Citat:
Eh? Bundesliga var fullständigt översvämmad av sydamerikaner runt sekelskiftet och början av 00-talet..så din tes stämmer inte alls..Snarare att man bytt spår..som sagts i tråden.
Av det jag sett av Sane, så absolut. Mer tveksam till Meyer. Sanes genombrott nu under våren kom lite från ingenstans, iaf för en som inte ser tysk fotboll helg efter helg. Och jag motsätter mig inte någonstans att Tyskland kommer få fram talanger av hög klass, men generationen med Muller, Kroos, Götze och Reus är något extremt. Trots motvalls fina redogörelse för tysk ungdomsfotboll, så är utfallet av en sådan struktur ändå relativt slumpartad. Man får nog se det som en ganska så positiv varians av utfallet man fick för några år sedan. Exakt som att man inte kan förvänta sig att det flyger fram Piques, Iniestas och Xavis ur Barcas akademi - decennium efter decennium.
Ekonomin är en fantastisk grund. Likaså den egna talangutvecklingen. Men man ska nog passa sig för att sätta likhetstecken med succé så enkelt som du gör. Det är trots allt de utländska exporterna som till stor del står för spetsegenskaperna. Och jag kan faktiskt inte se att Tyskland har särskilt bra kunskap gällande de stora talangpoolerna i Sydamerika. Man är inte där och hugger på spelarna från dessa regioner, traditionellt sett. Och på samma sätt som ekonomin till stor del är regional, så är olika länders upptagningsområde så också. Nu är man tvåa på talangerna från världens bästa kontinent gällande individuella talanger. Jag vill inte ha någon direkt jämförelse med Serie A, men det är ju inte för inte man ser spelare som Dybala och Felipe Anderson dyka upp i Palermo och Lazio (eller dåtidens Lavezzi, Pastore, Cavani, Pato mfl) och inte i tyska klubbar. Denna kunskap är kanske inget man kan köpa sig till. Det ligger i sydamerikaners intresse att spela i Sydeuropa, samt att de sydeuropeiska klubbarna har av tradition extremt bra kontakter i just Sydamerika. Jag menar, vilka härliga sydamerikaner har vi i BL? Med all respekt.
Och det är lite där mitt intresse för ligan dör ut. Det är så väldigt homogent. Så väldigt tyskt, så väldigt centraleuropeiskt, så väldigt europeiskt.
Jo jo, Dortmund och Wolfsburg ja. Men bakom dessa. Vilka exporter lyfter Schalke, Leverkusen och Gladbach? Det är ett reellt problem. För mellaneuropa (minus Frankrike) kommer inte räcka för att ta BL till första plats i någon status eller spelmässig kvalitet.
Ekonomin är en fantastisk grund. Likaså den egna talangutvecklingen. Men man ska nog passa sig för att sätta likhetstecken med succé så enkelt som du gör. Det är trots allt de utländska exporterna som till stor del står för spetsegenskaperna. Och jag kan faktiskt inte se att Tyskland har särskilt bra kunskap gällande de stora talangpoolerna i Sydamerika. Man är inte där och hugger på spelarna från dessa regioner, traditionellt sett. Och på samma sätt som ekonomin till stor del är regional, så är olika länders upptagningsområde så också. Nu är man tvåa på talangerna från världens bästa kontinent gällande individuella talanger. Jag vill inte ha någon direkt jämförelse med Serie A, men det är ju inte för inte man ser spelare som Dybala och Felipe Anderson dyka upp i Palermo och Lazio (eller dåtidens Lavezzi, Pastore, Cavani, Pato mfl) och inte i tyska klubbar. Denna kunskap är kanske inget man kan köpa sig till. Det ligger i sydamerikaners intresse att spela i Sydeuropa, samt att de sydeuropeiska klubbarna har av tradition extremt bra kontakter i just Sydamerika. Jag menar, vilka härliga sydamerikaner har vi i BL? Med all respekt.
Och det är lite där mitt intresse för ligan dör ut. Det är så väldigt homogent. Så väldigt tyskt, så väldigt centraleuropeiskt, så väldigt europeiskt. Jo jo, Dortmund och Wolfsburg ja. Men bakom dessa. Vilka exporter lyfter Schalke, Leverkusen och Gladbach? Det är ett reellt problem. För mellaneuropa (minus Frankrike) kommer inte räcka för att ta BL till första plats i någon status eller spelmässig kvalitet.