Citat:
Ursprungligen postat av
Grus-Kalle
BayArena var utsålt säsongen 06/07 med 22.412 i snitt, utökningen till 30k skedde 2009. Wolfsburg hade 22.327 i snitt i sin 30k-arena. Denna säsong ligger båda lagen c:a 2.000 under respektive arenas kapacitet, trots sportliga framgångar över deras respektive nivå.
Nu var det inte det som var huvudbudskapet utan snarare att
1) TSV 1860 har lyckats halvera ett väldigt bra publikunderlag på bara åtta år samt
2) det var inte alltid så tomt på Allianz.
Wolfsburg och Leverkusen är båda klubbar som avsevärt många fler föraktar än stödjer, så att de inte lyckas fylla sina respektive arenor är egentligen inget konstigt. Båda klubbarna ägs av företag snarare än sina supportrar, och har nått sin framgång tack vare det finansiella stödet man har från två storföretag; i Wolfsburg fall biltillverkaren Volkswagen, och för Leverkusens räkning läkemedelsföretaget Bayer.
I Wolfsburg till exempel är ju nästan fler Braunschweig-supportrar bosatta än personer som stödjer den lokala klubben. Leverkusen å sin sida tilltalar i månt om mycket sin lokala befolkning, men många väljer att stödja de mer traditionella fotbollslagen i området, eller Bayern.
1860:s supportermässiga ras har flera orsaker. Dels har fansen inte fått smaka på någon framgång på väldigt många år, och därutöver har klubben dragits med flertalet bekymmer vid sidan om fotbollsplanen, i synnerhet har deras plånbok väldigt sällan varit deras bästa vän. Därutöver är många av 1860:s mest inbitna supportrar skeptiska till Allianz Arena, något som inte mins blev mer påtagligt när klubben tvingades sälja sin ägandeandel i arenan till Bayern för att överleva. Många väljer att stanna hemma vid hemmamatcherna, men stödjer klubben mer än gärna på bortaplan.
Jag personligen är helt oförstående till varför 1860 inte flyttar tillbaka till Grünwalder Stadion. Visst, det är en arena som är lika attraktiv som en katt med mjäll, men å andra sidan har den nyligen blivit så pass renoverad att den absolut bör duga för spel i 2.Bundesliga.
De flesta av er i tråden känner säkerligen redan till allt detta, men jag har tjugo över tolv inget bättre för mig än att ljuga på Flashback. Så, ja.