Citat:
Ursprungligen postat av
G-spottornado
...Lång text om Schalke...

Schalke är en klubb med nästan lika mycket klantskallar och otålighet i ledningen som HSV. Men de har haft lite mer pengar och förvaltat dem bättre och har därför spelat högre upp i 1. BL och internationellt.
De har en av Tysklands bästa ungdomssektioner, så där ligger det inte och de har släppt fram en del egna spelare. Jag tror att Schalke skulle behöva en ledning som får möjlighet att ha ett femårsperspektiv och bygga ett lag från grunden.
Istället har de haft 15 tränare sedan början av 2004, låt vara att två av dem bara var det ett par dagar, men kontinuitet ser annorlunda ut. Man skall heller inte glömma att de hade rekordhöga skulder 2009 (250 MEUR!) och då fick in Felix Magath för två år...inte direkt känd som sparkungen...
Horst Heldt har därefter gjort ett bra arbete som sportchef med de möjligheter han haft och har, liksom ledningen, men det är i tränarpositionen som Schalke behöver kontinuitet och jag önskar verkligen di Matteo all sportslig lycka så han får stanna ett längre tag.
Keller har varit kvar rekordlänge om man betänker hur Schalke normalt fungerar och han är en bra tränare. Dessutom har han nästan hela tiden varit omdiskuterad, men fått stöd från ledningen.
Så jag tror att det finns en chans till bättring, då tålamodet har ökat, men det är en lång process.