Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
På lördag blir det ett besök på Eintrachtstadion för att se Braunschweig ta emot St. Pauli. Första gången jag besöker på staden och stadion. Ska bli en intressant upplevelse.
Marc0p0l0 får gärna hojta till med tips om det är något speciellt man inte får missa.
Åker med två polare som är St. Pauli-fans och kommer att hålla till på bortafansens sittplatssektion. Litar på att både hemma- och bortalagets fans kommer att hålla igång rejält. Hoppas förstås att även det sportsliga blir en upplevelse, även om detta inte är lika säkert. St. Pauli suger i den här säsongen och Eintracht har haft det tungt efter jul.
Härligt, norra (hela) Tysklands finaste stad.
Eftersom du enbart är där under en dag(?) kanske kultur inte är det du är mest intresserad av. Tycker ändå du bör kolla in Braunschweiger Dom, speciellt insidan är väldigt respektingivande. "Happy Rizzi House" är något folk brukar vilja se annars, lagom speciell byggnad:
http://static.panoramio.com/photos/large/38968734.jpg
Mitt emot Domen ligger också Burg Dankwarderode på Burgplatzen. Eintracht-Stadion är ju en liten bit från centrum, men anländer ni via tåg är det ju ändå på vägen ut till arenan. Min favoritbyggnad, Veltheimsches Haus, ligger också i anslutning till Burgplatzen:
http://www.braunschweig.de/tourismus/ueber-braunschweig/sehenswuerdigkeiten/bs_2230_Huneborstelsches_und_von_Veltheimsches_Hau s_2_gg_3_2.jpg.scaled/1600x1067.pm0.bgFFFFFF.jpg
Finns det något bättre än tyska Altstädte?
Den lilla restaurangen "Mutter Habenicht" som ligger i centrum är mitt favoritställe. Enormt goda schnitzlar och revben, även ett bra ställe att ta ett par wolters. Ska ni äta/dricka i närheten av stadion ligger "Wolters Lounge" (om ni vill beblanda er med Eintracht-fans) och även "Gaststätte Am Schwarzen Berge" väldigt nära.
Vet i ärlighetens namn att många bortaresor, för min del åtminstone, ofta slutar i att man dricker medtagen öl på bussen, hittar ett bra kneipe att slänga i sig någon schnitzel/ett par lokala öl i och sedan mest laddar upp inför matchen på/utanför arenan. Speciellt St. Paulis fans träffar nog den beskrivningen bra. Men vill du se lite mer kultur är det som sagt i Braunschweiger Altstadt det mest finns