Citat:
Ursprungligen postat av
Mastodontish
Neuer är absolut bättre än Kahn var. Jag tycker inte ens det är någon tvekan längre.
På det sättet han har omformat synen på hur en bra, modern målvakt ska vara och med det inflytandet så är han utan tvekan världens nu bästa målvakt och kommer nog förmodligen aspirera på titeln "bästa genom tiderna" om karriären får fortsätta såhär.
Rent titelmässigt är väl den stora skillnaden mot Kahn att Neuer nu vunnit VM. Något Kahn inte lyckades med. Även om Kahn vann EM som inte Neuer vunnit (ännu), så får väl VM ses som betydligt större.
Nu är jag väl otroligt partisk, men all ära för Ronaldo och det han gör. Men det Neuer gör för fotbollen är större och han borde därför få Ballon d'Or.
Köper inte rakt av att Neuer så absolut skulle vara bättre än vad Kahn var. Möjligt att Neuers absoluta toppar är bättre än Kahns och att när vi summerar hans karriär om ett antal år är det mycket sannolikt att han skall rankas högre än Kahn. Samtidigt har jag svårt att se något Neuer har gjort som matchar Kahns prestation under VM 02'. Sättet som han tillsammans med Ballack bar övriga laget till en final finner jag fortfarande smått otroligt.
Har svårt att dra mig till minnes någon annan målvakt som presterat på Kahns nivå under så många år som han faktiskt gjorde det. Delar Lehmanns åsikt om huruvida Neuer är/kommer att bli den bästa målvakt vi haft i landet genom alla tider: „Ja, sehr gut möglich, besonders wenn er am Sonntag Weltmeister wird und weiter an sich arbeitet.“
Inser att många inte delar denna åsikt, speciellt efter att Neuer nu har vunnit VM. Intressant hur titlar är viktiga på så sätt att avsaknaden av dem kan sänka en spelares status och uppfattningen om dennes faktiska förmågor. Ballack är om något ett exempel på detta. Hur som. För mig är Kahn fortfarande snäppet vassare.
Lustigt ändå hur Ronaldo "stod i vägen" för Kahn att vinna Ballon D'or och en annan Ronaldo nu "står i vägen" för Neuer.