Resultat: .
0%
röster
2015-04-27, 22:09
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Av det jag sett av Sane, så absolut. Mer tveksam till Meyer. Sanes genombrott nu under våren kom lite från ingenstans, iaf för en som inte ser tysk fotboll helg efter helg. Och jag motsätter mig inte någonstans att Tyskland kommer få fram talanger av hög klass, men generationen med Muller, Kroos, Götze och Reus är något extremt. Trots motvalls fina redogörelse för tysk ungdomsfotboll, så är utfallet av en sådan struktur ändå relativt slumpartad. Man får nog se det som en ganska så positiv varians av utfallet man fick för några år sedan. Exakt som att man inte kan förvänta sig att det flyger fram Piques, Iniestas och Xavis ur Barcas akademi - decennium efter decennium.

Ekonomin är en fantastisk grund. Likaså den egna talangutvecklingen. Men man ska nog passa sig för att sätta likhetstecken med succé så enkelt som du gör. Det är trots allt de utländska exporterna som till stor del står för spetsegenskaperna. Och jag kan faktiskt inte se att Tyskland har särskilt bra kunskap gällande de stora talangpoolerna i Sydamerika. Man är inte där och hugger på spelarna från dessa regioner, traditionellt sett. Och på samma sätt som ekonomin till stor del är regional, så är olika länders upptagningsområde så också. Nu är man tvåa på talangerna från världens bästa kontinent gällande individuella talanger. Jag vill inte ha någon direkt jämförelse med Serie A, men det är ju inte för inte man ser spelare som Dybala och Felipe Anderson dyka upp i Palermo och Lazio (eller dåtidens Lavezzi, Pastore, Cavani, Pato mfl) och inte i tyska klubbar. Denna kunskap är kanske inget man kan köpa sig till. Det ligger i sydamerikaners intresse att spela i Sydeuropa, samt att de sydeuropeiska klubbarna har av tradition extremt bra kontakter i just Sydamerika. Jag menar, vilka härliga sydamerikaner har vi i BL? Med all respekt. Och det är lite där mitt intresse för ligan dör ut. Det är så väldigt homogent. Så väldigt tyskt, så väldigt centraleuropeiskt, så väldigt europeiskt.

Jo jo, Dortmund och Wolfsburg ja. Men bakom dessa. Vilka exporter lyfter Schalke, Leverkusen och Gladbach? Det är ett reellt problem. För mellaneuropa (minus Frankrike) kommer inte räcka för att ta BL till första plats i någon status eller spelmässig kvalitet.
Eh? Bundesliga var fullständigt översvämmad av sydamerikaner runt sekelskiftet och början av 00-talet..så din tes stämmer inte alls..Snarare att man bytt spår..som sagts i tråden.
Citera
2015-04-27, 22:32
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Eh? Bundesliga var fullständigt översvämmad av sydamerikaner runt sekelskiftet och början av 00-talet..så din tes stämmer inte alls..Snarare att man bytt spår..som sagts i tråden.

Varför denna attityd? Det har varit en bra diskussion i en bra tråd.

Dels är det femton år sen, dels så kan du väl ändå inte mena att man i Tyskland över tid (du vill ju gå tillbaka en del i tiden med tanke på dit inlägg här ovan, så titta ännu längre tillbaks i tiden då) - både beaktat 90-talet samt åren då man bytt spår - generellt sett har varit särskilt heta på att hitta guldklimpar från Sydamerika? Och nog får man anta att de tyska klubbarna inte lär vara särskilt ajour gällande den marknaden efter närmare femton års dvala? Så ditt "eh-ande" kan du bespara mig och den här fina tråden.

Och i sak, är det inte så att ligan behöver ett större upptagningsområde än Centraleuropa för att bli Europas bästa?
Citera
2015-04-27, 23:39
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Varför denna attityd? Det har varit en bra diskussion i en bra tråd.

Och i sak, är det inte så att ligan behöver ett större upptagningsområde än Centraleuropa för att bli Europas bästa?
Jag kan bara svara på denna tankeställning från Freiburgs sida.

