Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Ja som sagt. De pengarna hade aldrig H96 betalat för en icke-etablerad spelare. Men RB Leipzig har naturligtvis helt andra ekonomiska muskler som de kan använda för att locka spelare trots att de lirar i andraligan. Jag tror precis som du att det är bra för Forsberg att lira i Zweite för att acklimatisera sig till den tyska fotbollen. Om det går bra så får han säkerligen chansen i en Erste-klubb senare. Om inte annat så lär väl RB ta steget upp inom några år...
Svårt att säga men om Augsburg fortsätter med att spela Bobadilla på topp så är det väl främst Esswein, Werner och Altintop som han ska konkurrera med på det offensiva mittfältet. Känns ju knappast som någon omöjlighet att han petar en av de tre.
När vi ändå är inne på ämnet skandinaviska talanger kan jag passa på att ta upp
Mats Möller Dæhli. Hans transfer till
Freiburg bekräftades bara någon timma efter
Nils Petersens, men då skrev jag inget eftersom jag inte visste hur mycket en 19-årig norrman som spelat i
Cardiff skulle hjälpa oss, även om han spelar på offensivt mittfält, vilket vi behöver.
Transfern i sig kunde inte blivit bättre ur SC Freiburgs synpunkt. Man har haft ögonen på spelaren sedan fyra år tillbaka, men kunde inte bjuda över varken
Manchester United eller Cardiff som han hittills har tillhört. Värt att nämna är att
Ole Gunnar Solskjær haft ansvar i båda klubbarna. Men när Cardiff ramlade ur förstaligan bytte man efter ett tag tränare, från Solskjær till en som bara kör typiskt engelskt och fysiskt spel. Mats Möller Dæhli, som är tekniskt lagd platsade inte längre i truppen och efter begränsat med speltid ville han i vinter lämna. Transfersumman är enligt tysk press 1,5 meur, och enligt brittisk 2,5. Cardiffs fans åsikter kan sammanfattas med att tränaren är dum i huvudet och att man sålt sin bästa spelare för en spottstyver.
Freiburgs sportchef
Joacim Saier har sagt att Möller Dæhli redan som 15-åring hade en speciell stil och kunde styra spelet dit han ville. Tränare
Christian Streich säger att det är en spelare som kommer att hjälpa Freiburg i framtiden, och förhoppningsvis direkt. Trots sina 19 år har Mats Möller Dæhli redan spelat åtta matcher för Norge och 13 i Premier League för Cardiff, och har länge setts som Norges i särklass största talang (tills att en viss
Ödegaard dök upp).
Jag tror att transfern i sig är skitbra. Han bidrar verkligen offensivt i de klipp jag sett, bara i sin landslagsdebut mot Tjeckien gjorde han ett assist, och ytterligare två passningar i djupled som gav friläge. Dessutom blev han då utsedd till matchens spelare. Detta är precis vad Freiburg behöver, lite kreativitet framåt. Men han saknar antagligen lite tyskt defensivt kunnande innan han kan etablera sig i laget.
Kommer bli kul att se hur han utvecklas. Kanske kommer han och Ödegaard bilda skapa en av Europas farligaste offensiv om fem år?