Citat:
Ursprungligen postat av
Grus-Kalle
Nix auf Wiedersehen, Kloppo, det kommer inte att hända än.
För nu har det vänt för BVB, det var en lysande insats mot ligans överlägset bästa lag igår, speciellt i första halvlek som var den bästa BVB spelat på länge. Klopp var inte effektiv i sina byten (svårt med den truppen och skador) och hade helst haft kvar Hummels på banan, medan Pep förändrade och vann matchen med sina byten ffa. Ribéry.
Det blir minst oavgjort mot Gladbach trots CL-vecka, sannolikt vinst och den här resultatkrisen är ett minne blott när BVB börjar klättra uppåt i tabellen. Kom ihåg var ni läste det först...
Även om jag kanske är lite mer tveksam till Grus-Kalles optimism delar jag åsikten att Klopp inte kommer att få sparken. I ärlighetens namn kan jag inte se honom få sparken förrän nedflyttning på allvar skulle hota i slutet av säsongen, en situation jag inte heller tror att Dortmund kommer befinna sig i.
Det man måste ha i åtanke är hur pass mycket Klopp har gjort sig själv till BVB i person. Den image som klubben har byggt upp de senaste åren representeras väldigt mycket av den stil som Klopp själv har. Energiskt, "hårdrock" och galna citat under presskonferenser. Om Guardiola är en magnet för spelare i Bayern är Klopp det på ungefär samma sätt i Dortmund, fast med mindre finanser att locka till sig spelare.
Kollar man på tysk tv kan jag inte tänka mig att man undviker att se minst en reklam där Klopp är med och överlag har han en stor personlig fankult, inte minst inom Dortmunds egna supporterled. Hummels, Reus, Gündogan och alla de andra är Klopps spelare och förtroendet för honom är minst lika stort bland så väl fans som spelare och ledning.
Nej, för mig finns det inte på kartan att Klopp går under denna säsong. Om Dortmund däremot missar kvalifikation till CL kommer det att bli tungt, kan tänka mig att en eller annan spelare då garanterat lämnar. Dortmund är på så sätt inte en typisk topklubb, utan dess öde är mycket bundet till Klopps.