldre berätta att USA la upp krigsfartygen så exponerande att Japan skulle frestas att anfalla för USA skulle ha en förevändning för att gå med i kriget. Men jag vet inte.
Citera
2022-05-24, 17:55
Avstängd
En mer relevant fråga tycker jag är varför vi talar om anfallet på just Pearl Harbor. Japan anföll en hel massa mål samtidigt, och anfallet på Filippinerna (då tillhörande USA) känns större än ett bombanfall på en militärbas.
Citera
2022-05-24, 18:58
Avstängd
Pausaniass avatar
USA stoppade oljeexporten till Japan. Japan behövde olja och den enda tillgången i närområdet var i Holländska Ostindien (nuvarande Indonesien), för att våga anfalla och erövra dessa områden så behövde den japanska flottan ha ryggen fri. Det enda riktiga hotet var den amerikanska flottan med sin stora flottbas på Hawaii. Man anföll Pearl Harbour och sedan erövrade man de holländska oljefälten (osv).
Citera
2022-05-24, 20:23
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Japan angrep Pearl Harbor eftersom de angrep USA i Filippinerna och västra Stilla havet och samtidigt hade resurser för att försöka slå ut USA.s flotta där.

Anledningen till att man angrep amerikanska öar i västra Stilla havet var för att man behövde dessa som en del av en defensiv barriär mot USA.s motavfall, som skulle bli en konsekvens av att Japan angrep USA på Filippinerna.

Anledningen till att man angrep Filippinerna, var eftersom de amerikanska förbanden på Filippinerna (som förstärktes mycket snabbt, med bl.a. samtliga operativa B-17-bombflygplan) hotade Japans sjöförbindelser med Nederländska Ostindien (dagens Indonesien), som Japan planerade att angripa.

Anledningen till att Japan planerade att angripa Nederländska Ostindien, var eftersom man behövde oljan där.

Anledningen till att man behövde oljan på Nederländska Ostindien, var eftersom USA, Storbritannien och Nederländerna hade infört ett embargo mot Japan.

Anledningen till att USA, Storbritannien och Nederländerna hade infört ett embargo mot Japan, var p.g.a. Japans anfallskrig (och folkmord) mot Kina och Franska Indokina och att Japan inte gick med på dessa tre länders krav på att dra sig tillbaka.

Citat:
Jag har tidigare hört äldre berätta att USA la upp krigsfartygen så exponerande att Japan skulle frestas att anfalla för USA skulle ha en förevändning för att gå med i kriget. Men jag vet inte.

Nej. De amerikanska fartygen tillbringade den mesta tiden till havs och väl i hamn så skyddades de av eget och landbaserat luftvärn, samt landbaserat jaktflyg. USA trodde dock att ett eventuellt anfall från Japan skulle komma tidigare, så när Japan anföll, så var beredskapen lägre p.g.a. man behövde ta igen underhåll på f.f.a. sina havsövervakningsflygplan. Få trodde vidare ö.h.t. att Japan skulle kunna anfalla öarna direkt med hangarfartygsflygplan, eftersom de japanska fartygen inte hade räckvidd nog att nå Hawaii och tillbaka och att Japan inte kunde tanka hangarfartygen och slagskeppen till havs.

Tekniken som gjorde tankning till havs av större örlogsfartyg praktisk hade nämligen utvecklats först 1939-1940 i USA och man hade ingen information som tydde på att Japan (eller något annat land) hade en liknande förmåga.

Så på Hawaii var man mest oroade av anfall från ubåtar och sabotage av de många japanamerikanerna på öarna.
Citera
2022-05-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
för att amerikanska (stillhavs) flottan var det egentligen enda hotet mot japansk expansion i asien.

Men deras underrättelser måste ha varit urusla, större andelen av USA:s krigsfartyg var frånvarande från Pearl Harbor, speciellt saknades hangarfartygen. Uppenbarligen kände USA till anfallet i förväg (har bekräftats av historieforskningen) och flyttade bort det värdefullaste.
Citera
2022-05-24, 21:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Men deras underrättelser måste ha varit urusla, större andelen av USA:s krigsfartyg var frånvarande från Pearl Harbor, speciellt saknades hangarfartygen. Uppenbarligen kände USA till anfallet i förväg (har bekräftats av historieforskningen) och flyttade bort det värdefullaste.

mm , det var ju före twitters tid, att "någon" visste om det är vad jag vet bekräftat, att hangarfartygen fått order om att lämna pearlharbour pga av en stundande anfall var dock en nyhet.

även om man är konspiratorisk lagd skulle jag nog förväntat mig att man haft fler plan i luften alternativt passat på att överraska den japanska flottan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in