Citat:
Jag förstår inte alls dessa spekulationer om Dante och den hårda kritiken. Det räcker ju egentligen att titta på hans bundesligainsatser denna säsong för att vederlägga kritiken. Dante spelade från start i 13 av 16 matcher under hösten. I de 13 matcher Dante spelade från start släppte Bayern München in totalt 6 mål. Dantes karriär pekar fortfarande uppåt, men en halv säsong efter hans stora succé förra säsongen är han nu så dålig att han måste säljas när Bayern München under den gångna hösten med Dante som ledargestalt i försvaret slagit alla tänkbara rekord i BL och CL. Van Buyten, som är fem år äldre än Dante, är fortfarande tillräckligt bra för att spela från start borta mot Barcelona i CL-semifinal och vinna med 3-0, och nu är Dante plötsligt överflödig? Att Badstuber kommer tillbaka och direkt tar Dantes plats är helt osannolikt. Om Badstuber ens kommer att kunna fortsätta karriären, om knät verkligen håller? Och enligt dantes agent Marcus Marin för man just nu förhandlingar med Bayern München om villkoren för en förlängning av Dantes kontrakt. http://www.tz.de/sport/fc-bayern/dante-kein-angebot-manchester-united-3326723.html
Dante är en riktig juvel till spelare och det vore inte alls klokt att sälja honom, och det tror jag Pep, Sammer och de övriga i BM är övertygade om. På kort sikt är han ju inte minst en nyckelspelare i defensiven i vårens Champions League-slutspel. Ta bort Dante och man ska försvara CL-bucklan med endast Boateng, Van Buyten och en Badstuber som inte spelat fotboll på över ett år?
Dante är en riktig juvel till spelare och det vore inte alls klokt att sälja honom, och det tror jag Pep, Sammer och de övriga i BM är övertygade om. På kort sikt är han ju inte minst en nyckelspelare i defensiven i vårens Champions League-slutspel. Ta bort Dante och man ska försvara CL-bucklan med endast Boateng, Van Buyten och en Badstuber som inte spelat fotboll på över ett år?
Att kritisera spelare från det ”egna” laget är inget märkligt eller udda. Det är snarare en självklarhet för en ”äkta” supporter, något som ingår i supporterskapet. Lika grundläggande som man hyllar spelarna när de gör bra insatser så är man besviken på dem när de är mindre lyckade.
Stöter man däremot på någon ”supporter” som aldrig kritiserar det egna laget, utan bara hyllar dem kan man vara ganska säker på att denne inte är en anhängare i dess rätta bemärkelse. En person som inte har den passionerade relationen till sporten som vi andra. För ingenstans kritiseras laget så mycket som från de egna läktarna, i Sverige såväl som i Tyskland eller något annat land.
Så att vara besviken på, och därför kritisera, Bayerns mittbackar denna höst är självklart. Detta trots att laget bara släppt in 8 mål på 16 matcher i BL. Vi har ändå inte gillat det vi sett helt enkelt, Bayern borde kunna bättre. Det finns ibland ett ”hål” i försvaret som sett oroväckande ut och som vi vet att motståndarlag kommer att kunna utnyttja.
Tycker du vi är onödigt kritiska här, då skulle du höra mig framför TV:n hemma eller ännu värre på Allianz läktare!