Resultat: .
0%
röster
2014-05-18, 09:07
Medlem
cyberkalles avatar
En perfekt genomförd final tråkig javisst men ack så smart spelat och kul att det funkade med en trebackslinje.

Pep hade verkligen tagit lärdom av senaste mötet.

Martinez bäst på plan och Höjbjerg gjorde en riktigt bra match.
Ribéry är så jävla långt ifrån sin toppform som man bara kan komma.

Bayerns skadebekymmer börjar bli löjliga tur att säsongen tog slut nu men för VM är jag bekymrad över vad som hände med Lahm.

Var bollen inne kanske att den var men dock så var Hummels offside där.

Vad fan är det som hänt mellan Mandzukic och Pep?

Två titlar och semifinal i CL är ett riktigt bra facit men det är bara hur vi åkte ur CL som spökar men det skiter jag i nu.

Nu laddar vi om till VM.
Tack för en trevlig säsong och väl mött till hösten alla vänner och alla motståndare.
Citera
2014-05-18, 12:51
Bannlyst
Och som vanligt i tyskland sa spelas den mest intressanta matchen för hela säsongen idag. Jag hoppas HSV aker ur och pa sa sätt blir andraligan hyperintressant nästa säsong. Jag tror dessutom det vore bra för hamburg med en nystart med nya spelare isf föredettingar med höga löner.
Citera
2014-05-18, 13:42
Bannlyst
Okej, ekonomi är inte min starka sida men har HSV ens råd att åka ur?
Vad är planen i så fall ?
Med tanke på att man skött det ofattbart dåligt hittills är jag rädd för att detta ej faller väl ut. Låter lite väl enkelt med allt prat om att det är lätt att börja på ny kula och bygga upp på nytt.

Ty så säger man om varenda större klubb som åker ur. Allt går inte planenligt. Någon plockar väl Adler åtminstone.

Vill ju helst av allt inte ha Fürth i högsta så. Dock skapligt irriterad på ledningen i Hamburg..
Citera
2014-05-18, 14:05
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
En perfekt genomförd final tråkig javisst men ack så smart spelat och kul att det funkade med en trebackslinje.

Pep hade verkligen tagit lärdom av senaste mötet.

Martinez bäst på plan och Höjbjerg gjorde en riktigt bra match.
Ribéry är så jävla långt ifrån sin toppform som man bara kan komma.

Bayerns skadebekymmer börjar bli löjliga tur att säsongen tog slut nu men för VM är jag bekymrad över vad som hände med Lahm.

Var bollen inne kanske att den var men dock så var Hummels offside där.

Vad fan är det som hänt mellan Mandzukic och Pep?

Två titlar och semifinal i CL är ett riktigt bra facit men det är bara hur vi åkte ur CL som spökar men det skiter jag i nu.

Nu laddar vi om till VM.
Tack för en trevlig säsong och väl mött till hösten alla vänner och alla motståndare.
Skön seger igår som vi ska glädja oss åt. Instämmer till fullo i din korta analys. Väntar dock med att tacka för en trevlig säsong. Är ju en match kvar. (Ser som alla andra mycket hellre HSV än Fürth i BL.)

Undrar som du, vad som hänt mellan Pep och Mandzukic? Hoppades att du skulle kunna ge svar på detta, men du verkare begripa lika lite som jag.
Citera
2014-05-18, 14:41
Medlem
marc0p0l0s avatar
Huruvida Hamburg hade överlevt att åka ner till andra divisionen är en intressant fråga.

Först och främst hade de behövt att överhuvudtaget säkra licensen till 2.liga, något som med HSV's ekonomi och de mindre inkomsterna inte vore lätt. Kühne går in med 10 miljoner euro i borgen och i övrigt försöker klubben finansiera resterande 7-10 miljoner euro genom banker.

Samtliga av klubbens 250 anställda hade behövt oroa sig om sina jobb, på grund av allt kringliggande en Bundesliga-klubb hade runt 750 jobb totalt legat i farozonen. Bild skriver även att alla spelare skulle stå till försäljning, får man tolka det som att de flesta kontrakt därmed även gäller för 2.liga? Skulle hur som helst betyda att klubben får ta emot vad andra än är villiga att betala för spelarna, då lönerna som betalas just nu är ohållbara.

Vidare är klubben även belastad med 100 miljoner euro i diverse kort- och långtidsskulder, investeringar för att snabbt ta upp klubben existerar därmed inte. Utgår vi ifrån att Kühne och bankerna betalar de summor DFL kräver (vilket lär hända, Kühne vill inte se HSV i Regionalliga vilket är alternativet) kan klubben överleva i 2.liga.