Christian Streich, som är tränare, kräver i stort sett att samtliga nytillskott ska kunna antingen tyska eller engelska (franska, spanska och tjeckiska går också till en viss grad). Detta för att han vill kunna kommunicera rakt med spelarna. Att han ska lära sig ytterligare ett språk känns lite väl jobbigt. Med ett homogent lag som kan kommunicera har man med en väldigt låg budget lyckats hålla klar bundesligakvalité.

Att man köpte in spelare från utomlands för femton år sedan, som då också inte kunde prestera, talar för att Freiburgs taktik är bättre, med genomtänkta transfers istället för stora.

Jag tror att detta är talande för Bundesliga. Utan de största inköpen eller lönerna lyckas man hålla en hög klass. Att vi inte låter lika häftiga som PL - det bryr jag mig inte om. Och jag hoppas att priset på TV-avtalen och biljetterna inte höjs.

------

Med det sagt är lägger jag inte heller så stor vikt vid frågan om vi någon gång skulle bli den bästa ligan i Europa. Rent objektivt sett säger den där kvoten att vi är tvåa bakom Spanien, som vid ekonomisk kris inte kommer att ha det så lätt. Men det säger ju ingenting om spelet, eller känslan man har om ligorna.

Motvall: Bra text. Om jag hade vetat de andra ländernas olika ungdomssatsningar hade jag helt säkert blivit mållös över vad Tyskland satsar i jämförelse. Eftersom jag inte ikväll orkar söka reda på det själv stannar jag dock vid att skriva så, men tänker ändå att vi helt klart har världens bästa ungdomar. Freiburg själva har en och annan från ungdomsakademin jag ser platsa i vilken liga som helst. Baumann, Ginter, Sorg, Schmid, Caliguri, Toprak, Kehl och Philipp (om ett år) till exempel.
Senast redigerad av Lekmand 2015-04-28 kl. 00:03.
Citera
2015-04-28, 06:11
Medlem
cyberkalles avatar
Bra diskussion nu i tråden det gillar den tjocke tysken.

Bayern har några riktigt lovande killar på gång, Sinan Kurt 18år fast han är en Gladbachprodukt(kom när han skulle fylla 17) och Gianluca Gaudino 18år är väl dom två främsta sedan så har vi två riktigt namnkunniga som ligger nära att slå igenom och det är Steven Ribéry och Lucas Scholl.

Sedan så har Bayern flera som representerat Tyskland i olika U-landslag men vi ligger inte på samma nivå som tex Schalke.

Som ni skriver så är det där med att sträva efter att bli nr1 bland alla ligor absolut inte prio ett för tysken utan det är att fortfarande ha billiga biljettpriser och TV-avtal.
Citera
2015-04-28, 06:34
Medlem
cyberkalles avatar
Inför dagens cup-semifinal mot Dortmund så såg det rätt lovande ut på gårdagens träning då ett gäng skadade spelare var med, Robben, Rafinha, Martinez och Benatia var alla med.

Tror att det kommer att bli en jävligt bra match mot ett Dortmund som höjt sig bra många snäpp den sista tiden ser att Weidenfeller missar matchen men det är väl inget avbräck.
Citera
2015-04-28, 09:18
Medlem
cyberkalles avatar
Inte så mycket kvar av årets säsong och kollar vi in dom viktiga streckstriderna i zweite och lagens formkurvor så ser det ut som att 1860 trots allt klarar sig kvar och att Braunschweig och RBL kommer hota Darmstadt om den viktiga tredjeplatsen.

