Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Inga säkra källor då jag inte vart med

men det har varit mycket snack om det lite överallt under en längre tid men jag bara provocerade lite fick känna mig som en hänt i veckan journalist.
Då kan jag också få känna mig som Hänt i Vecket-journalist: Manuel Neuer är gay! Naturligtvis finns det inga källor som namnger honom (även om jag har en privat källa från Muenchen som envist hävdar det), men mycket av kommentarerna när det blev offentligt i fredags att han separerat från sin flickvän har antytt det mer eller mindre finkänsligt.
Han och hans ex berättar inget om förhållandet, han kommer att betala henne underhåll för att hon inte berättar detaljer. De träffades efter EM-2008 på flyget till Mykonos (bara det) och är därför troligtvis gay resp. lesbisk. Så långt går spekulationerna om det.
Andra källor berättar att det går att sätta upp en elva med 1.BL-spelare som alla är gay, däribland två landslagsspelare. Hitzlsperger har dock berättat att han inte varit med om de skenförhållanden som de flesta som är gay förmodas ha, varken själv eller bland andra.
Oavsett vad som nu är sant eller inte, visst är det beklämmande att det fortfarande är ett sådant tabutema i proffsfotboll. En intressant tes är att unga, talangfulla killar som oftast upptäcker i 15-16-17-årsåldern att de kan vara gay, oftast slutar med fotboll då pga. den rådande homofobin.
Få se vad Hitzlsperger lyckas åstadkomma hos DFB, det blir i vilket fall ett långsiktigt arbete. Det är ingen fråga som vi behöver diskutera i tråden, ville bara leka Hänt i Vecket-reporter med lite allvar bakom.