Räddningen för HSV kan bestå i "HSV plus", en reform som har föreslagits där klubben där fotbollsavdelningen skiljer sig från övriga klubben och bildar HSV Fußball AG. Skulderna från fotbollsavdelningen kan därmed inte belasta övriga klubben. Ett sådant börsnoterat HSV skulle ge investerare möjligheten att pumpa in pengar i klubben. Kühne har lovat att lägga in för runt 25 miljoner euro. Det betyder även att styrelsen skulle bytas ut helt.

HSV plus har presenterat ett antal alternativ till ledningen, samtliga innehar mångårig expertis ifrån näringslivet, även de förra HSV-spelarna von Heesen och Nogly. 75% av medlemmarna måste dock rösta för detta alternativ. Vid en nedflyttning till 2.liga skulle det även bli svårare att locka till sig stora investerare och väcker frågan hur mycket pengar detta då skulle dra in.

Hur som, i det fall HSV åker ner säkrar med största sannolikhet Kühne och andra nödalternativ klubbens 2.liga-licens. Även om HSV plus då också går igenom är det tveksamt om större summor kommer in i klubben och värvningar kommer nog då främst att göras ifrån B-laget, lån ifrån Bundesliga och ett antal mindre kända namn från 2./3.liga.

Att RBL även fått licens och kommer vara heta på marknaden, gör inte saken lättare för HSV att få prisvärda alternativ. Hoppas personligen på att klubben håller sig kvar, om så inte är fallet blir det en lång sommar för Hamburgs fans.
Citera
2014-05-18, 14:57
Bannlyst
Bara att inse att HSV förtjänar att aka ur. de har inte gjort mgm lycklig förrutom de välbetalda spelarna som tjänar för mycket. Och ni som oroar er över ekonomin Dortmund var konkursmässiga för typ 10 ar sedan, och i hamburg bor mest miljonärer i hela tyskland. lat de betala. Tänk pa att hsv i andra ligan blir en höjdare nästa säsong mycket mer höjdare än vad det är att ha hsv i 1 ligan. Fürth?? Ja vad skall man säga ingen som bryr sig om dem i alla fall.
Citera
2014-05-18, 15:18
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Bara att inse att HSV förtjänar att aka ur. de har inte gjort mgm lycklig förrutom de välbetalda spelarna som tjänar för mycket. Och ni som oroar er över ekonomin Dortmund var konkursmässiga för typ 10 ar sedan, och i hamburg bor mest miljonärer i hela tyskland. lat de betala. Tänk pa att hsv i andra ligan blir en höjdare nästa säsong mycket mer höjdare än vad det är att ha hsv i 1 ligan. Fürth?? Ja vad skall man säga ingen som bryr sig om dem i alla fall.

Nu är jag inte Hamburg-fan på någon nivå, men det är väl ganska klart att deras supportrar oroar sig över det ekonomiska? Som situationen är just nu riskerar Hamburg att de, om de blir relegerade, gå i total konkurs. Klubben får då som bäst börja om i Regionalliga (fjärde ligan) som en i stort sett ny klubb.

Går inte ekonomin ihop för Hamburg kan det här vara sista matchen i Bundesliga den klubben spelar på många, många år. Hade situationen varit som i Premier League där privata finansiärer kan gå in och köpa upp en klubb samt betala av dess skulder hade just denna fråga inte varit ett problem.

Går inte HSV plus igenom finns inga incitament för Hamburgs miljonärer att rädda klubben. Att Kühne överhuvudtaget går in är enormt stort av honom. Med den ledningen som Hamburg har, där de vägrar lyssna på Kühnes råd och förslag överhuvudtaget trots alla miljoner han bidragit med, är det förståeligt att andra inte vill bidra.
Citera
2014-05-18, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Nu är jag inte Hamburg-fan på någon nivå, men det är väl ganska klart att deras supportrar oroar sig över det ekonomiska? Som situationen är just nu riskerar Hamburg att de, om de blir relegerade, gå i total konkurs. Klubben får då som bäst börja om i Regionalliga (fjärde ligan) som en i stort sett ny klubb.

Går inte ekonomin ihop för Hamburg kan det här vara sista matchen i Bundesliga den klubben spelar på många, många år. Hade situationen varit som i Premier League där privata finansiärer kan gå in och köpa upp en klubb samt betala av dess skulder hade just denna fråga inte varit ett problem.