http://www.spox.com/de/daten/?sport=soccer&page=competition&id=11&view=tables
Citera
2015-04-28, 18:08
Bannlyst
Vilka två, eller eventuellt tre lag hoppas ni åker ur Bundes och därmed får lira i zweite nästa säsong? Personligen håller jag tummarna för Paderborn och Freiburg.
Citera
2015-04-28, 18:41
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BendingSwine
Vilka två, eller eventuellt tre lag hoppas ni åker ur Bundes och därmed får lira i zweite nästa säsong? Personligen håller jag tummarna för Paderborn och Freiburg.
Paderborn och ja det vette fan vilka andra som jag vill att ska ut HSV kanske för att dom är så jävla misskötta annars så har jag inget emot dom.
Citera
2015-04-28, 21:29
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BendingSwine
Paderborn och Stuttgart helst, men egentligen vilka som helst så länge Hannover klarar sig.
Citera
2015-04-29, 02:48
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Hur mår Kalle och Motvall ikväll då?

Känns det surt att torska mot usla Dortmund i en semifinal?
Skall ej vara spydig. Jag såg inte ens matchen då jag jobbade.

Intressant ändå att de senaste 5-6 åren är det nog fan Dortmund som är det enda laget i Europa som lyckats tämja Bayern och t.om har nära på 50/50-statistik.

Men halva min jink gick ju in då min älskade Lewandowski gjorde mål.

Nästan så jag blir glad när han gör mål trots att det är mot oss. Gud vad jag gillar honom.

Edit

Fan första gången jag kan ha mage att vara lite kaxig i årets Bundesliga-tråd.

Hur mår ni Bayern Munchen. Är det okej?
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-04-29 kl. 02:57.
Citera
2015-04-29, 06:16
Medlem
cyberkalles avatar
Det är aldrig roligt att förlora Jonnyhummels.

Vi spelade jäkligt stabilt och Dortmund hade inte något egentligen fram tills 1-1 målet jag tror det var deras första skott på mål.

Sedan så spelade Dortmund riktigt bra resten av andra halvlek men i förlängningen så var Bayern åter det bättre laget.

Thiagos byte var förödande även så var det en jättetavla av Pep att byta ut Müller och direkt efter det så skrev jag i matchtråden fast ingen tänkte väl på det men jag såg redan då ett straffavgörande och då måste Bayern ha Müller med.

Nåväl denna förlust svider men vi kommer tillbaka.

Bäst på planen var definitivt denne man: http://www.ladda-upp.se/bilder/ltqasfsgeehqe/

Vad som är riktigt tråkigt det är att Robben missar semifinalen mot Barcelona och inatt så åkte Lewandowski in till sjukhuset och några elaka rykten talade om ett brutet nyckelben jag hoppas att det bara var falska rykten för han kan vi inte också tappa till semin.

På tal om inget så har ni väl sett att Adidas gått in med en mega sponsordeal med Bayern på ofantliga 900 miljoner € fram till 2030.
Senast redigerad av cyberkalle 2015-04-29 kl. 06:45.
Citera
2015-04-29, 08:24
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Hur mår Kalle och Motvall ikväll då?

Känns det surt att torska mot usla Dortmund i en semifinal?
Skall ej vara spydig. Jag såg inte ens matchen då jag jobbade.

Intressant ändå att de senaste 5-6 åren är det nog fan Dortmund som är det enda laget i Europa som lyckats tämja Bayern och t.om har nära på 50/50-statistik.

Men halva min jink gick ju in då min älskade Lewandowski gjorde mål.

Nästan så jag blir glad när han gör mål trots att det är mot oss. Gud vad jag gillar honom.

Edit

Fan första gången jag kan ha mage att vara lite kaxig i årets Bundesliga-tråd.

Hur mår ni Bayern Munchen. Är det okej?
Surt förstås, BVB hade inget förrän sin kvittering i 75:e, Gagelmann missade en solklart straff för hands på Schmeltzer, staffläggningen blev en parodi och så drabbas Bayern av skador igen för hundrade gången denna säsong. Måste ha slagit världsrekord i sådana, knappt så man ens längre reagerar.

Annars är det bara att gratulera Dortmund och Klopp till finalplatsen, de behöver ha något att glädja sig åt detta tuffa år. Se till och vinn titeln bara, har inget emot ifall vi får se er i EL nästa säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in