2012-05-28, 13:04
Medlem
Jag har länge sökt efter riktig information kring varför japanerna valde att attackera just Pearl harbor och inte någon annan bas. Har knappt hitta några källor och de jag hittat har inte varit tillräckliga eller trovärdigt nog. Undrar därför om det finns någon här som kan ge mig lite konkreta tips på både filmer och källor, mycket tacksam för svar!
Citera
2012-05-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinneaW
Jag har länge sökt efter riktig information kring varför japanerna valde att attackera just Pearl harbor och inte någon annan bas. Har knappt hitta några källor och de jag hittat har inte varit tillräckliga eller trovärdigt nog. Undrar därför om det finns någon här som kan ge mig lite konkreta tips på både filmer och källor, mycket tacksam för svar!

Kanske för att Stilla havsflottan låg där och man vill försöka slå ut så mycket som möjligt av den???

Otur för japparna bara att hangarfartygen inte låg inne just då..

Sedan så fanns det inge större flottbas ens i närheten..

Svårare än så var det inte..

.
Citera
2012-05-28, 13:10
Medlem
Pearl harbor va ett viktigt strategiskt läge och genom att slå ut den så fick Usa:s hela stillahavsflotta en rejäl törn.
Citera
2012-05-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Pearl harbor va ett viktigt strategiskt läge och genom att slå ut den så fick Usa:s hela stillahavsflotta en rejäl törn.

Det är det vanligaste argumentet man hör. Men varför landsteg man inte på Pearl Harbor?
Citera
2012-05-28, 17:57
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Man kan vara över 18 och gå på gymnasiet, ifall du missat det. Varför skulle inte mina intentioner var ärliga? Jag söker efter trovärdiga källor som jag kan grunda information till mitt arbete på. Och om du läst min trådstart hade du även sett att jag redan testat att googla. Men tack för din hjälpsamhet.

Med tanke på den simpla frågeställningen är det högstadienivå. Men du har kanske gått om ett antal gånger eftersom du inte kan ta fram så enkla uppgifter?
Citera
2012-05-28, 18:09
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är det vanligaste argumentet man hör. Men varför landsteg man inte på Pearl Harbor?

Man ville slå ut flottan, inte erövra Hawaii. Man planerade ju (sund förnuft-gissning) inte precis något Normandie på Kaliforniens kust just då.

Som redan nämnts så låg inte USA:s hangarfartyg inne just då, hence gick halva syftet med attacken åt skogen och, drar mig för detta, men - resten är historia.
Citera
2012-05-28, 21:10
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

För att logistikern för ett lyckat japanskt landstigningsföretag inte kunde arrangeras. Om man hade valt att göra detta hade man inte haft resurser att erövra det så kallade sydliga resursområdet, och då hade japanerna stått där utan olja ändå.
Citera
2012-05-29, 00:20
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Jag har länge sökt efter riktig information kring varför japanerna valde att attackera just Pearl harbor och inte någon annan bas.

Fel frAgestAllning

Attacken mot Pearl Harbour var synkroniserad tillsammans med en mAngd ytterligare anfall mot amerikanska militAra baser runt om stilla havet, det var dArfOr japanarna inte avbrOt detta anfall trotts upprepade motgAngar under inledningen.
Citera
2012-05-29, 00:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Fel frAgestAllning

Attacken mot Pearl Harbour var synkroniserad tillsammans med en mAngd ytterligare anfall mot amerikanska militAra baser runt om stilla havet, det var dArfOr japanarna inte avbrOt detta anfall trotts upprepade motgAngar under inledningen.

Precis.
Det var en del av japanernas större plan att dominera hela östra Asien. De var också på god väg att lyckas. Som bekant så var mycket av östra och sydöstra Asien under japansk kontroll.
Citera
2012-06-03, 00:16
Medlem
Cubicles avatar
Efter pearl harbour var ju jänkarna riktigt oroliga för över att japanerna tänkte erövra hawaii, en general ville evakuera hela östkusten till klippiga bergen
Citera
2022-05-24, 17:11
Medlem
Soterns avatar
Varför anföll Japan Pearl Harbor?

Trodde de att de skulle kunna besegra USA? Projektet verkar ju totalt döfött?
Sänds ett program om det i SVT i kväll så kanske man får ett svar där.
Citera
2022-05-24, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Trodde de att de skulle kunna besegra USA? Projektet verkar ju totalt döfött?
Sänds ett program om det i SVT i kväll så kanske man får ett svar där.

för att amerikanska (stillhavs) flottan var det egentligen enda hotet mot japansk expansion i asien.
Vilket även visade sig vara en korrekt analys utifrån utgången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in