Går inte HSV plus igenom finns inga incitament för Hamburgs miljonärer att rädda klubben. Att Kühne överhuvudtaget går in är enormt stort av honom. Med den ledningen som Hamburg har, där de vägrar lyssna på Kühnes råd och förslag överhuvudtaget trots alla miljoner han bidragit med, är det förståeligt att andra inte vill bidra.
Vad är sa hemskt?? Vimlar av konkursmässiga elitfotbollsklubbar. Klaga pa ledningen som betalar höga löner till van der Vaart och andra medelmattor istället. Kul att se utvecklingen mellan Zlatan och Van der Vart. Van der Vart sags som den större stjärnan av de tva i Ajax och Zlatan har kört om ganska friskt. Holländaren e i tyskland mer känd för trasligt förhallande med kvinnor isf att vara känd för bra fotboll
Citera
2014-05-18, 15:27
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Vad är sa hemskt?? Vimlar av konkursmässiga elitfotbollsklubbar. Klaga pa ledningen som betalar höga löner till van der Vaart och andra medelmattor istället.

Inte säker på att jag förstår din frågeställning. Det som är så hemskt är väl att en av Tysklands allra med historiska klubbar, en klubb som har varit med i 50 år, med många anställda och enormt många fans, nu riskerar att flyttas ned till Regionalliga. Att klaga på HSV's ledning var väl exakt vad jag gjorde i mitt inlägg?
Citera
2014-05-18, 15:43
Medlem
JohnniePumas avatar
Den danska pålägsskalven Pierre startade igår såg jag. Hur spelade han, jag missade dessvärre matchen.
Citera
2014-05-18, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Inte säker på att jag förstår din frågeställning. Det som är så hemskt är väl att en av Tysklands allra med historiska klubbar, en klubb som har varit med i 50 år, med många anställda och enormt många fans, nu riskerar att flyttas ned till Regionalliga. Att klaga på HSV's ledning var väl exakt vad jag gjorde i mitt inlägg?
Ja om det händer sa let it be. Glasgow rangers konkade ju och de e pa väg tillbaka. Visserligen i en skitliga men Rangers e e n storklubb med europeiska matt i alla fall
Citera
2014-05-18, 16:51
Medlem
Lekmands avatar
Freiburg har nästan helt säkert skrivit på med ytterligare en Schweizisk nationalspelare. Målvakten Roman Bürki. Jag vet inte alls mycket om honom. Förutom att han en gång spelade över nio matcher i ligan utan att släppa in ett mål, vilket får ses som jäkligt imponerande. Freiburg har löst målvaktsproblemet bra, väldigt bra tillochmed. I höstas förlängde man med Baumann så att han blev dyrare att köpa för Hoffenheim, summan bör ligga kring sju miljoner euro. Bürki däremot hade ett fördrag som gjorde att ju längre han spelade i klubben, desto billigare var det för klubbar utomlands att köpa upp honom, summan ska enligt Schweizisk media vara två miljoner euro. Dessa fem övriga miljoner går direkt till att använda köpoptionen på runt samma summa på Mehmedi från Dynamo Kiev.

Den andra köpoptionen man hade på en lånespelare kommer man inte att använda. Vaclav Pilar har varit på tok för skadan under säsongen. Och på Freiburgs ekonomiska person Joacim Saier verkar det inte som att man vill ha honom tillbaka även om Wolfsburg skulle lösa upp kontraktet med honom helt, eftersom Freiburg inte kan ha en trupp med så många skadebenägna spelare som man hade under säsongen. Fast han har verkligen potential, så det hade varit otroligt kul att se honom få en till chans i ett kontrakt som baseras på antal matcher han spelar eller nått, och se om han tillslut kommer bort från alla skador.

På det stora hela ser iallafall förstaelvan ganska stabil ut nu, förutom en (två) positioner. Mittbackarna. Ginter försvinner antagligen och Krmas blir inte yngre. Diagne gjorde en katastrofsäsong och fungerade inte alls bra med ledningen och försvinner helt säkert. Så man kommer att spela med en långsam Krmas och sedan vadå? Fransmannen Julien som spelat i andralaget ett år kommer gå upp till förstalaget. En otroligt positiv nyhet jag fick igår var en spelare i u19-laget som spelade med ett stort lugn och gjorde rätt och smarta beslut mest hela tiden, plus till det var att han var stor och snabb. Han kommer spela i Freiburg II nästa år och kommer bara att utvecklas. Men om Ginter går måste man köpa in en mittback, tror jag.
Senast redigerad av Lekmand 2014-05-18 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in